یک فعال ادبی تاکید کرد:

ضرورت برگزاری چهارشنبه‌سوری ایرانی

تهران (پانا) - چهارشنبه‌سوری دروازه‌ای است به سمت آغاز عید باستانی نوروز و آغاز بهار طبیعت که امروزه متاسفانه بعضی از افراد با برخی از رفتارهای نادرست خود باعث می‌شوند شیرینی عید نوروز به کام خودشان و دیگران تلخ شود.

کد مطلب: ۱۳۵۶۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت برگزاری چهارشنبه‌سوری ایرانی

آرش فرامرزی، فعال ادبی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «جشن چهارشنبه سوری جشنی با اصالت است که امروزه متاسفانه دچار برخی رسوم غلط شده است. این جشن کهن یکی از زیباترین آداب و رسوم ایران زمین است. ما ایرانی هستیم پس چهارشنبه سوری را ایرانی برگزار می کنیم.»

فرامرزی ادامه داد: «چهارشنبه سوری دروازه ای است به سمت آغاز عید باستانی نوروز و آغاز بهار طبیعت که امروزه متاسفانه بعضی از افراد با برخی از رفتارهای نادرست خود باعث شدند تا شیرینی عید نوروز به کام خودشان و دیگران تلخ شود.»

وی افزود: «در گذشته مردم ایران بر این باور بودند که آتش در شب چهارشنبه سوری پلیدی ها را می زداید و نیکی را هدیه می دهد. در آن زمان مردم گرد آتش جمع شده و تا پاسی از شب مشغول به جشن و پایکوبی می شدند. اما امروزه در جشن باستانی چهارشنبه سوری عناصری بیگانه وارد شده است که باعث می شود هر ساله شاهد حوادث ناگواری باشیم. استفاده از مواد محترقه نه تنها کمکی به این رسم زیبا نکرده، بلکه آن را حتی تخریب نیز می‌کند. استفاده از مواد آتش زا طبق آمارهای هر ساله بسیاری از افراد را گرفتار خود می کند و باعث می شود تا برای یک شادی زودگذر، یک عمر دچار گرفتاری و پشیمانی شوند، علاوه بر مشکلات جسمی و ترویج کارهای غلط؛ استفاده از این مواد محترقه و آتش زا باعث هدررفتن منابع اقتصادی و آسیب به اقتصاد کشور نیز می شود.»

فرامرزی گفت: «چرا باید شاهد این باشیم که فرهنگ زیبای چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شود؟ آیین های قدیمی از بین رفته است. ما باید به عنوان نوجوانان ایران زمین تلاش در احیای رسوم زیبای این جشن باستانی داشته باشیم و آن را به یک جشن تبدیل کنیم نه عزا، استفاده از آیین‌های قدیمی مانند جشن گرفتن دور آتش، قاشق زنی و رسوم های هر منطقه از کشور عزیزمان این جشن را زیباتر و بی خطرتر و با شکوه‌تر می کند و باعث می شود برخی از آیین های غلط به کسی آسیب نرساند و همه از این جشن کهن لذت ببرند و شادمانی کنند و جشن چهارشنبه‌سوری ایرانی برپا شود.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعباس امن زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار