اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

روند افزایشی موج هشتم کرونا

تهران (پانا) - افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا و قرار گرفتن تهران در رتبه آخر رعایت بهداشت فردی در هفته‌ای که گذشت نگرانی‌ها را افزایش تعداد فوتی‌ها و مبتلایان افزایش داده است. این در حالی است که متولیان نظام سلامت تاکید کرده‌اند که موج هشتم هنوز به پایان نرسیده و شیوع موج بعدی را در فروردین ماه سال آینده اعلام کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۴۹۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
روند افزایشی موج هشتم کرونا

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۴۲۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و تعداد ۱۴۴ هزار و ۸۲۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون ۳۳۸ هزار و ۹۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. ۲۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۹۳۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۷۳۹ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۷۴۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۲۲ دُز رسید.

رنگ‌بندی شهرهای کرونایی

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات در نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونا در کشور همانند هفته‌های گذشته صفر است و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز یک شهر است. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۵ به ۹۰ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵۲ به ۳۵۷ شهر افزایش یافت.

تهران در رتبه آخر رعایت بهداشت فردی

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌ای که گذشت، پایین و بالغ بر ۳۴ درصد بوده است؛ موضوعی که در آستانه تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها، نگران‌کننده به نظر می‌رسد. در عین حال اکنون بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، پایین و بالغ بر ۳۴.۹۵ درصد بوده است. در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۰.۵۸ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان ایلام با ۸۴.۷۱ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان تهران با ۳۶.۹۶ درصد بوده است. همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۱۲ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۰.۵۸ درصد بوده است که استادیوم‌ها با ۱۰۰ درصد بیشترین میزان رعایت و پاساژها با ۴۶.۲۹ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

ارسال پیشنهاد اولیه تعرفه پزشکی ۱۴۰۲ به هیات دولت

پیشنهاد اولیه شورای عالی بیمه سلامت درباره افزایش کلی تعرفه پزشکی ۱۴۰۲ به هیات دولت ارسال شد اما هنوز مصوبه‌ای از هیات دولت به شورای عالی بیمه نرسیده که مرحله دوم و بررسی افزایش اجرای تعرفه انجام شود. محمودرضا محقق‌دولت‌آبادی، دبیر شورای عالی بیمه سلامت با اعلام این مطلب افزود: برای تعیین تعرفه پزشکی ۱۴۰۱ ابتدا پیشنهاد افزایش کلی تعرفه از سوی شورای عالی بیمه سلامت به هیات دولت ارسال می‌شود و پس از تصویب افزایش کلی تعرفه در هیات دولت، برای بررسی و کارشناسی افزایش اجزای تعرفه، دوباره به شورای عالی بازگردانده می‌شود. پس از طی این مراحل، تعرفه‌های پزشکی دوباره برای تصویب و ابلاغ، به هیات دولت ارسال خواهد شد.

سومین سال کم‌آبی در تهران

اکنون مجموع ذخایر آبی سدهای تهران 231 میلیون متر مکعب است. به این ترتیب بارش این استان به ۵۶ میلی‌متر رسیده و پایتخت تا کنون ۴۱ درصد کمتر از نرمال بارندگی دریافت کرده است. به گفته احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، آب‌گیری ۵ سد تهران با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به سال گذشت مواجه شده است. وی با اشاره به پر شدگی ۱۲ درصدی سدهای پایتخت گفت: این میزان آب گیری نسبت به سال قبل ۲۶ درصد کمتر است و استان تهران در سومین سال پیاپی خشکسالی قرار دارد. میزان بارندگی استان تهران تا کنون به ۸۰ میلی متر رسیده، این در حالی است که این استان باید به ۱۳۵ میلی متر بارش دریافت می‌کرد.

مشارکت مدارس کشور در کارزار «رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد»

کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد از اول اسفندماه آغاز شده است و تا پانزدهم همین ماه نیز ادامه دارد. این کارزار با هدف آگاهسازی والدین است و در مدارس سراسر کشور نیز اجرا می‌شود. علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد گفت: مدارس نیز به عنوان مخاطبان طرح، با کارزار پیشگیری از اعتیاد مشارکت می‌کنند. علی‌محمد قادری در گفت‌وگو با پانا درخصوص کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: «شعاری که در کارزار مربوطه در نظر گرفته شده، «والد آگاه، فرزند ایمن» است که برنامه‌ها با نگاه پیشگیرانه و تولید محتوای حرفه‌ای در این کارزار دنبال می‌شود و قرار است والدین آگاه شوند و فرزندان را از بلای اعتیاد ایمن کند.»

آخرین وضعیت پرونده محمد بروغنی

امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور در هفته‌ای که سپری شد اعلام کرد: پرونده محمد بروغنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه صادرکننده رأی ارجاع شد. وی با انتشار توییتی نوشت: «درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر، نسبت به رأی صادره از دادگاه انقلاب، در انطباق با بند چ ماده۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور تجویز و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه صادر کننده رأی ارجاع شد.»

حکم اعدام برای جمشید شارمهد

در هفته‌ای که سپری شد، جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم شد. جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان و اقامت در آمریکا است. گروهک تروریستی تندر در اواسط سال ۱۳۸۲ توسط تعدادی از عناصر سلطنت طلب به سرکردگی فتح الله منوچهری و فرود فولادوند با رویکرد تئوریزه کردن تروریست ضددینی در انگلستان تاسیس شده است.این گروهک تروریستی با بهره گیری از رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی مطالب توهین آمیزی علیه دین مبین اسلام انجام داده است. پس از انتخاب شارمهد در سال ۸۵ به عنوان سرکرده گروهک از رویکرد نرم به رویکرد سخت و تروریستی تغییر مسیر می‌دهد و به اقدامات تروریستی در اماکن مذهبی، اقتصادی و حساس می‌پردازد، به طوریکه اقدامات جنایتکارانه این گروهک، موجب ناامنی جامعه و به خاک و خون کشیده شدن مردم شد. براساس مستندات پرونده، جشمید شارمهد قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام ۵ مورد آن شده است.

ماموریت ویژه دادستان کل کشور برای پیگیری مسمومیت در مدارس قم

حجت‌الاسلا محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی‌های به وجود آمده در این زمینه به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم ماموریت داد تا به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصران احتمالی ورود کند. در پیام حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری به حجت الاسلام والمسلمین حسن غریب دادستان عمومی و انقلاب قم آمده است: اخبار از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق است.

برگزاری جلسه سوم دادگاه عاملین حادثه تروریستی شاهچراغ

در هفته‌ای که سپری شد، سومین جلسه دادگاه عاملین حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به ریاست قاضی سید محمد ساداتی برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، ارتباطات متهمین ردیف دوم تا پنجم با عامل اصلی ترور ( که در صحنه حادثه تروریستی به هلاکت رسید ) و همچنین محمد رامز رشیدی متهم ردیف اول پرونده را تشریح و ضمن دفاع از کیفرخواست از دادگاه برای سایر متهمین پرونده تقاضای صدور مجازات قانونی کرد. پس از استماع اظهارات دو تن از متهمان پرونده، رئیس دادگاه با اعلام تنفس ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات عاملین حمله تروریستی به شاهچراغ (ع) را به روزهای آینده موکول کرد.

پاکسازی «دره فرحزاد» از معتادان متجاهر پس از ۲ دهه

یکی از مطالبات جدی شهروندان تهرانی به خصوص در مناطق ۲ و ۵، پاکسازی دره فرحزاد از معتادین متجاهر و خرده فروشان مواد مخدر بود تا پس از سال‌ها امنیت در این رود دره برقرار شود و این مکان تبدیل به تفرجگاهی برای شهروندان و خانواده‌ها شود. احمد احمدی صدر، رئیس سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره پاکسازی این روددره توضیح داد: در بیش از دو دهه گذشته شرایط بسیار نامناسبی در رود دره فرحزاد وجود داشت و این مکان زیبا تبدیل به پاتوق افراد کارتن خواب، معتادین متجاهر و مواد فروشان بود و همین مساله معضلات اجتماعی بسیاری را در منطقه برای شهروندان به وجود آورده و امنیت آنها را تهدید کرده بود.

تعطیلی جلسه شورای شهر تهران

جلسات هفتگی شورای شهر تهران، دو بار در هفته برگزار می‌شود. در هفته‌ای که سپری شد علی‌رغم اعلام قبلی از سوی سخنگوی شورای شهر تهران مبنی بر دو نوبته بودن جلسه شورای شهر اما با حضور نیافتن تعدادی از اعضای شورا در صحن، این جلسه برگزار نشد. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در ارتباط با دلیل عدم تشکیل جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: به دلیل اینکه 8 تن از اعضای شورای شهر تهران در جلسه حاضر نشدند و جلسه به حد نصاب نرسیده، به همین دلیل جلسه برگزار نشده است. وی در پاسخ به این پرسش که در برخی اخبار غیررسمی اعلام شده که افراد غایب در جلسه شورا به دلیل عدم دسترسی به ردیف ها و تبصره‌های بودجه 1402 شهرداری تهران در این جلسه شرکت نکرده‌اند، گفت: اصلا این موضوع درست نیست چرا که تمامی تبصره‌ها و ردیف‌های بوده به دست تمام اعضا رسیده است.

تعیین تکلیف ۱۲۹ ساختمان ناایمن در پایتخت

وجود ساختمان‌های ناایمن در تهران به یکی از چالش‌های پایتخت تبدیل شده است. بارها مسئولان درباره وجود این ساختمان‌ها هشدار داده‌اند و حتی دستگاه قضا نیز به این موضوع ورود کرده است اما مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعیین مهلت قانونی برای ایمن سازی ساختمان های ناایمن تا پایان سال جاری، می‌گوید: ۱۲۹ ساختمان بحرانی پایتخت تا پایان سال آینده تعیین تکلیف می شوند. وی گفت: فشار رسانه ها این است که اسامی ساختمان های ناایمن را اعلام کنیم اما شهرداری اولویت را بر ایمن سازی گذاشته است تا اعلام و با اتمام حجت به مالکان تا پایان ۱۴۰۱ به آنان مهلت داده ایم که نسبت به عقد قرار داد ایمن سازی اقدام کنند. بابایی تاکید کرد: انتظار این است که مدیریت شهری در سال آینده لیست ساختمان هایی که هیچ اقدامی برای ایمن سازی انجام نداده اند را در اختیار عموم شهروندان قرار دهد و مردم هم باید از این ساختمان ها مطلع شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار