کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا درباره توافق ایران، چین و عربستان مطرح کرد؛

«برجام چینی» و شکل‌گیری جهان چندقطبی

مذاکرات رفع تحریم‌ها به مرحله نهایی تهیه پیش‌نویس و امضای توافق‌نامه نزدیک شده است/ اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تبعیت از سیاست‌های آمریکا ثمری نداشته است/ روابط با مصر و اردن، بحرین و امارات احیاشده اما اعلام نشده است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است که توافق امضاشده بین ایران، چین و روسیه یک نوع «برجام چینی» است و می‌تواند جایگزین برجام آمریکایی شود.

کد مطلب: ۱۳۵۷۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
«برجام چینی» و شکل‌گیری جهان چندقطبی

پرویز پیکری /.. حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در سیاست‌های اعلامی دولت سیزدهم از همان ابتدا موضوع همگرایی و هم‌افزایی و همکاری با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای اسلامی و عربی در دستورکار بود، گفت: «گام‌هایی هم در این زمینه برداشته شد اما با توجه به فشار لابی صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی این پروژه با تاخیراتی مواجه شد. اما اکنون با توجه به اینکه کشورهای عربی به‌ویژه مصر و عربستان و اردن که یک محور جدیدی را در کشورهای عربی ایجاد کرده‌اند، به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند به اتکای آمریکا در منطقه آزادی عمل را برای توسعه داشته باشند به همین خاطر تصمیم گرفتند که در روابط خود با ایران بازسازی و تجدیدنظر کنند. در این راستا ابتکار ایران برای همکاری با کشورهای عربی و اسلامی قابل تحسین است و باید از آن استقبال شود، مشروط به اینکه تاثیری در جبهه مقاومت نداشته باشد. همکاری با این کشورها نباید باعث تضعیف جبهه مقاومت شود و این خطر قرمز قطعی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.»

وی ادامه داد: «ابتکار دبیر شورای عالی امنیت ملی ‌باید توسعه پیدا کند و این حسن همجواری بین ایران و عربستان باید یک گام جلوتر برود. سوالی که مطرح می‌شود این است که مفاد این تفاهم‌نامه‌ها چی هست؟ ‌آیا این تفاهم‌نامه‌ها تعهدآور هست؟ ‌اگر هست قاعدتا مجلس باید در این زمینه ورود پیدا کند و آن‌ها را تصویب کند، در غیر این صورت تعهداتی که شورای عالی امنیت در این زمینه خواهد داد، جای سوال دارد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «تا زمانی که مفاد این توافق‌نامه محرمانه است و در اختیار افکار عمومی و نخبگان قرار نگرفته، اظهارنظر سخت است. من معتقدم که این توافق یک نوع برجام است اما برجام چینی. من معتقدم این توافق‌نامه می‌تواند جایگزین برجام آمریکایی شود همانطور که الان مانورهای نظامی چین، روسیه و ایران عملا ما را وارد یک پیمان جدیدی مشابه ناتو کرده است و من اسم آن را ناتوی روسی می‌گذارم و عملا ما در خلیج فارس در تقابل با ناتوی آمریکایی، ناتوی روسی هم حضور پیدا کرده که با همکاری چین و ایران است.»

کنعانی‌مقدم با تاکید بر اینکه باید ابعاد این همکاری و توافقات روشن شود و چراغ خاموش حرکت کردن به صلاح نیست، تصریح کرد: «کاری که آمریکایی‌ها در برجام انجام دادند و کشورهای آمریکایی را با خود همسو کردند در این بخش هم چین توانست ایران و کشورهای عربی را و روسیه را در یک میز جدید قرار دهد که می‌تواند معادلات برجام آمریکایی را به هم بزند.»

وی با اینکه من معتقدم روابط با مصر و اردن، بحرین و امارات و برخی دیگر از کشور هم احیا شده اما اعلام نشده است، گفت: «احتمالا پس از این توافق با عربستان به ترتیب این توافقات نیز اعلام خواهد شد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره احتمال تعطیلی شبکه ایران‌اینترنشنال براساس توافق ایران و عربستان گفت:‌ «اعتقاد من این است که این شبکه به آمریکایی‌ها فروخته شده و در اختیار اپوزیسیون قرار گرفته است و دیگر عربستان چندان تمایلی به حمایت از این شبکه ندارد.»

کنعانی‌مقدم در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد بعد از جنگ اوکراین و روسیه، نظام بین‌الملل تغییر اساسی پیدا کرد و این شکل‌گیری شرق جدید با حضور چین و روسیه و ایران و احتمالا پیوستن دیگر کشورها به این حرکت، جهان دو قطبی یا چند قطبی در حال شکل‌گیری است و آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در زیر گنبد آهنین خواهند ماند.»

این فعال سیاسی در ادامه به مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «به نظر من مذاکرات برجام همچنان ادامه خواهد داشت اما شکل و شمایل جدیدی به خود خواهد گرفت. بخشی از مطالبات آمریکا در ارتباط با برجام در همین توافق‌نامه چین و عربستان و ایران حل‌و‌فصل شده است و به نظر می‌رسد که ما به مرحله نهایی پیش‌نویس و امضای توافق‌نامه نزدیک می‌شویم چون اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تبعیت از سیاست‌های آمریکا در برجام جز میدان‌دادن به روسیه و چین در ایران ثمری نداشته و عملا اروپایی‌ها دست‌شان از ایران کوتاه شده است. به همین خاطر برای برگشتن به حفظ منافع خود چاره‌ای جز این ندارند که میز مذاکره را به نتیجه‌ای برسانند. من معتقدم برجام امضا خواهد شد اما با یک تغییرات محتوایی. غربی‌ها بحث‌هایی درباره قدرت موشکی ایران و حضور ایران در منطقه و فعالیت‌های هسته‌ای داشتند که این موارد به اعتقاد من در توافق با چین و عربستان حل و فصل شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار