اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

ایران؛ زیر چتر سفید برف

تهران (پانا) - بارش‌های شدید و قابل توجه برف و باران طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در هفته‌ای که سپری شد کشور را فرا گرفت.

کد مطلب: ۱۳۴۳۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران؛ زیر چتر سفید برف

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۶۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۱۴۴ هزار و ۷۵۱ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۶۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۲۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۶۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۹۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۲۲ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۹۷۷ دُز رسید.

نقشه شهرهای کرونایی

طبق اعلام وزارت بهداشت بر اساس آخرین نقشه رنگ‌بندی شهرهای کرونایی کشور، در هفته‌ای که سپری شد هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار نداشت، ۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۰۲ شهر در وضعیت زرد و ۳۴۲ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار داشتند.

بارش شدید برف و باران در کشور

در هفته‌ای که سپری شد بارش‌های شدید برف و باران بیش از ۲۰ استان کشور را فرا گرفت و طبق اعلام سازمان هواشناسی بارش برف در ایستگاه هواشناسی کوهرنگ به ۱۸۳ سانتی‌متر رسید.

توقف حکم اعدام محمد قبادلو

در هفته‌ای که گذشت، دیوان عالی کشور از صدور قرار توقف اجرای حکم محمد قبادلو- از دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر کشور- خبر داد. قرار توقف اجرای حکم محمد قبادلو، در پی درخواست مجدد اعاده دادرسی وکیل نامبرده مبنی بر اعدام به جرم محاربه در اجرای تبصره ماده ۴۷۸ ق.آ.د.ک با توجه به تقدم حق‌الناس تا رسیدگی به اتهام قتل عمد یکی از پرسنل فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس، در دیوان عالی کشور صادر شد. دیوان عالی کشور روز شنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۱ خبر پذیرش فرجام خواهی محمد قبادلو و سامان صیدی از محکومان دادگاه‌های ناآرامی‌های اخیر را منتشر کرد اما ساعاتی بعد در خبر دیگری اعلام کرد که درخواست فرجام خواهی محمد قبادلو رد و حکم او تایید شده است. سپس دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد که در پی محکومیت محمد قبادلو به قصاص نفس، فرجام خواهی وکیل وی در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شده است.

درنای «امید» و «آرزو» در مازندران به‌ هم رسیدند

در هفته‌ای که گذشت درنای تازه از راه رسیده با تک درنای سیبری(امید) در تالاب فریدونکنار به یکدیگر معرفی شدند. عطاالله کاویان مدیرکل حافظت محیط زیست مازندران گفت: پس از گذشت ۵ روز نگهداری از درنای ماده که از کشور بلژیک به ایران(مازندران - تالاب اوجاکله) منتقل شد، این پرنده در سازه ای که به همین منظور تا زمان رهاسازی تهیه شده بود، قرار داشت. در این مدت، به صورت لحظه ای و شبانه روزی رفتار درنای ماده و همزمان نیز رفتار درنای امید که در تالاب و در مجاورت این سازه قرار داشت، بررسی شد. این رهاسازی به تدریج و زمانی که درنای امید روبروی سازه و در واقع مقابل درنای ماده قرار گرفت مطابق با پروتکل استاندارد انجام شد. تقریباً پس از حدود ۵ دقیقه درنای ماده از سازه خارج شد و به تدریج خود را به درنای امید نزدیک کرد. کاویان ادامه داد: دو پرنده حدود ۱۰ دقیقه در کنار هم با رقص و آواز خاص خود، نشان دادند که معارفه بسیار خوبی بین آنها شکل گرفته است.

جدیدترین آمار جمعیت در تهران

استاندار تهران با تأکید بر اینکه بازآفرینی یک اصل است و در تهران باید به نهضت بازآفرینی و بازسازی توجه جدی شود، به جمعیت تهران اشاره کرد و گفت امروز با احتساب اتباع حدود ۱۸ و نیم تا ۱۹ میلیون جمعیت در تهران وجود دارد و سالی حدود ۵ درصد به جمعیت استان اضافه می‌شود که این امر قابل توجه و تأمل است.

آخرین وضعیت واگذاری پادگان 06

مدتی پیش شهردار تهران در جریان کلنگ‌زنی پروژه‌های مسکن‌سازی در تهران با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که در موضوع تفاهم با نهادها انجام شد، موضوع پادگان‌ها بود، بیان کرد: تفاهم پادگان جی تمام و عملیات اجرایی آن شروع شده و در جنگ افزارسازی تفاهم انجام و قدر السهم‌ها مشخص و پروانه‌ها صادر شد؛ در تفاهم ۰۶ نیز قدرالسهم‌ها معلوم و در تفاهم دوشان تپه نیز موارد مشخص شد. همچنین با بنیاد مستضعفان تفاهم کردیم و با ستاد اجرایی مقدمه تفاهم را داشتیم و با سپاه، فراجا و تامین اجتماعی نیز مذاکراتی را انجام داده‌ایم. حسین نظری، معاون شهردار تهران نیز در هفته‌ای که گذشت با اشاره به آخرین وضعیت تفاهم شهرداری تهران و ارتش درخصوص پادگان 06 گفت: «این موضوع هنوز در حال مذاکره با ارتش است و رایزنی‌های اولیه انجام شده است. نظر ارتش درخصوص این پادگان همکاری و تعامل با شهرداری است اما هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده و مراحل قانونی طی نشده است. بنابراین نمی‌توان درخصوص جزئیات آن اطلاع‌رسانی کرد.»

تکذیب ارتباط وزیر دولت روحانی با علیرضا اکبری

هجدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. برگزاری جشنواره نقد برتر قوه قضاییه، تشکیل قرارگاهی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضاییه، اعلام زمان برگزاری آزمون وکالت کانون وکلا، واکنش به اقدام پارلمان اروپا مبنی بر قراردادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی و اقدامات قوه قضاییه، مبارزه با پولشویی، توضیح درباره درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر بازداشت یکی از وزرای دولت قبل مرتبط با پرونده علیرضا اکبری جاسوس انگلیسی، توضیح درباره پرونده آزار تعدادی نوجوان در یک باشگاه فوتبال در مشهد و آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

صدور کیفرخواست ۷ متهم امنیتی در شیراز

چهارم آبان‌ماه امسال و همزمان با اقدام تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، پاسداران گمنام امام زمان(عج) یک بسته انفجاری دست‌ساز در بلوار شریعتی (معالی‌آباد) شیراز از یکی از متهمان پرونده کشف و سپس خنثی کردند.
در ادامه و پس از تحقیقات اولیه نیز ۶ متهم دیگر این پرونده به اتهام دست داشتن در این اقدام ضدامنیتی بازداشت شدند. حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس در رابطه با آخرین وضعیت متهمان این پرونده اظهار کرد: اتهامات وارده به همه متهمان پرونده، اجماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور است. ۴ تن از این متهمان با قرار تأمین مناسب از زندان آزاد شده‌اند و سه تن دیگر هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند. در هفته‌ای که سپری شد، پرونده هفت متهم امنیتی مرتبط با بمب‌گذاری در شیراز با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.

زلزله در خوی

شهرستان خوی استان آذربایجان غربی در هفته‌ای که گذشت کانون زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر بود، این زلزله خسارات نسبتاً شدیدی را در این منطقه به جای گذاشته است. زلزله خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۸۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شد و این حادثه ۸۴۰ مصدوم و سه نفر فوتی داشت.

«کوشکی» بر اثر کهولت سن تلف شد

در هفته‌ای که گذشت کوشکی، یوزپلنگ آسیایی که در منطقه حفاظت شده توران نگهداری می‌شد بر اثر کهولت سن تلف شد. غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: کوشکی در هنگام مرگ 17 ساله بود و بر اساس معاینات صورت گرفته علت مرگ این یوزپلنگ آسیایی کهولت سن اعلام شده و بیماری خاصی گزارش نشده است.

فرشته مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار