معاون وزیر جهاد کشاوزی در پاسخ به پانا:

آموزش و پرورش از مدارسش خواسته هرکدام عرصه دارند در طرح کاشت ۱ میلیارد درخت همکاری کنند

سواحل، مراتع و جنگل‌ها جزو انفال‌اند و مشمول مولدسازی نیستند

تهران (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور با اشاره به اینکه مراتع و سواحل و جنگل‌ها جزو اموال انفال محسوب می‌شود، عنوان کرد که این موارد به هیچ عنوان شامل مولدسازی نمی‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۵۳۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش از مدارسش خواسته هرکدام عرصه دارند در طرح کاشت ۱ میلیارد درخت همکاری کنند

عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، گفت: اگر رسانه‌ها برای حفظ منابع طبیعی قلم نزنند بخش قابل توجه کار ما جهت حفظ و حراست ناقص می‌ماند. اگر بخواهیم منابع طبیعی پویا داشته باشیم باید به نقدها توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: سازمان باید به سمتی برود که بهره‌برداری از پوشش گیاهی به خوبی انجام شود و این مهم وقتی میسر می‌شود که جامع‌نگری میان طبیعت و حلقه‌های اکوسیستم ایجاد کنیم.

نوبخت گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری هر سال در اسفندماه فعالیت‌هایی را در اوج انجام می‌دهد و در طول سال هم خبرهای منابع طبیعی نشان از فعالیت این سازمان دارد. برای پویاتر کردن این حوزه باید زیر میز بازی می‌زدیم که در دهه‌های گذشته برای سازمان در نظر گرفته شده بود. در گذشته این تصور بود که سازمان برای واگذاری زمین است و از این سازمان چوب و معدن می‌خواستند و کمتر می‌گفتند برای طبیعت ایران فلان فعالیت را انجام دهید.

نوبخت گفت: برای سازمان یک برنامه ۵ سال تعریف شد و برنامه راهبردی سازمان را با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی طراحی کردیم که هنوز رونمایی نشده و برای افق ۲۰۵۰ هم برنامه‌ای داریم تا طرح‌های سازمان در مسیر خاصی باشد. در این برنامه افق ۲۰۵۰ از ظرفیت دانشگاه‌ها و صاحبنظران استفاده خواهد شد و مبنای کار این است که تمام فعالیت سازمان براساس حوزه آبخیز کشور باشد تا با کمک جوامع محلی بتوانیم اجرای موفقی داشته باشیم. همچنین تهیه نظام‌نامه مردمی‌سازی منابع طبیعی در سازمان طراحی شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه از ۱۶۵ میلیون هکتار عرصه حدود ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش قرار دارد، عنوان کرد: از یکسو خساراتی بواسطه سیل‌ها اتفاق می‌افتد و از سوی دیگر ۳۳ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش بادی قرار دارد. این مهم مطالعاتش توسط سازمان انجام شده و از این ۳۹ میلیون هکتار حدود ۲۰ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری انجام شده و برای ۱۹ میلیون هکتار باقیمانده اعتبارات درنظر گرفته‌ایم تا در ۳ سال آینده اجرایی شود.

وی افزود: ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های آبخیزداری هنوز فعالیت اجرایی در آن انجام نشده است. از این رو طرح ۹۰ میلیون هکتاری در برنامه هفتم و هشتم توسعه برای اجرا در نظر گرفته‌ایم و با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی مجلس ۳۰۰ میلیون یورو برای اجرای این طرح در نظر گرفته است.

وی افزود: برای اینکه سطح قابل توجه مراتع از دست نرود طرح ۵۰ میلیون هکتاری مراتع کلید خورده است. در ایران میزان بیابان‌هایی که هر سال تولید می‌شود ۱ میلیون هکتار است و با توجه به محدودیت‌های اعتباری سالانه حدود ۳۰۰ هزار هکتار مدیریت می‌شود و میزان تولید بیابان کمی بیش از ۳ برابر فعالیت‌های ما برای مقابله با بیابان‌زایی است.

نوبخت گفت: اجرای طرح‌ها بدون فعال کردن بخش مدیریت آبخیز امکانپذیر نیست. این مدیریت جامع وجود داشت اما سرعتش کم بود و سه حوزه به صورت پایلوت در نظر گرفته‌ایم. دریاچه ارومیه و اترک و گرگان را در ردیف بودجه آورده‌ایم که اجرایی می‌شود و همچنین پروژه توانمندسازی محلی‌ها را داریم.

نوبخت با اشاره به اینکه طرح مردمی کاشت ۱ میلیارد درخت بخش کوچکی از مباحث مدیریت جامع حوزه آبخیز است، گفت: در گذشته در معاونت‌های مختلف سازمان جامع‌نگری نبود تا بر مبنای برنامه در حوزه آبخیز فعالیت داشته باشند. فعالیت‌هایی که به اعتبار نیاز داشت به اهداف اصلی مانند فرسایش خاک نمی‌رسید.

جزییات طرح کاشت ۱ میلیارد درخت

نوبخت با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: در این طرح اینگونه نیست که فقط در نقاطی درخت کاشته شود بلکه این طرح سند پشتیبانی دارد. وقتی دستور این طرح صادر شد در کشورهای اطراف ایران هم چنین فعالیتی آغاز شده بود و پاکستان تا پایان ۲۰۲۲ قرار بود کاشتش را انجام دهد. عربستان و افغانستان هم چنین طرحی را در دست اقدام دارند. عرصه‌هایی که این درختان کاشته می‌شود بخش‌های مختلف داریم و ما حدود ۱۷ میلیون هکتار سطح پوشش درخت و درختچه‌ای کشور ایران است.

وی افزود: عرصه‌های جنگلی از نظر کیفیت در سیر نزولی است. جنگل‌های شمال کشور درختان شمال حدود ۶۹ بیماری و آفت دارند و ۱ میلیون ۴۹۰ هزار هکتار از عرصه‌های زاگرس تحت تاثیر خشک شدن بلوط است. بناست پویایی پوشش درختی را با برنامه پیش ببریم.

نوبخت گفت: حدود ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای زراعت چوب نیاز است و البته عدد ۵۰۰ میلیون اصله نهال هم اعلام شده است. آنچه دغدغه ماست این است که این آمار غیرواقعی نباشد. دلیل انتخاب درخت این است که تاکید کنیم نباید درخت‌ها رها شوند. هرچه تولید شده اطلاعات دقیقش در اختیار مردم گذاشته شود. ما حدود ۱۲۶ نهالستان جنگلی داریم و حدود ۴۴ نهالستان بیابانی داریم و این طرح در هردو این‌ موارد اجرایی می‌شود. بناست کار تولید نهال از سوی مردم نظارت شود. آنچه مهم است این است که بتوان از این نهال‌ها مراقبت کرد و در این فرآیند وزن کاشت ۱۰ درصد از طرح است. اکنون آموزش و پرورش با مدارس مکاتبه کرده تا هرکدام عرصه دارند، نهال بکارند.

جنگل و مراتع در لیست مولدسازی قرار نمی‌گیرند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پانا با اشاره به اینکه مراتع، سواحل و جنگل‌ها جزو اموال انفال محسوب می‌شود، عنوان کرد: این مواردی که عنوان شد به هیچ عنوان شامل مولدسازی نیست و در لیست قرار نخواهد گرفت زیرا جزو اموال انفال محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار