در گفت‌وگو با پانا عنوان شد

اعلام آمادگی اعضای کمیسیون عمران مجلس برای حمایت از طرح‌های نوسازی مدارس

تهران (پانا) - وضعیت ایمنی مدارس شهر تهران در شرایط خوبی نیست و رسیدگی به این مهم نیاز به یک عزم ملی دارد. اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره حمایت همه جوره‌شان برای نوسازی مدارس سخن گفتند.

کد مطلب: ۱۳۵۴۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
اعلام آمادگی اعضای کمیسیون عمران مجلس برای حمایت از طرح‌های نوسازی مدارس

زاکانی، شهردار تهران با حمایت از طرح تبدیل به احسن کردن مدارس تهران، لازمه نوسازی مدارس را همکاری بین نهادی عنوان کرد. همچنین رحمت‌اله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که خوب است آموزش و پرورش مشکلاتش را صرفاً با کمیسیون آموزش مجلس مطرح نکند و از بقیه کمیسیون‌ها ازجمله کمیسیون عمران هم کمک بگیرد. سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم از آمادگی این کمیسیون برای حل مسائل نوسازی مدارس تهران خبر داد و عنوان کرد که برای نوسازی مدارس باید از بخش خصوصی هم کمک گرفت. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تهران ازنظر فضای آموزشی فقیر است، اولین گام اجرایی شدن طرح‌های نوسازی را در تأمین ساختمان برای جابجایی مدارس قدیمی‌تر به نوساز بیان کرد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد که قرار است برای نوسازی مدارس تهران تدابیری اندیشیده شود. وی با اشاره به اینکه برای نوسازی مدارس تهران بسته کلی مصوب شده است، گفت: «در کمیسیون ماده 5 مقرر شد تا پایشی از مدارس شهر تهران انجام شود و براساس آن پایش، مدارسی که در مناطق برخوردار هستند یا نیازی به سرانه‌ آن‌ها نیست تبدیل به احسن شوند. نتیجه این اقدام این است که در سایر مناطق از این بسته استفاده می‌شود.»

میزان فرسودگی‌ها و کهنگی مدارس شهر تهران زیاد است و منابع مالی زیادی نیاز دارد تا این تعداد از مدارس ناایمن، ایمن‌سازی شود و درعین‌حال راهکارهای قانونی خوبی برای سرعت بخشیدن به نوسازی مدارس شهر تهران وجود دارد که نیازمند همکاری بین نهادی است.»

سازمان نوسازی مشکلاتش را به گوش کمیسیون عمران مجلس هم برساند

رحمت‌اله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نطنز در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت ایمنی مدارس شهر تهران گفت: «عموماً وزارت آموزش و پرورش مشکلات ناشی از ایمن نبودن مدارس را با کمیسیون آموزش مطرح می‌کند و اگر با کمیسیون عمران هم تبادل‌نظر داشت قطعاً می‌توانستیم کمک‌های بیشتری داشته باشیم. خوب است سازمان نوسازی مدارس در کمیسیون عمران هم مشکلاتش را مطرح کند تا این کمیسیون به بررسی دغدغه‌های عمرانی مدارس رسیدگی کند.»

وی افزود: «وزارت آموزش و پرورش برای رسیدگی به موضوع ناایمن بودن مدارسش باید یک طرح مشخصی داشته باشد و حتی می‌تواند این طرح را در قالب لایحه دولت به مجلس ارائه کند تا همه اعضای مجلس برای رفع مشکلاتی که برای نوسازی مدارس وجود دارد بتوانند همفکری و همراهی داشته باشند.»

آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس اگر خلأ قانونی دارد، اعلام کند

فیروزی‌پوربادی گفت: «قاعدتاً آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس ناایمن ممکن است با خلأهای قانونی روبرو باشد اما تاکنون مراجعه‌ای به کمیسیون عمران نداشته تا ما برای رفع آن همراهی کنیم. آموزش و پرورش بررسی کند اگر نیاز به آیین‌نامه جدیدی است، اعلام کند زیرا متولی نوسازی مدارس دولت است و باید از مجلس بخواهد. قطعاً نگاه مجلس به حوزه آموزش و نوسازی مدارس مثبت است و همراهی می‌کند.»

در برخی از موارد در نوسازی مدارس خلأ قانونی نداریم، پیگیری لازم است

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «ضرورت اولیه ایمنی‌هایی که برای مکان‌های آموزشی لازم است باید رعایت شود زیرا فرزندان مردم در این مکان‌ها درس می‌خوانند پس باید به لحاظ کیفیت و استحکام، ایمنی داشته باشند.خلا قانونی در این زمینه نداشته و متولیان امر خودشان پیش‌بینی لازم را داشته باشند.»

وی افزود: «کمیسیون عمران دغدغه‌های مختلفی در حوزه آب و فاضلاب و راه و غیره دارد، طبیعی است که در گام اول توجه ویژه به مدارس نداشته باشد ولی وقتی آموزش و پرورش پیگیر باشد قطعاً نگاه‌ها به این موضوع جلب می‌شود. حتی کمیسیون عمران در موضوع بودجه‌های عمرانی می‌تواند به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.»

حضور بخش خصوصی برای مدرسه‌سازی

سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع تمرکززدایی در آموزش و پرورش عنوان کرد: «برای اینکه آموزش و پرورش در مسئله ایمنی مدارس بودجه کم نیاورد خوب است که به روش تفویض اختیار به استان‌ها و مناطق، توجه ویژه داشته باشد. در این صورت بخش خصوصی هم می‌تواند کمک خوبی باشد.»

وی افزود: «بخش خصوصی به معنای واقعی و به‌ویژه در سال‌های دورتر که ما بی‌نیاز از درآمدهای نفتی نبودیم تا حد زیادی عهده‌دار نظام آموزش و تربیت فرزندان این کشور بوده است. در موضوع مدرسه‌سازی خیرین همواره پیش‌قدم بوده‌اند.»

حسینی گفت: «ازآنجایی‌که دولت سیاست‌گذاری درستی نداشته است عملاً می‌بینیم امروز مؤسسات و آموزش عالی و دانشگاه‌هایی را داریم که ظرفیتشان خالی مانده درحالی‌که در بسیاری از مکان‌ها مدرسه نداریم و این یعنی توسعه فرهنگی و آموزشی غلط، درحالی‌که دولت همان سرمایه‌گذاری را در توسعه مدارس و نظام آموزشی در مقطع دوازده‌ساله انجام می‌داد قطعاً تأثیر آن بیشتر بود.»

کمیسیون عمران آمادگی همکاری با آموزش و پرورش برای ایمنی مدارس را دارد

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه برای کمیسیون عمران مجلس موضوع ایمنی مدارس مهم است، عنوان کرد: «این کمیسیون آمادگی دارد تا وزارت آموزش و پرورش هر زمان درباره موضوع ایمنی مدارس طرح مشکل و مسئله‌ای داشت، همکاری لازم را داشته باشد.»

تهران از نظر فضای آموزشی فقیر است

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره ایمن نبودن مدارس تهران عنوان کرد: «امنیت مدارس موضوع مهمی است. با توجه به اینکه دانش‌آ‌موزان این مرزوبوم در آن تحصیل می‌کنند باید همه سازمان‌های مرتبط با آموزش و پرورش روی این مسئله حساس باشند. درواقع آموزش نیازمند این است که یک جای مناسبی باشد تا آنجا آموزش جاری شود اما شهرهای بزرگی مانند تهران باوجود بزرگ بودن، ازنظر فضای آموزشی فقیر هستند.»

مدار غیردولتی استیجاری‌اند مدارس دولتی فرسوده

شاکری اظهار کرد: «یکی از موضوعات پرمخاطره در شهرهای بزرگ این است که مدارس غیردولتی در فضاهایی هستند که به‌عنوان فضای آموزشی ساخته نشده‌اند و عموماً استیجاری هستند و از سوی دیگر مدارس دولتی هم دچار فرسودگی شده‌اند.»

وی افزود: «در حوزه عمرانی اعتبارات مختلفی وجود دارد ولی سازمان برنامه‌وبودجه و دولت باید درباره این موضوع مهم صحبت کنند و برای این موضوع اولویت قائل شوند. این موضوع که نوسازی مدارس فرسوده اولویت برنامه‌های توسعه‌ای قرار نمی‌گیرد ازاین‌جهت است که متولیان امر درباره دغدغه‌هایشان با ارگان‌های مرتبط و مجلس صحبت نمی‌کنند.»

شاکری با اشاره به اهمیت فعالیت خیرین مدرسه‌ساز در تمامی سال‌هایی که گذشت، عنوان کرد: «موضوع کمک نهادهای مختلف مهم است ولی اثرگذار بودن این کمک‌ها هم باید موردتوجه قرار گیرد. اقتصاددان‌ها یا کارشناسان متخصصی که به موضوع سازه آشنایی دارند به آموزش و پرورش مشورت بدهند تا اقدام اثرگذارتری انجام شود و در مدت زمان کوتاه‌تر بتوان به بیشترین نتیجه رسید.»

تأمین ساختمان برای جابجایی مدارس قدیمی‌تر به نوساز

وی افزود: «با توجه به اینکه اکنون منطقه 22 دچار کمبود مدرسه است و هجوم جمعیت به سمت منطقه 5 زیاد است خوب است سازمان اراضی وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران با آموزش و پرورش همکاری کنند تا ساختمان ایمن برای مدارس این منطقه تأمین شود و همچنین آموزش و پرورش برای جابجایی دانش‌آموزانش دستش باز باشد و بتواند ساختمان‌های قدیمی‌تر را یا بازسازی کند یا تبدیل به احسن کند تا قابل استفاده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار