معاون پرورشی دبستان ولیمحمدی صفادشت:
زمینهسازی تعامل معلمان، دانشآموزان و اولیا، توسط مربی پرورشی، عاملی مهم در نیل به اهداف تربیتی است
ملارد(پانا) - معاون پرورشی دبستان ولیمحمدی صفادشت، بر تعامل در امور تربیتی تاکید کرد که زمینهساز تعامل معلمان، دانشآموزان و اولیاء، توسط مربی پرورشی و عاملی مهم در نیل به اهداف تربیتی است.
مرتضی طیب، معاون پرورشی دبستان ولیمحمدی که به طور ویژه به پژوهش در زمینه امور تربیتی در مدارس پرداخته است، در مورد هدف از انجام این پژوهش در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «در راستای اهداف تربیتی، مقالهای تحت عنوان تاثیر همکاری معلمان و کادر آموزشی در بازدهی فعالیتهای پرورشی مدارس، به کمک دو تن از همکاران آموزشی در مدرسه نوشته شده و در همایش نخستین فراخوان ملی مقالات کاربردی آموزش و پرورش، مسائل و راهکارها، پذیرفته شده و به چاپ خواهد رسید.»
طیب تصریح کرد: «لازم است به این نکته توجه کنیم که نبود زنگ پرورشی مستقل و کلاس از قبل برنامهریزی شده فعالیتهای پرورشی و همچنین کمبود نیرو معاون و مربی پرورشی باعث میشود که فعالان این حوزه به دنبال راهکار باشند و انگیزه من و همکارانم تحقیق و پژوهش برای ارائه راهکار در این حوزه بود.»
این معاون پرورشی اذعان کرد: «از اولین گامهای کار تربیتی، مشخص کردن مسیر و اهداف تربیتی است؛ همچنین علاوه بر تعیین هدف کلّی، باید شرایط و موقعیتهای مختلف را در نظر گرفت و نیز باید طرح و برنامه منظم وجود داشته باشد، چرا که عمل تربیتی نمیتواند بیمقصد، بیبرنامه و مبتنی بر آزمایش و خطا باشد. بنابراین، برای رسیدن به نتایجی پرثمر و رضایتبخش، تحقیق و پژوهش در زمینه به ثمر نشستن امور تربیتی ضروری است.»
وی ضمن اشاره به نقش پررنگ تعامل در پیشبرد امور گفت: «مربیان پرورشی علاوه بر تصدی همه فعالیتهای پرورشی، برای مشارکت معلمان و دانشآموزان و اولیای دانشآموزان باید زمینهسازی و تدبیر کنند و پژوهش ما هم در راستای چگونگی این امر صورت پذیرفت، در این مقاله به ظرفیت بینظیر معلمان برای فعالیتهای پرورشی پرداخته شده است. افزایش فعالیت تربیتی دبیران میزان جذب دانشآموزان را در این برنامهها بالا میبرد و مشارکت معلمان در تصمیمگیری در امور پرورشی مدرسه میتواند روحیه معلمان را حفظ کرده و ارتقا بخشد.»
مربی پرورشی آموزشگاه برکت رضوی بیان کرد: «همچنین نقش تربیتی مدیر، ناظم، معلم، عوامل اجرایی، سرایدار و حتی مبصر کلاس و نقش تربیتی مدرسه از لحاظ ساختمان و معماری و گروههای فعال در مدرسه، همه اینها میتواند نقش مثبت یا منفی در محیط مدرسه ایفا کند که از این هم نباید غافل بود.»
طیب در مورد تاثیرات نتیجه پژوهش خود در زمینه امور تربیتی افزود: «در حال حاضر با ارائه نتایج و پیشنهادات این فعالیت پژوهشی به همکاران توانستهایم انگیزه و آمادگی لازم برای تشریک مساعی آنان در فعالیتهای تربیتی را بیشتر کنیم، به عنوان مثال اجرای طرح زنگ ورزش اخلاقی در زنگهای ورزش که دانشآموزان با معاون پرورشی و مربی طرح امین به بازیهای ورزشی میپردازند و در خلال بازی، نکات تربیتی لازم توسط مربیان بیان میشود را در دبستان ولی محمدی به اجرا در آوردهایم و بازخوردهای خوبی از دانشآموزان، اولیاء و همکاران دریافت کردهایم، همچنین اجرای این طرح منجر به عمیقتر شدن پیوند بین مربی و متربی میشود و انتقال مفاهیم با اطمینان بیشتری صورت میپذیرد.»
وی تأکید کرد: «آموزش و پرورش نقطه شروع شخصیتسازی دانشآموزان است و نباید از مسائل آن به خصوص موضوعات تربیتی غافل شد، اگر به توان معلمان خود ایمان داشته باشیم، همواره مدارس در مسیر پیشرفت و پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی گام برخواهند داشت.»
خبرنگار: سحر شیخی
ارسال دیدگاه