در گفتوگوی پانا با کارشناس مسائل اقتصادی مطرح شد؛
آموزش سواد مالی به دانشآموزان؛ دید مناسبتر در مسیر شغلی و کسب و کار
تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی میگوید اگر کار آموزش سواد مالی به کودکان، نوجوانان و دانشآموزان انجام شود مفاهیم پول و سرمایه از هم تفکیک خواهند شد و این افراد در بزرگسالی در مسیر شغلی خود یا در کسب و کاری که در آینده وارد آن میشوند، دید مناسبتری برای مدیریت منابع خواهند داشت.
ناهید شمشیری - بهروز شهدایی در گفتوگو با پانا درباره آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: «نزدیک به یک دهه است که برای آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان تلاشهایی انجام شده اما تاکنون مثمرثمر واقع نشده است. نتیجه این شرایط این است که بسیاری از افراد حتی بااستعداد جامعه مانند پزشکان که سواد و درآمد بالا هم دارند، زمینههای سرمایهگذاری را نمیدانند و به طور مثال تنها در خرید ملک یا ساخت مسکن اقدام میکنند.»
تفکیک مفاهیم پول و سرمایه با آموزش سواد مالی به کودکان
وی افزود: «اگر کار آموزش سواد مالی به کودکان، نوجوانان و دانش آموزان انجام شود، مفاهیم پول و سرمایه از هم تفکیک خواهند شد و این افراد در بزرگسالی در مسیر شغلی خود یا در کسب و کاری که در آینده وارد آن میشوند دید مناسبتری برای مدیریت منابع خواهند داشت.»
شهدایی خاطرنشان کرد: «بسیاری از دروس نیز در طول دوره آموزش در مدارس وجود دارند که میتوان از آنها برای آموزش سواد مالی استفاده کرده و به طور مثال دروسی مانند ریاضی، جبر، مثلثات و غیره و مفاهیم آن کاربردهایی در امور مالی دارند که میتوان آن را به افراد آموزش داد و در آینده جامعهای باسواد مالی بالا را ترسیم کرد.»
ضرورت آموزش سواد مالی در کشور
شهدایی تاکید کرد:«آموزش سواد مالی در کشور ما الزامی است به این دلیل که مدیران ارشد بسیاری از شرکتها مفهوم پول را نمیدانند و تنها کار حسابداری آن انجام میدهند و به معنای دیگر مدیر مالی محسوب نمیشوند.»
ارایه کتبی جدید در زمینه سواد مالی به دانشآموزان
کارشناس مسائل اقتصادی درباره پیادهسازی مفاهیم سواد مالی در دروس مدارس اظهار کرد: «به طور حتم اگر عزمی برای این کار وجود داشته باشد، میتوان مفاهیم سواد مالی را وارد دروس فعلی کرده یا آنکه کتبی جدید به این منظور تعریف کرد.»
وی گفت:« آموزش سواد مالی نیازمند عزمی گروهی از وزارت آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاهها است.از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرفته تا مدارس و دانشگاهها میتوان مفاهیم پول، سرمایه، سرمایهگذاری ، پسانداز و بسیاری از موضوعات دیگر را از ابتدا و با زبانی ساده تا شیوههای تکنیکیتر و پیشرفتهتر به دانشآموزان و جوانان یاد داد.»
وی افزود: «در دانشگاه ها نیز سواد مالی میتواند به عنوان دروس اختیاری در کنار رشتههای دانشگاهی قرار بگیرد تا در آینده شاغلان و مدیران از سواد مالی بالاتری برای اداره جامعه برخوردار باشند.»
آشنایی اندک مردم با بازارهای پولی
وی افزود: «دانش پولی، ابزاری است که از پول باقی مانده است.در کشورهایی توسعهیافته مانند آمریکا حدود ۷۰ درصد داراییهای مردم مالی است در حالی که درایران این نسبت بسیار ناچیزاست و شاید ارایه سهامی مانند سهام عدالت موجب شد تا برخی از مردم آشنایی اندکی با برخی از مفاهیمی مانند سهم و بورس را پیدا کنند.»
وی با بیان اینکه در ایران سهامداران بورس جزو پیشتازان اقتصادی گفته میشوند، اظهار کرد: «در کشورهای توسعهیافته، معاملات بر روی آپشنها، فورواردها و غیره انجام میگیرد و آنها پیشتاز اقتصادی خوانده میشوند.»
ارسال دیدگاه