وزیر آموزش و پرورش:

باید به الگوی متناسب با نیاز دانش‌آموزان در طراحی و ساخت مدرسه رسید

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت باید با همفکری متخصصان بخش‌های مختلف در ساخت مدارس به الگویی متناسب با نیاز دانش‌آموزان مدارس رسید.

کد مطلب: ۱۳۵۳۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
باید به الگوی متناسب با نیاز دانش‌آموزان در طراحی و ساخت مدرسه رسید

یوسف نوری در سومین همایش بین‌المللی و دهمین همایش و نمایشگاه ملی مدرسه ایرانی - معماری ایرانی اظهار کرد: یکی از خواسته‌های ما از اول این بوده که دانش‌آموز را آنگونه که فرصت‌های یادگیری برای او ایجاب می‌کند، آماده سازیم.

وی با بیان اینکه ساختار فیزیکی و کالبدی سازمان بر رفتار کارکنان تاثیر دارد، خاطرنشان کرد: در نظام آموزش و پرورش به دلیل نگاهی که به کودک داریم و البته این‌نگاه باید واژگون شود و به سمتی برود که جور دیگری نگاه کنیم، هیچگاه به نیاز متربی توجه نکرده‌ایم و برای همین در آینده عموما شاهد ضعف در سواد بصری و معماری هستیم.

نوری افزود: بخش دیگر این است که در طراحی و اجرای ۳ مرحله‌ای پروژه‌ها، توجهی به مرحله اول یعنی مرحله طراحی، نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در گذشته برای همه دانش‌آموزان صَرف نظر از نیازی که دارند، ساختمان را طراحی می‌کردیم و توجهی به استان و فرهنگ بومی آن منطقه نداشتیم به گونه‌ای که معدود مدارسی در کشور داریم که با معماری بومی همان منطقه باشد.

وی تاکید کرد: با مشارکت عمومی توسط دستگاه‌های رسمی باید این میراث فرهنگی و هویت را تقویت کنیم اما این اتفاق نیفتاده و حقیقتا این رسالت دانشگاه است.

وی با تاکید بر اینکه تقویت میراث و هویت فرهنگی و معماری، رسالت دانشگاهی در حوزه‌های مختلف است، اظهار کرد: این برنامه که سومین دوره بین‌المللی آن است در راستای تقویت نوامیس فرهنگی ماست و این اقدام باید انجام شود. منظور این نیست که فضا را آنقدر مجلل بسازیم که فرد در فضای آن گم شود.

نوری تصریح کرد: در سند تحول بنیادین، اولین ویژگی برای مدرسه، ساده بودن است و این سادگی باید در مدرسه دیده شود.

نوری ابراز کرد: اردوگاه‌های ما چیزی برای دانش‌آموز در داخل آن ندارند و برای مثال؛ فضای چمن طبیعی را برداشته و چمن مصنوعی را جایگزین آن کرده‌اند در حالی که دانش‌آموزان، زمین‌هایی با بُعد اینچنینی نمی‌خواهند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به حاضران همایش گفت: مواردی از شما متخصصان می‌خواهیم که شروع شده اما نباید جشنواره در اینجا تمام شود. اول باید فضاسازی کرد که از فضای کالبدی به فراکالبدی برویم.

وی افزود: از فضای امن مدارس به سمت زیباشناختی و میراثی و ساحت‌های هنری و زیباشناختی برویم تا فضای مدارس هم برای دانش‌آموز دانش‌آموز، درس‌آموز باشد.

نوری ادامه داد: این امر میسر نیست مگر اینکه مسائل اجتماعی و فرهنگی و هنری که زمینه کار هستند را ببینیم.

نوری تصریح کرد: لازمه این کار این است که در جشنواره بعدی، همه متخصصان دور هم بنشینند تا اگر امروز بنده معمار هستم، متخصص درسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی آن دوره و فناوری‌های نوین هم پیش ما باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ساختمان را که می‌سازیم باید بدانیم مخاطب آن چه نیازی دارد و به همین دلیل در جشنواره بعدی، عزیزان متخصص را به صورت گروهی، دور هم داشته باشیم.

وی افزود: متخصصان معماری در ادامه این جشنواره در سال آینده در کنار هم بنشینند و فضایی طراحی کنند تا به سمت فضایی برویم که متناسب دانش‌آموزان باشد.

نوری تاکید کرد: اگر نگاه ما به عنوان یک پژوهشگر به مساله باشد این کار حتما انجام می‌شود اما اگر نگاهمان به عنوان یک سوژه باشد، نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: متخصصان بخش‌های مختلف دیگر نیز بیایند تا فضایی مبتنی بر تحولی که صورت خواهد گرفت را به صورت گروهی ایجاد کنیم.

وی گفت: هنوز هم که بازدید از مدارس می‌روم، اقلامی در برخی از آزمایشگاه‌ها وجود دارد که مربوط به دوران تحصیل راهنمایی بنده است. این موضوع باید بررسی شود.

نوری در پایان بیان کرد: امیدوارم در این راستا به الگوهای مطلوبی برای دانش‌آموزان برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار