مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه:

همراهی اولیا با مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ضروری است

کرمانشاه (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه عنوان کرد همراهی اولیا با مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مهم و ضروری است.

کد مطلب: ۱۳۵۰۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
همراهی اولیا با مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ضروری است

سلمان محمدی، در نشست با جمعی از مشاوران مدارس، با اشاره به برنامه‌ریزی برای هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان گفت: مدارس متوسطه اول باید با ارائه مشاوره‌های صحیح به دانش‌آموزان آن‌ها را در مسیر انتخاب رشته درست قرار دهند.

محمدی با بیان این‌که باید با ارائه مشاوره درست، ترافیک رشته‌های تجربی و انسانی را کم کنیم، از مشاوران مدارس خواست تا در بحث هدایت و مشاوره تحصیلی برای دانش‌آموزان وقت گذاشته و از ظرفیت‌های در اختیار خود برای هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: آموزش و پرورش در تلاش است تا با اقداماتی نظیر برنامه‌ریزی برای حضور دانش‌آموزان در اردوهای راهیان پیشرفت، برگزاری کلاس‌های درس دانش‌آموزان در فضای کارخانجات، دعوت از فارغ التحصیلان موفق هنرستان‌ها برای معرفی به دانش آموزان و ... دانش‌آموزان را به سمت انتخاب رشته درست سوق دهد.

وی سپس با اشاره به محدود بودن ظرفیت رشته‌های تاپ در دانشگاه‌ها افزود: اگرچه تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دیگر رشته‌های تاپ علوم‌تجربی خوب است و می‌تواند آینده تحصیلی و شغلی و زندگی دانش‌آموزان را متحول کند، اما ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها فوق‌العاده پایین است، بنابراین دانش‌آموزانی که در جریان انتخاب رشته اشتباه کنند و به امید دکتر و مهندس شدن رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، به دلیل احتمال بالای عدم قبولی در این رشته‌ها در معرض انزوا، گوشه‌گیری و دیگر آسیب های اجتماعی قرار خواهند گرفت.

محمدی با بیان این‌که بر اساس برنامه‌ریزی باید در پایان برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد دانش‌آموزان به سمت تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت می‌شدند، گفت: در پایان برنامه ششم توسعه که یک سال هم تمدید شد تنها ۲۹ درصد دانش‌آموزان استان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش رفتند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم همراهی والدین در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، گفت: در سه سالی که درگیر کرونا بودیم، با وجود تلاش معلم‌ها برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، لطمات زیادی به امر تعلیم و تربیت وارد شد که باید جبران شوند.

وی همراهی اولیای خانه با مدرسه را در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان مهم برشمرد و افزود: در راستای تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان باید خانواده ها را با خود همراه کنیم.

محمدی اشاره‌ای هم به ضروری بودن مدیریت فضای مجازی داشت و گفت: برای تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان باید فضای مجازی مدیریت شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه اشاره‌ای هم به اجرای رتبه بندی معلم‌ها داشت و با بیان این‌که کار رتبه‌بندی معلم‌ها زمان‌بر است، یادآور شد: قرار است ۲۴ هزار معلم استان رتبه‌بندی شوند که انجام امور مرتبط با رتبه‌بندی آن‌ها کار سختی است و برای اجرایی کردن درست آن باید آیین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها در مورد تک تک معلم‌ها اجرا شود که این کار زمان بر است.

محمدی با اشاره به فراهم بودن امکان اعتراض به رتبه‌بندی از سوی معلم‌ها، به معلم‌های استان اطمینان خاطر داد که تلاش مجموعه آموزش و پرورش این است که هیچ حقی از معلم‌ها ضایع نشود.

وی با بیان این‌که کسی ادعا نمی‌کند که رتبه بندی معلم‌ها بی ایراد است، اما در طول مسیر حتما ایرادها مرتفع خواهد شد، تاکید کرد: معلم‌های استان خیالشان راحت باشد که پیگیر حق و حقوق آن‌ها هستیم.

محمدی گفت: در رتبه‌بندی معلم‌ها صرفا ارتقای معیشت فرهنگیان مد نظر نبوده و نیست و موضوعات مهمی مثل افزایش کیفیت تعلیم و تربیت، هدفمندکردن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و ... مد نظر است.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست تعدادی از مشاوران نظرات خود را در راستای بهبود ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان مطرح کردند که قرار شد در نشست‌های چند نفره‌ای پیشنهادات مشاوران استان در جهت بهبود ارائه خدمات مشاوره‌ای با حضور مدیرکل مطرح شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار