معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان در گفتو گو با پانا مطرح کرد؛
غرب با گزینش بخشهایی از تاریخ به دنبال رقم زدن استعماری جدید است
تهران (پانا) - معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان با تاکید بر اهمیت آگاه سازی نوجوانان نسبت به تاریخ استعمار گفت غرب با نمایش بخشهایی از تاریخ آن هم به صورت گزینشی در بزنگاهها، دستاویزهایی را ایجاد میکند تا بتواند استعمار جدیدی را رقم بزند.
سجاد عباسی در گفتوگو با پانا اظهار داشت: «غرب با نمایش بخشهایی از تاریخ آن هم به صورت گزینشی در بزنگاهها، دستاویزهایی را ایجاد میکند تا بتواند استعمار جدیدی را رقم بزند. توجه به استعمار و مطالعه تاریخ حداقل در سه سال گذشته مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بوده و همچنین در جهان امروز، تاریخ امری است که قشر نوجوان باید با آن در ارتباط باشد.»
معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان با بیان اینکه اهتمام به موضوع تاریخ در کشورهای منطقه کمرنگ شده است، عنوان کرد: «وقتی به مدلهای اروپایی نگاه میکنید، میبینید نسل نوجوان و دانشآموزان با تاریخ آشنا و درگیر هستند و این امر در تصمیمگیریها با کشورهای منطقه نیز تاثیر گذار است. دانستن تاریخ به دانشآموزان کمک میکند تا ضمن آشنایی با استعمار و کشورهای تحت سلطه با فرهنگ کشور خودمان و دستاوردها آشنا شوند.»
عباسی با اشاره به تاریخ کشورمان در مواجه با استعمارگران گفت: «کشورمان در سالیان گذشته مستعمره هیچ کشوری نبوده ولی طعم استعمار را چیشده و یا با کشورهای استعمارگر در طول تاریخ مجبور به مواجهه بوده است. در کتاب ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» روایتی بیطرفانه و صادقانه را از تاریخ استعمار که به زبان نوجوانان نگارش شده شاهد هستیم. مواردی از استعمار جنبه روایی و دستوری دارد و دستاویز خوبی برای علاقمندان به تاریخ است تا به دنبال سایر منابع تاریخی حرکت کنند.»
وی با بیان اینکه پویش هیسطوری به دنبال این نیست که فقط کتاب مطالعه شود، بیان داشت: «بلکه مسئله استعمار نیز باید بیان شود و با ارائه خط محتوایی، مخاطبان را به سمت منابع دیگر سوق دهد، ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز معتقد هستند که باید نوجوانان با تاریخ استعمار آشنا شوند.»
معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به کنشگری و استفاده از زبان هنر در هیسطوری تصریح کرد: «یکی از نقاط قوت ایده هیسطوری این است که برای اولین بار موضوع را محور قرار داده و اصل ماجرا روی تاریخ است و به دنبال کنشگری نوجوانان در قالب بازی، گفتوگو، تهیه پاکدست و سایر موارد است.»
عباسی خاطرنشان کرد: «بر اساس آخرین آمارها حدود ۷۰ هزار نفر به این پویش پیوستهاند که این موضوع نشانگر استقبال نوجوانان است، این پویش در قالب بازی، مخاطبان را تا انتهای پویش جذب میکند که باعث میشود تا دانشآموزان در خصوص استعمار با یکدیگر به بحث و گفتوگو بنشینند و آثار هنری تولید کنند.»
وی با تاکید بر اینکه در بیان موضوعات در مدارس باید از حافظه محوری همراه با تولید کنش باشد، گفت: « باید به سمت مسئله محوری حرکت کرد، این امر منجر میشود تا دانشآموزان موضوعات را به صورت گذرا حفظ نکند بلکه در قالب هنری به بحث و گفتوگو و کنشگری بپردازند. همچنین نوجوانان با واکنش در فضای مجازی و استوری کردن مطالب، میتوانند به سمت مسئله محوری حرکت کنند.»
ارسال دیدگاه