اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

موج هشتم کرونا جان گرفت

تهران (پانا) - افزایش مجدد تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا باعث شد تا موج هشتم این بیماری در کشور جان گرفته و پس از ماه‌ها عدد مبتلایان روزانه در آستانه چهار رقمی شدن قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۵۲۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
موج هشتم کرونا جان گرفت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۹۰۳ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۱۴۴ هزار و ۸۵۸ نفر جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون ۳۳۹ هزار و ۴۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شدند. ۳۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تعداد مبتلایان روندی صعودی گرفت و پس از ماه‌ها به عدد ۹۹۷ بیمار در یک شبانه‌روز رسید.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۴۹۴ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۲۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۱۴ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۷۳۱ دُز رسید.

جدیدترین نقشه کرونایی کشور

طبق اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته‌های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱ به ۶ شهر رسید. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۰ به ۹۴ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵۷ به ۳۴۸ شهر کاهش یافت.

کاهش استفاده از ماسک در کشور

میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی کشور در هفته‌ای که گذشت ۱۸ درصد بوده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۷۰ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز تفریحی با ۱۳ درصد است. بیشترین میزان رعایت در استان کهگیلویه و بویر احمد با ۶۵ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان زنجان با ۳۶ درصد بوده است. بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی مربوط به نانوایی‌ها بوده است.

اعلام نتایج نوبت اول کنکور

امسال اولین سالی بود که کنکور سراسری در دو نوبت برگزار می‌شود. نوبت اول این آزمون در دی ماه برگزار شد. ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری کارشناسی 1402 ثبت نام کردند که در ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال جاری با هم به رقابت پرداختند و بر اساس آمار، ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد داوطلبان را مردان تشکیل دادند. عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با خبر اعلام نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هم‌اکنون به صورت کارنامه حاوی نمرات خام بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه خود را مشاهده کنند.

علت مسمومیت دانش‌آموزان از زبان وزیر بهداشت

بروز مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس مختلف باعث شد تا دستگاه‌های متولی به موضوع ورود کنند. در هفته‌ای که گذشت، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درخصوص آخرین پیگیری‌ها به‌منظور بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان گفت: تحقیقات انجام شده نشان داد که سم بسیار خفیفی باعث مسمومیت خفیف در دانش‌آموزان شده که البته عوارضی ایجاد نکرده است. وی افزود: شخصا به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم و مدتی طولانی این کار طول کشید. مسمومیت ایجاد شده بسیار خفیف بود و الحمدالله هیچ گونه عارضه برای کسی ایجاد نکرده بود و فقط چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بیحالی و حالت تهوع بودند. وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت کمیته ویژه برای بررسی علت مسمومیت‌ها گفت: کمیته ویژه‌ای را مامور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم شناسی کشور کمک گرفتیم که تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث این عوارض می‌شود. بررسی اینکه سم از کجا می‌آید در حد وزارت بهداشت نیست و اظهارات در مورد عمدی بودن آن نیز بر عهده ما نیست.

ثبت‌نام حج تمتع 1402 آغاز شد

ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع سال 1402 در هفته‌ای که گذشت آغاز شد و سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه هزینه سفر حج در دو بخش از زائران دریافت می‌شود تاکید کرد که بخش اول این هزینه، ۱۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.

«پیروز» تلف شد

«پیروز»، توله یوزپلنگ آسیایی که شامگاه جمعه به بیمارستان منتقل شده بود در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد. تلاش دامپزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران برای دیالیز فرزند «ایران» بی‌نتیجه ماند و «پیروز» در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد. پیروز، تنها توله زنده مانده از سه توله «ایران» یوز پلنگ آسیایی بود که در اسارت متولد شد. این یوز ایرانی که در منطقه محافظت شده‌ پردیسان نگهداری می‌شد، 10 ماهه بود. حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لاشه پیروز برای کالبدشکافی انتقال داده و برخی آزمایش‌های دامپزشکی لازم روی آن انجام می‌شود و سپس تاکسیدرمی خواهد شد.

تمرین امدادهوایی در ۱۶ سایت پروازی

تمرین امداد هوایی هر سال اسفندماه برای آمادگی در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله انجام می شود. تهران هر ۱۵۰ سال یکبار زلزله‌ای به بزرگی هفت ریشتر را تجربه کرده و با توجه به زلزله خوی و ترکیه، باید آمادگی در پایتخت وجود داشته باشد. در هفته‌ای که گذشت، تمرین امداد هوایی نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به از تمرین امداد هوایی در ۱۶ سایت پروازی پایتخت گفت: تمرین با حضور ۲۰ دستگاه و سازمان همچون اورژانس، هلال احمر، وزارت دفاع، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، فرودگاه ها، فرماندهی انتظامی و تمام قسمت هایی که ظرفیت در بخش هوایی دارند و همچنین بیمارستان ها که از محل فرود بالگرد برخوردار هستند، با هماهنگی سازمان مدیریت بحران انجام شد.

حریق در ساختمان 153

عملیات اطفای حریق ساختمان 153 در خیابان بهار تهران 13 ساعت به طول انجامید اما در جریان عملیات اطفای حریق این ساختمان یکی از آتش‌نشانان جان خود را از دست داد و شهید شد. شهید قریب‌رضا دارابی، فرمانده ایستگاه ۱۲۰ آتش‌نشانی در جریان این عملیات به شهادت رسید. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان 153 خیابان بهار پس از اطفای حریق گفت: این ساختمان به‌صورت غیرقانونی فک پلمب شده بود.

آخرین وضعیت پرونده «سما جهانباز»

در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از جلسات سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. توضیح درباره حکم جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر، تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در انبارهای اموال تملیکی، آخرین وضعیت پرونده سما جهانباز، تشکیل پرونده قضایی برای وزیر وقت «نفت» به علت ترک فعل، توضیح درباره پرونده «وحید اشتری» و آخرین وضعیت پرونده عراقچی از مهم‌ترین مواردی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار