اجرای پروژه پرورش قارچ در دبیرستان فرزانگان شهرقدس بهمنظور آشنایی دانشآموزان با کارآفرینی
شهرقدس (پانا) - مدیر دبیرستان فرزانگان شهرستان قدس، از راهاندازی پروژه پرورش قارچ در مدرسه فرزانگان این منطقه، به منظور آموزش کار عملی، خارج کردن کلاسها از حالت تئوری و ایجاد پویایی و شادابی در روحیه دانشآموزان خبر داد.
فاطمه نبیپور، مدیر دبیرستان فرزانگان شهرستان قدس در تشریح این خبر به پانا اظهار کرد:«به منظور آموزش و کارعملی و خارج کردن کلاس ها از حالت تئوری، ایجاد پویایی و شادابی در روحیه دانشآموزان پروژه پرورش قارچ در مدرسه فرزانگان راه اندازی شد.»
نبیپور در رابطه با اولین دوره کاشت و برداشت قارچ توسط دانش آموزان در مدرسه استعدادهای درخشان و هدف از این کار گفت: «با توجه به اینکه یکی از درس های دانش آموزان کار و فناوری است، در برنامه کلی آموزشوپرورش هم برنامهریزیهای صورت گرفته، تا بچه ها از تولید تا فروش و از تولید تا مصرف را یاد بگیرند؛ با این هدف ما پروژه پرورش قارچ را در یک از کلاسها توسط دانش آموزان پایه هفتم راه انداختیم.»
وی افزود: «دانش آموزان در پروژه پرورش قارچ با نحوه تولید و برداشت و هزینه و فروش محصولات تولیدی و تبلیغ و بسته بندی آن ها آشنا می شوند. این دانش آموزان میتوانند در مقاطع بعدی تحصیلی خود مثل دبیرستان و دانشگاه، در زمینه کارآفرینی، این مشاغل را به صورت تجاری در بیاورند. چون در این راه سختی ها را درک و مراحل این کار را قبلاً تجربه کردهاند و کلیاتی از آنها میدانند؛ پس برای آنها راحتتر و در بازار کار بهتر و موفقتر کارها را ارائه میدهند.»
مدیر دبیرستان فرزانگان شهرستان قدس در رابطه با تاثیرات مثبت و منفی یادگیری کارهایی از قبیل پرورش قارچ گفت: «در حین تحصیل دانش آموزان این قبیل کارها نه تنها اثر منفی نخواهد داشت بلکه اثرات مثبتی خواهد داشت، اما اگر به دانشآموزان صرفاً درسهای تئوری بدهیم و آن ها را فقط وادار به خواندن و نوشتن کنیم، آموزش ها خیلی خشک و بیروح میشود. وقتی دانش آموزان ندانند که این آموزش ها به چه دردی می خورد بعد از مدتی خسته میشوند و قاعدتاً آنطور که باید و شاید از درس برداشت نمیکند. اما درکارهایی مثل پرورش قارچ ، بچه ها در مسیر این آموزشها علوم ارتباط با زندگی را متوجه می شوند و چون این ارتباط را می بینند، انگیزه بیشتری برای درس خواندن پیدا کنند.»
وی تصریح کرد: «دانش آموزان پرورش قارچ و کارهای دیگری مثل تحقیق در مورد قارچ ها را انجام دادند و از میان قارچ ها قارچ دکمه ای را انتخاب کردند که به درس علوم ارتباط دارد؛ آنها در درس علوم با انواع موجودات زنده آشنا میشوند که یکی از آنها قارچ است و از طرف دیگر می فهمند برای اینکه یک بسته قارچ تا به دست مصرف کننده برسد چه اتفاقی در تولید آن می افتد؛ چون مجبور هستند خودشان محاسبه کنند و هزینه کمپوست و نگهداری را از سودی که می برند باید جدا کنند.»
این مدیر مدرسه ادامه داد: «محاسبات آنها ارتباط با ریاضیات دارد، آنها از این طریق متوجه ارتباط ریاضیات با زندگی خود می شوند؛ پس به نظر من نه تنها اثر منفی ندارد، بلکه به آنها انگیزه هم میدهد و در دروسی که به صورت تئوری یاد میگیرند، عمق ایجاد می کند و بهتر متوجه می شوند؛ امروز در مورد قارچ خواندیم چه بسا بچهها در آینده به پرنده و ماهی فکر کنند و امکان دارد در آینده خودشان ایده بدهند.»
وی در پاسخ به این سوال که انجام این قبیل فعالیتها بعد از فارغالتحصیلی این دانش آموزان چه تاثیری در زندگی اجتماعی و آینده کاری آنها خواهد داشت، اظهار کرد: «یکی از مسائل و مشکلات موجود در جامعه برای فارغ التحصیلان این است که افراد فکر میکنند، بعد از دانشگاه حتما همه افراد باید پشت میز نشین شده و در امور تولید و اشتغال هیچگونه سهمی نباید داشته باشند و فقط خود را محدود به پشت میز نشینی میکنند. در صورتی که واقعیت غیر از این بوده و نباید منتظر کار دولت ها جهت ایجاد کار و یا مشغول شدن در شرکت های خصوصی کوچک و بزرگ باشند؛ به پشتوانه تجربه تولید محصولاتی مثل کار و پرورش قارچ و غیره و با توجه به اینکه دولتها در حال کوچکسازی و تبدیل شدن به مرکز خصوصی می باشند؛ پس نباید منتظر استخدام در سازمان ها و ادارات وزارتخانهها دیگر باشیم چون در آینده نه چندان دور همه این سازمانها و غیره نیز به بخشهای خصوصی واگذار شده و تنها کسانی موفق تر و پیروز خواهند بود که خودشان از دانش و دانسته های خود در آینده ایجاد کار و تولید سرمایه کنند.»
نبیپور ادامه داد: «بچه هایی که با استعداد هستند و بچه هایی که پشتکار زیادی دارند یادگیری کارآفرینی برای آنها خیلی مهم تر است چون اینها می توانند در آینده شرکت های کوچک و بزرگ را تاسیس کنند و کارآفرینی های مختلفی را انجام بدهند. بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های دیگر هم میتوانند به کار آفرینان بپیوندند و من مطمئن هستم که اینها در آینده میتوانند خیلی از بیکاری هارا در جامعه با کار آفرینی به کار گیرند.»
خبرنگار: زهرا فتحی
ارسال دیدگاه