در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

بررسی دلایل افزایش ناگهانی قیمت خودرو

تهران (پانا) - یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است خودروی داخلی اگرچه به دلیل تحریم‌ها ممکن است مستقیماً تحت تأثیر تغییرات قیمتی ارز قرار نگیرد اما اجزای همان قطعه‌ای که در داخل تولید می‌شود تحت تأثیر تغییرات قیمتی بازار قرار گرفته و درنتیجه با بالا رفتن قیمت ارز و به‌هم‌ریختگی بازار خودروی داخلی گران تولید می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۴۵۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
بررسی دلایل افزایش ناگهانی قیمت خودرو

اعظم پویان - ساسان قربانی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل ناگهانی افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: «قیمت‌گذاری دستوری نه تنها در موضوع خودرو بلکه در هرکدام از زمینه‌های اقتصادی منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد.»

وی افزود: «تحمیل قیمت باعث می‌شود بازار رقابتی نشود و در چنین شرایطی مشخص است که کیفیت خودروی داخلی کاهش دارد زیرا به‌مرور آپشن های خودرو کم می‌شود و درنهایت مصرف‌کننده نهایی خودرو را باقیمت واقعی دریافت نمی‌کند.»

قربانی درباره دلایل افزایش قیمت خودروی دست‌دوم اظهار کرد: «خودروی دست‌دوم افزایش قیمت دارد چون قیمت لوازم‌یدکی افزایش پیدا کرده است. کمبود لوازم‌یدکی و قاچاق آن باعث افزایش قیمت خودروی دست‌دوم می‌شود.»

این کارشناس صنعت خودرو گفت: «بی‌کیفیتی قطعات خودرو یک‌بخشی به دلیل نبود نظارت دقیق است و بخش دیگر به دلیل تحریم‌هاست. تحریم باعث شده تا نتوانیم قطعات باکیفیت در خودرو استفاده کنیم و تولید داخل هم طبیعتاً محدودیت‌هایی دارد. در هیچ کجای دنیا همه قطعات را یک کشور تولید نمی‌کند.»

قربانی اظهار کرد: «دلیل قیمت بالای خودروهای صفر هم بالا بودن قیمت تمام شده خودروی داخلی است. قطعاً واردات خودرو هم دردی دوا نمی‌کند چون خودروهای خارجی طرفداران خاص خودش را دارد مگر اینکه شرکت سازنده خودروی خارجی در ایران اقدام به تولید خودروی خودش کند تا در کنارش فناوری خودروسازی ایران هم به روز شود.»

ساسانی درباره تأثیرگذاری ارز بر قیمت خودروی داخلی گفت: «درست است که ایران تحریم است و امکان واردات قطعات خودرو نیست و در این شرایط شاید به‌ظاهر تغییر قیمت تأثیر مستقیم بر خودرو نداشته باشد اما مسئله این است که تولید همان قطعه داخلی مواد اولیه‌ای دارد که در حد کوچک‌ترین جز تحت تأثیر تغییرات قیمتی بازار قرار می‌گیرد. در این شرایط طبیعی است که خودرو هم مانند هر کالای دیگری افزایش قیمت داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار