مدیر کانون سلمان خلیل آباد:

کانون‌ها جلوه تربیت تمام‌ساحتی هستند

خلیل آباد (پانا) - مدیر کانون سلمان خلیل آباد بیان کرد تنها جایی که تمامی ساحت‌های نظام تعلیم و تربیت در آن قرار دارد، کانون‌ها هستند و در واقع کانون‌ها جلوه تربیت تمام‌ساحتی هستند.

کد مطلب: ۱۳۴۹۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
کانون‌ها جلوه تربیت تمام‌ساحتی هستند

امید عرب، مدیر کانون سلمان خلیل آباد در گفت وگو با پانا گفت:« تحول، نوآوری و تغییر با برنامه در فرآیند سیاست گذاری یک مجموعه است و نظام آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین نیازمند تحول در تمامی ابعاد خود است تا بتواند جوابگوی نیاز جامعه و به صورت خاص نیاز دانش آموزان باشد.»

وی افزود: «از مهم ترین بخش های آموزش و پرورش که نیازمند تحول است کانون های فرهنگی تربیتی است، چرا که با نقش آفرینی مطلوب کانون جذب دانش آموز به این مجموعه ارتقا می یابد و در راستای رسالت فرهنگی و تربیتی خود برای دانش آموزان و جامعه گام برمی دارد.»

عرب گفت: «کانون های فرهنگی تربیتی بر اساس برنامه تحولی ۲۲ انجمن را در دل خود جای داده و تنها جایی که تمامی ساحت های نظام تعلیم و تربیت در آن قرار دارد کانون ها هستند و در واقع کانون ها جلوه تربیت تمام ساحتی هستند.»

وی ادامه داد: «برای تحول به سه موضوع باید توجه داشت. گام اول ضرورت نیاز به تحول است. تا این ضرورت را احساس نکنیم نمی توانیم نسبت به گذشته تغییر کنیم و طرح نو به کار گیریم. مرحله بعد آگاهی نسبت به تحول است. باید بدانیم قصدمان از تحول چیست و چه اهدافی برای آن پیش بینی کرده ایم. گام بعدی جرات آفرینش تحول است. تحول و فاصله گرفتن از ساختار قبلی کار دشواری است، سختی فراوان دارد و برای به ثمر رسیدن آن باید از خودگذشتگی داشت.»

مدیر کانون تاکید کرد: «برای تحول در کانون بخشی از برنامه هایی را که طراحی کرده ایم به صورت خلاصه عنوان می کنم:اول برای کار فرهنگی و تربیتی نگاه آمار و درصد را تا جایی که توانستیم حذف کردیم به این معنا که به جای تاکید بر تعداد برنامه ها بر محتوا و کیفیت آن تمرکز کنیم. تلاش کردیم به برنامه ها و سیاست ها بلندمدت نگاه کنیم نه کوتاه مدت. دوم به کارگیری مربیان خبره در کانون ها را گام مهمی در تحول آفرینی می دانیم، اگر فردی به درستی در این جایگاه قرار نگیرد رسالت کار انجام نمی شود، بنابراین دقت زیادی در این موضوع داریم که چه افرادی با دانش آموزان ارتباط می گیرند. سوم هماهنگی با بخش های مختلف آموزش و پرورش(پژوهش سرا، مرکز مشاوره، سازمان دانش آموزی، حوزه فرهنگی هنری، حوزه آموزش و...) و ادارات خارج از آموزش و پرورش(فنی و حرفه ای، فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان، بهزیستی و...) جهت جلوگیری از موازی کاری در اجرای برنامه ها و همکاری های مشترک در راستای فعال کردن انجمن های کانون.چهارم شناسایی و استعدادیابی دانش آموزان از طریق حضور در مدارس و طراحی پرسشنامه های الکترونیکی.پنجم فعال کردن انجمن ها و اعطای مسئولیت به دانش آموزان جهت افزایش مشارکت اجتماعی آن ها و تمرین مسئولیت پذیری. ششم سیاست گذاری برنامه های کانون بر اساس علایق دانش آموزان و رویکرد تحولی کانون ها. هفتم استفاده حداکثری از محتوای هنری همچون تئاتر، سرود، فیلم و انیمیشن جهت انتقال مفاهیم فرهنگی و تربیتی به دانش آموزان. هشتم برگزاری مسابقات، پویش ها و برنامه های مناسبتی بر اساس تقویم زمانی.»

مدیر کانون گفت:«تمام تلاشمان در مجموعه کانون از استعدادیابی دانش آموزان گرفته تا اجرای برنامه هایی که عنوان شد این است که دانش آموزان شهروندی مفید برای جامعه خود باشند، خلاقیت را در خود پرورش دهند و خودشان را باور داشته باشند.»

خبرنگار دانش آموز: مهدی اکبری نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار