پانا از اهمیت آموزش سواد مالی به دانش آموزان گزارش میدهد؛
آموزش سواد مالی به دانشآموزان؛ آشنایی بهتر با سرمایهگذاری، پسانداز و فضای کسب و کار
تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی میگوید اگر کار آموزش سواد مالی به کودکان، نوجوانان و دانشآموزان انجام شود مفاهیم پول و سرمایه از هم تفکیک خواهند شد و این افراد در بزرگسالی در مسیر شغلی خود یا در کسب و کاری که در آینده وارد آن میشوند، دید مناسبتری برای مدیریت منابع خواهند داشت.
کارشناسان اقتصادی معتقدند به طور قطع آگاهیبخشی به دانشآموزان و آموزش سواد مالی به آنها میتواند قضاوت بهتری به آنها ارایه داده و مفهوم پسانداز،سرمایهگذاری را به آنها آموزش دهد تا زیان نبینند.
بهروز شهدایی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتوگو با پانا درباره آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: «نزدیک به یک دهه است که برای آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان تلاشهایی انجام شده اما تاکنون مثمرثمر واقع نشده است. نتیجه این شرایط این است که بسیاری از افراد حتی بااستعداد جامعه مانند پزشکان که سواد و درآمد بالا هم دارند، زمینههای سرمایهگذاری را نمیدانند و به طور مثال تنها در خرید ملک یا ساخت مسکن اقدام میکنند.»
تفکیک مفاهیم پول و سرمایه با آموزش سواد مالی به کودکان
وی افزود: «اگر کار آموزش سواد مالی به کودکان، نوجوانان و دانش آموزان انجام شود، مفاهیم پول و سرمایه از هم تفکیک خواهند شد و این افراد در بزرگسالی در مسیر شغلی خود یا در کسب و کاری که در آینده وارد آن میشوند دید مناسبتری برای مدیریت منابع خواهند داشت.»
شهدایی خاطرنشان کرد: «بسیاری از دروس نیز در طول دوره آموزش در مدارس وجود دارند که میتوان از آنها برای آموزش سواد مالی استفاده کرده و به طور مثال دروسی مانند ریاضی، جبر، مثلثات و غیره و مفاهیم آن کاربردهایی در امور مالی دارند که میتوان آن را به افراد آموزش داد و در آینده جامعهای باسواد مالی بالا را ترسیم کرد.»
ضرورت آموزش سواد مالی در کشور
شهدایی تاکید کرد:«آموزش سواد مالی در کشور ما الزامی است به این دلیل که مدیران ارشد بسیاری از شرکتها مفهوم پول را نمیدانند و تنها کار حسابداری آن انجام میدهند و به معنای دیگر مدیر مالی محسوب نمیشوند.»
ارایه کتاب های جدید در زمینه سواد مالی به دانشآموزان
کارشناس مسائل اقتصادی درباره پیادهسازی مفاهیم سواد مالی در دروس مدارس اظهار کرد: «به طور حتم اگر عزمی برای این کار وجود داشته باشد، میتوان مفاهیم سواد مالی را وارد دروس فعلی کرده یا آنکه کتبی جدید به این منظور تعریف کرد.»
شهدایی گفت:« آموزش سواد مالی نیازمند عزمی گروهی از وزارت آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاهها است.از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرفته تا مدارس و دانشگاهها میتوان مفاهیم پول، سرمایه، سرمایهگذاری ، پسانداز و بسیاری از موضوعات دیگر را از ابتدا و با زبانی ساده تا شیوههای تکنیکیتر و پیشرفتهتر به دانشآموزان و جوانان یاد داد.»
وی افزود: «در دانشگاه ها نیز سواد مالی میتواند به عنوان دروس اختیاری در کنار رشتههای دانشگاهی قرار بگیرد تا در آینده شاغلان و مدیران از سواد مالی بالاتری برای اداره جامعه برخوردار باشند.»
آشنایی اندک مردم با بازارهای پولی
شهدایی افزود: «دانش پولی، ابزاری است که از پول باقی مانده است.در کشورهایی توسعهیافته مانند آمریکا حدود ۷۰ درصد داراییهای مردم مالی است در حالی که درایران این نسبت بسیار ناچیزاست و شاید ارایه سهامی مانند سهام عدالت موجب شد تا برخی از مردم آشنایی اندکی با برخی از مفاهیمی مانند سهم و بورس را پیدا کنند.»
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در ایران سهامداران بورس جزو پیشتازان اقتصادی گفته میشوند، اظهار کرد: «در کشورهای توسعهیافته، معاملات بر روی آپشنها، فورواردها و غیره انجام میگیرد و آنها پیشتاز اقتصادی خوانده میشوند.»
آشنایی با سواد مالی، دانشآموزان را در آینده تبدیل به مدیرانی کارآمدتر میکند
اگر آموزش و پرورش بتواند دروسی را با کمک صاحبنظران و اساتید علم اقتصاد و کودک و نوجوان در مدارس پیادهسازی کند، کمک بزرگی به رشد سواد مالی در جامعه خواهد کرد.
آلبرت بغزیان دیگر کارشناس مسائل اقتصادی نیز میگوید با تاکید براینکه آموزش سواد مالی به دانشآموزان ضروری است، اظهار کرد به طور قطع آگاهیبخشی به دانشآموزان و آموزش سواد مالی به آنها میتواند قضاوت بهتری به آنها ارایه داده و مفهوم پسانداز،سرمایهگذاری را به آنها آموزش دهد تا زیان نبینند.
بغزیان در گفتوگو با پانا درباره ضرورت آموزش سواد مالی اظهار کرد: «در چند ماه گذشته این ایده مطرح شد که کتابچههایی تحت عنوان سواد مالی و اقتصادی تهیه شده و در سراسر کشور از جمله نقاط محروم کشور توزیع شود.»
نقطه ضعف کشور در بحث سواد مالی دانشآموزان مناطق محروم هستند
وی با بیان اینکه طبیعی است که خانوادههای متمول و مرفه اطلاع بیشتری از سواد مالی داشته و قابلیت انتقال آن را به فرزندان خود را دارند، عنوان کرد: «فرزندان در این خانوادهها ممکن است با مفهوم چک، سرمایهگذاری نقدی،سپردهگذاری در بانک، خرید سهم در بورس یا اوراق آشنایی پیدا کنند اما نقطه ضعف کشور در بحث سواد مالی دانشآموزان و جوانان مربوط به نقاط محروم کشور است که به طور معمول بسیاری از این واژهها حتی به گوش آنها نیز نخورده یا آشنایی کاربردی با آن را ندارند.»
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: «به طور قطع آگاهیبخشی به دانشآموزان و آموزش سواد مالی به آنها میتواند قضاوت و دید بهتری به آنها ارایه داده و مفهوم پسانداز و سرمایهگذاری را به آنها آموزش دهد تا زیان نبینند.»
بغزیان خاطرنشان کرد: «گاهی به مزاح به دانشجویان میگویم شما اقتصاد را آموزش میبینید تا اقتصاددانان یا آنها که با اقتصاد آشنایی دارند با آن آشنا شوند.»
وی افزود: «طبیعی است که آشنایی با هر فن و مهارت یا دانشی توانایی دانشآموزان را برای حضور در جامعه و مراودات با افراد افزایش میدهد و در مورد سواد مالی نیز به همین صورت است و اکنون به عنوان مفاهیمی ضروری در آموزش مطرح است.»
سواد مالی آگاهی دانشآموزان را در تصمیمگیریهای اقتصادی افزایش میدهد
کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: «سواد مالی به دانشآموزان این آگاهی را میدهد تا در تصمیمگیریهای اقتصادی خود جوانب بیشتری را در نظر بگیرند و از عدم آگاهی از قوانین یا موضوعات زیان نبیند.»
وی با بیان اینکه در برهههای زمانی گذشته از دیدگاه یونسکو، سواد تنها مهارت خواندن و نوشتن بود اما اکنون مهارتهای دیگری مانند توانایی کار با کامپیوتر و سیستمهای هوشمند به آن افزوده شده است، عنوان کرد: «اکنون سواد استفاده از ابزارها به یک ضرورت بدل شده و طبیعی است که در دنیای امروز اصطلاحات و واژههای اقتصادی وارد فرهنگ عمومی شده است.»
بغزیان عنوان کرد: «باید سواد مالی را از کودکی به دانش آموزان آموزش داد و انواع چک، نقش و کاربرد آن؛ ابزارهای نقل و انتقال جدید مالی و غیره را با زبان و ادبیاتی ساده در اختیار آنان قرار داد.»
آموزش مفاهیم اقتصادی به کودکان با زبان ساده
وی گفت:«آشنایی با بورس،سرمایهگذاری یا روشهای تکنیکال،تورم و سایر شاخصهای اقتصادی قابل آموزش است و از دورههای پائین با ادبیات ساده میتوان این آموزش را آغاز کرد.»
کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: «در دانشگاه مدیریت و اقتصاد آموزش داده میشود و این افراد در مفاهیم اقتصادی درک بهتری دارند.»
وی با اشاره به اینکه آموزش سواد مالی به کودکان ودانشآموزان با استفاده از دو شیوه امکانپذیر است، تصریح کرد: «یکی از این شیوهها برگزاری دورهها و کارگاههای آموزش سواد مالی یا اقتصاد به خانوادهها و انتقال آن دانشآموزان است و راه دیگر نیز این است که در قالب دروس، علاوه بر دروسی که به دانشآموزان ارایه داده میشود، آموزش سواد مالی را نیز در دستور کار قرار داد.»
بغزیان عنوان کرد: «البته آموزش سواد مالی از آموزش الفبا به کودک و نوجوان سختتر است اما اگر این عزم ایجاد شود و آموزش و پرورش بتواند دروسی را با کمک صاحبنظران و اساتید علم اقتصاد و کودک و نوجوان در مدارس پیادهسازی کند کمک بزرگی به رشد سواد مالی در جامعه خواهد کرد و دید بهتری نیز در مورد اقتصاد در دانشآموزان ایجاد خواهد شد.»
آشنایی با سواد مالی دانشآموزان را در آینده تبدیل به مدیرانی کارآمدتر میکند
کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: «پادکستها،کلیپها، انیمیشنها و سایر ابزارهای به روز دیگری نیز وجود دارند که میتوان با استفاده از قابلیت دسترسی به گوشی هوشمند از آن برای آموزش سواد مالی به کودکان استفاده کرد.این آموزش کمک میکند تا در مسئولیتهایی که درآینده دانشآموزان به عهده میگیرند مدیران یا مسئولان بهتر و کارآمدتری باشند.»
بغزیان اظهار کرد: «میتوان مباحث اقتصادی را در کتابهایی مانند اجتماعی گنجاند یا دروس و کتابهای دیگری به این منظور تدوین کرد.»
ارسال دیدگاه