در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

لزوم استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان برای حفاظت از تالاب‌ها

تهران (پانا) - مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ضمن تاکید بر ایجاد شبکه تالابی دانش‌آموزان گفت استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان برای حفاظت از تالاب‌ها ضرورت دارد تا به افزایش مشارکت دانش‌آموزان منجر شود‌.

کد مطلب: ۱۳۴۳۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
لزوم استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان برای حفاظت از تالاب‌ها

علی ارواحی در گفت‌وگو با پانا درخصوص آگاه‌سازی دانش‌آموزان درباره وضعیت تالاب‌های کشور گفت: «یکی از خدماتی که تالاب‌ها دارند موضوع آموزش است. تالاب‌ها می‌توانند بستری را فراهم کنند که هم زمینه آموزش را فراهم کند و هم بستر مناسبی برای تحقیقات و پژوهش در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی باشد.»

این متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی افزود: «یکی از حوزه‌هایی که دانش‌‌آموزان می‌توانند بر روی آن اثرگذار باشند، گروه‌های بهره‌بردار از تالاب‌ها همچون کشاورزان و دامداران هستند. دانش‌آموزان می‌توانند سفیرهایی برای حوزه محیط زیست در خانواده باشند تا بتوانند بر این شکل بهره‌برداری تاثیر بگذارند.»

نیاز به مدارس تالابی در کشور

ارواحی گفت: «یکی از روش‌هایی که می‌تواند به مشارکت جمعی دانش‌آموزان در حفاظت از تالاب‌‌ها منجر شود نمونه‌ای از مدارس تالابی است. مدارس تالابی به این معنی که تالاب‌ها در کنار محتوای عمومی دروس، می‌توانند نوعی کارگاه آموزشی و عملی برای دانش آموزان باشند. البته لازم است که همزمان آموزگاران در آموزش و پرورش هم بتوانند آموزش ببینند. اگر درباره طبیعت و اهمیت طبیعت به دانش‌آموز درس داده شود و دانش‌آموز در طبیعت به طور عملی تاثیرات تخریب طبیعت در زندگی انسان را ببیند. ببیند وقتی تالابی تخریب می‌شود چگونه منجر به ریزگرد می‌شود و مواردی این‌چنینی، خیلی کمک کننده‌تر است تا اینکه فقط در محتوای تئوری دروس درباره اهمیت تالاب‌ها بخواند.»

متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی با بیان اینکه شبکه تالابی دانش‌آموزان یکی دیگر از موارد مشارکت دانش‌آموزان برای حفظ تالاب‌ها است، گفت: «دانش‌آموزان در استان‌ها که به موضوع تالاب‌ها و حفظ محیط‌زیست علاقه‌مند هستند، باید حمایت شوند و فضایی فراهم شود تا دانش‌آموزان تالابی بتوانند باهم ارتباط داشته باشند. ایده‌هایی که برای حفاظت تالاب توسط این گروه مهم شناسایی می‌شود خیلی مواقع می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و دانش‌آموزان می‌توانند از ایده‌های یکدیگر استفاده کنند.»

ارواحی تاکید کرد: «جشنواره‌های دانش‌آموزی مختلفی از جمله خوارزمی وجود دارد که دانش‌آموزان در آن حضور دارند. شاید یکی از مکانیسم‌هایی که بشود دانش‌آموزان را معرفی کرد، برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی برای معرفی ابتکارات دانش‌آموزان در حفاظت از تالاب و حفاظت از محیط زیست باشد. در این زمینه سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند سالانه جشنواره‌هایی را برای ابتکاراتی که دانش‌آموزان برای حفاظت از تالاب‌ دارند، برگزار کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار