رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌و‌گو با پانا:

نگرش آسیایی و منطقه‌گرایی دولت سیزدهم دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته است

سیاست خارجی‌ نقطه قوت دولت آقای رئیسی است/ فکر می‌کنم ‌مذاکرات برجام احیا شود

تهران (پانا) - ‌عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد نگرش آسیایی و منطقه‌گرایی دولت سیزدهم دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته است و موجب افزایش میزان واردات و صادرات کشور شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۶۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
نگرش آسیایی و منطقه‌گرایی دولت سیزدهم دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌و‌گو با پانا‌ اظهار کرد: «نظام بین‌الملل یک نظام تک‌قطبی و سلسله مراتبی ظرف چند دهه اخیر بود؛ مناطق مختلف جهان برای ایجاد توازن، یک نوع منطقه‌گرایی را دنبال می‌‌کنند. یکی از این مناطق، آسیاست؛ آسیا در قالب شانگهای و قدرت‌های بزرگی مانند چین، هند، روسیه و ایران تلاش می‌کنند که یک ائتلاف منطقه‌ای شکل دهند. بخشی از فشار نظام بین‌الملل و زیاده‌خواهی‌ها و تنگناهای بین‌المللی را بر روی امنیت، سیاست و افتصاد خود کاهش دهند. ایران نیز این نگرش آسیایی را در دوره آقای رئیسی با جدیت بیشتری دنبال می‌کند.»

وی افزود: «اولین سفر آقای رئیسی به تاجیکستان بود همچنین تنش‌زدایی با عربستان، مصر، بحرین و امارات در حال انجام است. قرارداد ۲۵ ساله با چین و قرارداد ۲۰ ساله با روسیه براساس نگرش منطقه‌گرایی و نگرش آسیایی در حال شکل‌گیری است. به نظر من این نگرش درستی است و می‌تواند توازن ایجاد کند و از طریق این نگرش می‌توان از ظرفیت‌‌ها استفاده کرد. این نگرش و اقدامات در دولت سیزدهم دستاوردهای بسیاری داشته و موجب افزایش میزان واردات و صادرات کشور شده است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: «برخلاف آنچه که در جامعه تبلیغ می‌شود که ایران شرق‌گرایی را در پیش گرفته و سیاست «نه شرقی نه غربی» به «نه غربی نه غربی» تبدیل شده است، اینگونه نیست. بخشی از فشارها و فهم نادرست غربی‌ها موجب شده است که این روابط شدیدتر شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «سیاست خارجی، نقطه قوت دولت آقای رئیسی است البته منهای پرونده مذاکرات برجام؛ بنده معتقدم که می‌توانستیم از افراد باتجربه‌تر و ملی‌تر در این مذاکرات استفاده کنیم‌. با این حال امیدوارم و فکر می‌کنم که مذاکرات احیا شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار