در گفت‌وگو با دبیر نمونه بهارستانی عنوان شد:

مدرسه، مکانی برای کسب تجارب ارزشمند برای تمامی افراد است

بهارستان یک (پانا) - یک معلم نمونه بهارستانی، مدرسه را مکانی برای آموزش و کسب تجارب ارزشمند هم برای دبیران و هم برای دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۳۵۰۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه، مکانی برای کسب تجارب ارزشمند برای تمامی افراد است

زهرا عسگری، دبیر بهارستانی با ۲۵ سال سابقه درخشان و خدمت به دانش‌آموزان متوسطه اول که در آموزشگاه شهید کاونده و در درس کار و فناوری مشغول به تحصیل است، در گفت‌وگو با پانا، موانع پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را به سه دسته "فردی، خانوادگی و آموزشی" تقسیم کرد و گفت: «من به عنوان یک معلم، لازم است تمامی موارد و موانع پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان خود را شناسایی کنم تا بتوانم قدم کوچکی در رفع این‌گونه مشکلات بردارم.»

وی در خصوص عوامل آموزشی مانع پیشرفت دانش‌آموزان، افزود:« معمولا مسائلی مانند عدم توجه معلمان به تفاوت‌های فردی در امر آموزش و ارزشیابی، عدم امکانات و فضای نامناسب آموزش و عدم برنامه‌ریزی و عدم استفاده از انواع شیوه‌های تدریس از موارد عوامل آموزشی هستند.

این دبیر موفق در ادامه به موانع فردی پیشرفت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت:«توجه به عوامل فردی مانند ویژگی‌های روانی و جسمانی دانش‌آموزان، مشکلات عاطفی آنان، مشکلات بلوغ، نداشتن آرامش روانی و روش‌های مطالعه غلط و دوستان نااهل، از مهم‌ترین عوامل مانع پیشرفت دانش‌آموزان درنظر گرفته می‌شود.»

عسگری در ادامه، عوامل خانوادگی تاثیرگذار در موانع پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را عدم هماهنگی مدرسه و خانواده‌ها، پیگیری نکردن اولیاء از وضعیت درسی دانش‌آموزان، به کاربردن واژه‌های تحقیرآمیز در منزل، مشکلات مالی و اقتصادی و بیکاری عنوان کرد و تمامی این عوامل را در موانع پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار دانست.

این معلم، در ادامه به بیان ویژگی‌های معلم خوب پرداخت و گفت:«از نظر بنده، یک معلم خوب لازم است همیشه خود را نسبت به محتویات درسی و آموزشی به‌‌روزرسانی کند و همیشه از آخرین اطلاعات در زمینه تخصصی خود باخبر باشد و یاد بگیرد.»

وی ادامه‌ داد:« زمانی که به عنوان یک دبیر کار و فناوری از دانش‌آموزانم یک مهارتی را بخواهم، حتما لازم است خود بنده توانایی انجام آن کار مهارتی را داشته باشم و به راهنمایی و تشویق آنان بپردازم.»

عسگری ایمان فراوان به خدا، درک مشکلات مالی و اقتصادی دانش‌آموزان، اقتدار و جذبه اما مهربان، مشوق بودن و عدالت را از ویژگی‌های معلمان خوب دانست و در ادامه تاکید کرد:«یک معلم خوب لازم است تا دانش‌آموزان را با امام زمان(عج) آشنا کند و به مسائل ادبی و اخلاقی دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ زیرا انسان لازم است بتواند با هوای نفس خود مخالفت کند و ادب کنترل کننده هوای نفس آدمی است.»

این معلم نمونه بهارستانی در پایان، به خاطرات چندسال اخیر خود در میان دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت:«هر روزِ ما در مدرسه، یک درس به خود و یک درس به دانش‌آموزانم است و هر بار یک تجربه به تجربه‌های پیشین خود اضافه می‌شود؛ اما در کل سعی بر این موضوع دارم که با تمامی دانش‌آموزانم صمیمی باشم و برای آنان، خواستار سلامتی روزافزون و موفقیت در تمامی موارد زندگی‌شان، هستم.»

خبرنگار: رضا نیک‌جوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار