محسن سیدی در گفتگو با پانا:

صلاحیت فنی حسین فرکی بیشتر از سایر گزینه هاست

قلعه نویی امتحانش را در تیم ملی پس داده است/ فوتبال ایران مربی خوبی تربیت نکرده است/برد مقابل سپاهان می‌تواند نقطه عطفی برای اوج گیری پرسپولیس باشد

تهران (پانا) - مربی سابق گلرهای پرسپولیس معتقد است حسین فرکی باتوجه به تجربه حضور روی نیمکت تیم ملی می‌تواند فردی اصلح‌تر از بقیه نفرات مطرح شده باشد.

کد مطلب: ۱۳۵۰۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
صلاحیت فنی حسین فرکی بیشتر از سایر گزینه هاست

محسن سیدی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به گزینه‌های ایرانی مطرح‌شده برای تیم ملی فوتبال ایران گفت: «قبل از اینکه نظرم را در مورد گزینه‌ها بگویم، بحث این است که متأسفانه مربیان خوبی تربیت نکردیم. همان‌طور که درزمینه زمینه‌های دیگر هم این مشکل وجود دارد. ما الان بیش از ۲۵، ۳۰ هزار مربی داریم که مدرک A آسیا دارند اما در کمال تعجب نمی‌توانیم بین این تعداد، یک مربی برای تیم ملی انتخاب کنیم. فقط مدرک‌گرایی شده و وقتی پای عمل می‌رسد، آن بازدهی را نمی‌بینیم. در بخش پرورش استعداد هم همین‌طور است. همیشه برای من جای سوال بزرگی است که چرا پرسپولیس و استقلال و تیم‌های بزرگ ایران چطور نمی‌توانند طی فرآیند ۳،۴ ساله بازیکن سازی کنند؟ آیا استعداد ۱۵، ۱۶ ساله در ایران نداریم؟ به‌وفور در سراسر ایران استعداد داریم اما دیده نمی‌شوند و کسی نیست به آن‌ها بها دهد.»

وی ادامه داد: «الان نه؛ در چند سال اخیر کدام بازیکنی در لیگ دیدید که از پایه‌ها به بزرگ‌سالان رسیده باشد و جزو ستاره و پدیده آن را دیده باشیم؟ در بخش باشگاهی متأسفانه فقط مصرف‌کننده هستیم. آن‌وقت باشگاه‌ها دنبال بازیکن ۳۳، ۳۴ ساله می‌روند تا به‌عنوان دفاع یارگیر بازی کند. تا کی باید دنبال بازیکنی مثل دیاباته یا آل کثیر باشیم که مشکل گلزنی را حل کنند؟ باید قبول کنیم که در بخش تربیت نیروی انسانی ضعیف هستیم و حتی مدیران ورزشی که انتصاب می‌شوند نیز برای جمع‌کردن رزومه به فوتبال می‌آیند. در بخش مربیان هم که اصلاً هیچ فیلتر و نظارتی نیست.»

مربی سابق گلرهای پرسپولیس تصریح کرد: «به‌عنوان یک مربی ایرانی دوست دارم، همکاران وطنی‌ام سکان هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرند. اما واقعا طی سال‌های اخیر که حدود ۸، ۹ سال کی روش بود و بعد ویلموتس، هیچ مربی ایرانی کنارشان تربیت نکردیم. فقط دوره‌ی اسکوچیچ بود که باقری و هاشمیان کنار مربی خارجی بودند. البته زمان کی روش در مقاطعی منصوریان، علی کریمی و نکونام هم بودند که هرکدامشان به دلایلی جدا شدند. الان گزینه‌هایی که مطرح‌شده‌اند، در میان آن‌ها تنها حسین فرکی توانسته سال‌ها در تیم ملی دستیار اول برانکو باشد و به جام جهانی برود. او همراه برانکو در تیم ملی تغییر نسل خیلی خوبی انجام داد. قلعه‌نویی که قبلاً امتحانش را پس داده است.»

محسن سیدی گفت: «نکونام و بقیه گزینه‌ها برای من قابل‌احترام هستند. فرهاد مجیدی هم چون در امارات مربیگری می‌کند را قبول دارم اما معتقدم بازیکنان فعلی تیم ملی همگی طراز اول و اکثرشان لژیونر هستند. آن‌ها ازلحاظ مالی و فنی، غنی هستند و باید کسی مربی باشد که اولاً بتواند آن‌ها را کنترل کند و ثانیاً از او حرف‌شنوی داشته باشند. حتی اگر فرکی را به‌عنوان سرمربی انتخاب نکنند، معتقدم می‌تواند به‌عنوان مدیرفنی بالاسر گزینه‌های دیگر باشد. با می‌توانند نکونام و مجیدی را کنارش بگذارند. مهدی تارتار هم که هیچ‌وقت مربی تیم‌های بزرگ نبوده تا عیارش مشخص شود. فرکی هم اگر چندسالی تیم نداشته، حتما دلیل محکمی برای آن دارد. همان‌طور که خیلی از مربیان خوب و فنی مثل حمید علیدوستی، محمد احمدزاده و بقیه کنار رفته‌اند. الان کسانی در فوتبال هستند که بدون فلسفه سالهاست دارند مربیگری می‌کنند. متأسفانه اینجا از دستیاران بادانش می‌ترسند. مربی باید ابتدا مدیر باشد و تیم را مدیریت کند.»

وی تأکید کرد: «شک نکنید این تیم ملی با انتخاب نادرست به حاشیه می‌رود. اینجا بحث ملی است. معتقدم فرکی حتی در جام جهانی قطر هم باید روی نیمکت می‌بود. این ضعف فدراسیون فوتبال ایران است که نیروهای کارآمدش را کوچک می‌کند. مربی خارجی هم وقتی این شرایط را می‌بیند، مشخص است که بهایی به مربی ایرانی نمی‌دهد.»

مربی سابق گلرهای پرسپولیس با اشاره به برد قاطعانه سرخ‌پوشان مقابل سپاهان افزود: «این بازی طبق روال گذشته تقابل‌های دو تیم بازهم حاشیه داشت و بازیکنان با پرخاشگری کار را دنبال می‌کردند که حتی تیم حریف اخراجی هم داد. یحیی گل محمدی تحت‌فشار زیادی بود و خیلی به این برد نیاز داشت. وقتی بازی ۲ بر ۲ مساوی شد، فکر نمی‌کردم پرسپولیس بتواند کامبک بزند. کیفیت مسابقه عالی بود و باید به هر دو مربی تبریک گفت. این بازی و نتیجه‌اش بیشتر شبیه بازی لیگ بود تا حذفی. شاید این نتیجه خیلی از هواداران را خوشحال کرد اما در بعد فنی وقتی ۶ گل بین دو مدعی اول لیگ ردوبدل می‌شود، نقاط ضعف و قوت مدعیان را نشان می‌دهد.»

محسن سیدی گفت: «این برد می‌تواند نقطه عطف پرسپولیس در اوج‌گیری دوباره در لیگ هم باشد. مسائلی که بیرون از فوتبال نوشته و دنبال می‌شود، می‌تواند بعدازاین بازی به سمتی برود که دچار تغییر شود. لیگ ما احساس می‌کنم از فصل قبل جذاب‌تر شده است. گل گهر و تراکتور و سپاهان و پرسپولیس و استقلال توانستند شرایط خوبی ایجاد کنند. امیدوارم در ادامه هواداران به‌خصوص بانوان هم به ورزشگاه بیایند. در این شرایط واقع حرف زدن از ورود بانوان به ورزشگاه بحث چیپی است چرا که همه کشورها این حق طبیعی بانوان را رعایت می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار