در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

واکنش شورای شهر تهران به چند طبقه شدن تونل‌های مترو

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص ایده چند طبقه شدن تونل‌های مترو توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
واکنش شورای شهر تهران به چند طبقه شدن تونل‌های مترو

هفته گذشته بود که محسن هرمزی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) از اجرای طرح ویژه و جدید سه طبقه کردن تونل‌های مترو برای فراهم شدن هاب حمل و نقلی جدید در زیرِ زمین و بالای طبقه مترو به منظور ایجاد مسیری برای اتوبوس یا یک راه دو طرفه خبر داد.

او در توضیح بیشتر این طرح گفته بود: وقتی به موضوعاتی که با شورای عالی ترافیک درباره خطوط متروی تهران نهایی شده است، مراجعه کردم، دیدم که به عنوان مثال، خطوط جدید مترو ( ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ ) به ویژه خط ۹، این امکانِ خیلی مهم را دارد که پس ازحفاری با قُطر بزرگ‌تر، علاوه بر مسیر مترویی که زیر اتوبان همت راه‌اندازی می‌کنیم، هاب حمل و نقل جدیدی را هم ایجاد کنیم. یعنی هم ایستگاه مترو را بسازیم و هم بالای تونل مترو، امکان جدید فراهم شود که مسیر زیرزمینی اتوبوس را هم برای تسریع حمل و نقل داشته باشیم. حتی در این صورت، می‌توان راه زیرزمینی ایجاد کنیم که این مسیر، می‌تواند در نقاطی، انشعاب هم داشته باشد.

موضوعی که شهردار تهران هم در سخنان اخیرش به آن اشاره کرده است. سید جعفرتشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا درخصوص پیشنهاد تازه شهرداری تهران در استفاده از تونل‌های مترو گفت:‌ «ایجاد خط اتوبوس در مسیری که مترو وجود دارد منتفی است و منطق ندارد که وقتی یک مُد حمل‌ونقل عمومی در مسیری ایجاد کرده‌ایم به صورت موازی در همان مسیر اتوبوس بگذاریم و اتوبوس در تونل، چندان کارشناسی نیست ولی اینکه از ظرفیت‌ تونل‌های مترو استفاده‌های دیگری هم شود ایده قابل بررسی است. فکر می‌کنم در مالزی تونل‌هایی که ساخته بودند در بخشی از این تونل‌ها امکان عبور آب‌های سطحی وجود داشت و برخی تاسیسات شهری هم از داخل این تونل‌ها عبور می‌کرد. لذا این موارد قابل بررسی است.»

وی ادامه داد: «اینکه به موازات مترویی که داریم خط اتوبوس هم راه‌اندازی کنیم کارشناسی نیست. کسی که بخواهد از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کند از مترو استفاده می‌کند. این دو مُد حمل و نقلی در کنار هم آورده جدیدی محسوب نمی‌شود و از نظر فنی هم مشکلات متعددی دارد.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص اینکه آیا تجهیزات لازم برای حفاری تونل‌های با قطر 18 متر در داخل کشور وجود دارد، گفت: «چندین سال پیش بازدیدی از کارخانه ساخت TBM داشتم. آنجا از قطر 20 سانتی‌متر تا قطر 20 متر ماشین‌های حفاری وجود داشت. شاید اکنون دستگاه‌هایی که قابلیت حفر با قطر بیشتر هم دارند، تولید شده باشد اما اینکه تجهیزات در داخل ایران است و آیا اقتصادی است باید بر روی آن مطالعات کارشناسی انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار