یک معلم در چهارمحال و بختیاری:

پژوهش، بال پرواز دانش‌آموزان به سوی علم و دانش است

فارسان(پانا) - یکی از دبیران استان چهارمحال و بختیاری، توجه به پژوهش در سطح مدارس را ضروری برشمرد و بر ضرورت پژوهش جهت سوق دادن دانش‌آموزان به سوی علم و دانش تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۳۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش، بال پرواز دانش‌آموزان به سوی علم و دانش است

مهوش السادات آل علی، یکی از دبیران استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با پانا گفت: «معلم و دانش آموز دو رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت هستند.از این رو نحوه تعامل آنها با همدیگر اهمیت زیادی دارد. باید به دانش آموزان فرصت انتقاد و پیشنهاد داده شود تا بتوانند مسائل مختلف را نقد و بررسی کنند و مهارت تفکر نقادانه را در خود بپرورانند. شکوفا کردن دوستی و رفاقت بین دانش آموز و معلم و برقراری ارتباط صمیمی می تواند به داشتن یک کلاس خوب و علاقه مند کردن دانش آموز به درس کمک بسیاری کند.»

برای دانش آموزان به شیوه صحیح الگوسازی کنیم

آل علی ادامه داد: «شخصیت دانش آموزان در مدرسه و در کنار دوستان و معلمان تکمیل و تثبیت می شود. رفتار و خلق و خوی اطرافیان از جمله خانواده، معلمان، دوستان و ....می تواند به جد در شکل گیری شخصیت دانش آموز تاثیرگذار باشد. افرادی که دارای موقعیت مهم، موفقیت زیاد، دانش و تخصص بالا یا تعالی معنوی هستند غالبا نظر دیگران را به خود جلب می کنند و برای آنان سرمشق می شوند. بنابراین معلمان با آگاه بودن از الگوهای رفتاری و شیوه تصحیح رفتار می توانند برای دانش آموزان به شیوه درست الگوسازی کنند.»

با ترویج کار های نیک،الفبای مهربانی را به دانش آموزان بیاموزیم

این دبیر مجرب هر ساله به کمک دانش آموزان خود در آستانه مناسبت هایی همچون شب یلدا، عید نوروز و ... به جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی می پردازد و به افراد بی بضاعت به ویژه دانش آموزان نیازمند کمک می کنند.

وی هدف از کار خود را ترویج فرهنگ انفاق و نوع دوستی بین دانش آموزان برشمرد و گفت: «فرهنگ کمک و انفاق از جمله سنت های نیکی است که هم در دین و هم در بین نیاکان ما از جایگاه ویژه ای برخوراد بوده است. با ترویج فرهنگ نیکوکاری و انفاق می توان الفبای نوع دوستی را به دانش آموزان آموخت و این سنت نیک را در جامعه پررنگ‌تر کرد.»

وی به اهمیت پژوهش در مدارس اشاره کرد و گفت: «متاسفانه حجم بسیار زیاد کتب درسی در کنار تئوری بودن بسیاری از مطالب آنها، تمایل دانش آموزان را به فراگیری آموزش کاهش داده است. شیوه های آموزشی باید به صورت جذاب و همراه با کارهای عملی باشد. مهارت محور بودن و توجه بیشتر به پژوهش در مدارس می تواند به جذابیت و اثربخشی آموزش در بین دانش آموزان کمک بسیاری کند.»

وی افزود: «زمانی که از خواجه نصیرالدین پرسیدند چرا هیچ گاه اثر خستگی در چهره تو دیده نمی شود پاسخ داد چون من می خواهم بدانم نه اینکه بخوانم. دانش آموزان ما هم تنها نباید بخوانند و بنویسند، آنها باید مشتاق به یادگیری باشند.جست و جو و پژوهش کنند، به پاسخ پرسش های خود برسند و حس کنجکاوی آنها نسبت به محیط پیرامون، رویداد ها و حوادث و ناشناخته های جهان ارتقا یابد.»

این معلم تاکید کرد: «مدرسه مهم ترین بستر برای نهادینه سازی پژوهش در بین دانش آموزان است. ایجاد روحیه پرسش‌گری در دانش آموزان باید در سطح مدارس و به کمک فعالیت های پژوهشی صورت گیرد. ترویج فرهنگ پژوهش در بین دانش آموزان، آن ها را به سوی یادگیری مطالب علمی بیشتر سوق می دهد. تمایل و گرایش آن ها را به فراگیری مطالب بیشتر، افزایش می دهد و می توانیم دانش آموزانی پژوهشگر و مطالبه گر تربیت کنیم که در راه توسعه همه جانبه کشور طلیعه دار باشند.»

دانش آموز خبرنگار:حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار