در آستانه برگزاری جشنواره ملی یوسف؛

کارگاه آموزش داستان‌نویسی در قم برگزار شد

قم (پانا) - کارگاه آموزش مهارت داستان‌نویسی دفاع مقدس و مقاومت ویژه جشنواره ملی داستان کوتاه (یوسف) در سالن همایش ایثار مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۶۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
کارگاه آموزش داستان‌نویسی در قم برگزار شد

کارگاه آموزش مهارت داستان نویسی دفاع مقدس و مقاومت ویژه جشنواره ملی داستان کوتاه (یوسف) با حضور جمع زیادی از معلمان، دانشجویان، دانش آموزان، حوزویان، اصحاب قلم و تعدادی از خبرنگاران پانا برگزار شد.

در این کارگاه «احسان عباسلو» دبیر جشنواره ملی داستان کوتاه «یوسف» به ارائه مباحثی از جمله عناصر و اصلی و اسلوب داستان نویسی شامل شخصیت، موقعیت و کنش و نیز روش های خلق شخصیت و انواع گره و تعلیق پرداخت.

وی با بیان اینکه برخی شخصیت ها یافتنی و برخی بافتنی هستند، عنوان کرد: برای خلق شخصیت باید تخیل کرد و برای خلق داستان باید در فضا قرار گرفت. مثلا اگر موضوع داستان اردوهای راهیان نور است، تا در این موقعیت قرار نگرفته باشیم، نمی توانیم فرایند داستانی برای آن تعریف کنیم.

عباسلو ادامه داد: در داستان اگر شخصیتی موجود نباشد، کنشی انجام نمی‌گیرد. در یک موقعیتی این شخصیت خود را نشان می دهد و لازمه یک داستان خوب این است که شخصیت مورد نظر خود را در موقعیت های مختلف شرکت دهیم.

وی تاکید کرد: برای داستان نویسی لزوماً به شخصیت، موقعیت و کنش نیاز داریم زیرا موقعیت خلق می‌شود و شخصیت ساخته می‌شود و کنش نیز روی می دهد.

دبیر جشنواره ملی داستان نویسی یوسف با تاکید بر اینکه برای دیده شدن، باید متفاوت بود، عنوان کرد: یک داستان نویس خوب، ناظر خوبی هم است، پیش از نوشتن باید خوب ببیند و بشنود و داستان های دیگران را بخواند تا بتواند نتیجه مطلوب را بدست آورد؛ نویسنده خوب چیزی را می بیند که دیگران نمی‌بینند.

در کارگاه فوق، از تعدادی از افرادی که در زمینه های تولید پادکست و کتاب صوتی شهدای استان قم با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همکاری داشتند، با حضور حجت الاسلام علی لقمانپور مدیر این مجموعه، تجلیل شد.

دوره فوق به صورت رایگان و به منظور آماده شدن علاقمندان برای ارسال آثار به جشنواره ملی داستان کوتاه یوسف برگزار شد و قرار است به تمامی شرکت کنندگان، گواهی اعطا شود.

به گفته مسئولان ارسال داستان کوتاه به جشنواره یوسف تا 15 فروردین مهلت دارد.

دانش آموزخبرنگار: فاطمه معصومه شاهسواری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار