اطلاعیه مهم معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛

جشن بزرگ نونهالان گام دوم انقلاب اسلامی

تهران (پانا) - معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، اطلاعیه‌ای با عنوان «جشن بزرگ نونهالان گام دوم انقلاب اسلامی» صادر کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۲۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
جشن بزرگ نونهالان گام دوم انقلاب اسلامی

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه فجرآفرینان بهمن 57 به‌ویژه امام فجرآفرینان حضرت نامی روح‌الله‌‌الموسوی‌الخمینی(ره) و با تجدید پیمان با آرمان‌های بلند انقلاب بهمن 57 به‌ویژه امام حاضر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای(حفظه الله) به استحضار می‌رساند یکی از مهم‌ترین رسالت‌های آموزش‌وپرورش نسبت به انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، انتقال این میراث ماندگار و عظیم به نسل جدید است. بار انتقال این رسالت به نسل نونهال و نوجوان کشور امانت سنگینی است که در دوره ابتدایی برعهده همه ما فرهنگیان و مسئولین قرار دارد. اینک که در طلیعه بهار دیگری از این انقلاب شکوهمند قرار گرفته‌ایم، معاونت آموزش ابتدایی به استناد مندرجات صفحه 5 دستورالعمل گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به شماره 200/202775 به شماره 21/10/1401 و با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی و بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش اقدام به طراحی برنامه «جشن بزرگ نونهالان گام دوم انقلاب اسلامی» برای اجرا در کلیه مدارس ابتدایی کرده است. خواهشمند است با به به‌کارگیری همه ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی و با عنایت به موارد زیر نسبت به اجرایی شدن مطلوب این برنامه اقدام شود.

1- این برنامه، یکی از موارد توافق‌شده در میثاق‌نامه این معاونت با معاونین محترم آموزش ابتدایی استان‌ها است. خواهشمند است با همین نگاه اعتقادی و ارزشی، اجرای برنامه‌ها پیگیری شود و معاونین آموزش ابتدایی استان‌ها، روسای ادارات داخلی معاونت و معاونین محترم آموزش ابتدایی مناطق، شخصاً این برنامه را پیگیری کنند. بدیهی است مدیریت این برنامه با مسئولیت ستاد دهه فجر استان بوده و به مشارکت طلبیدن شرکای اجرای این برنامه به ویژه همکاران معاونت پرورشی و فرهنگی و بسیج فرهنگیان ضرورت دارد.

2- دهه اول بهمن‌ماه سال جاری در کلیه مدارس، دهه تولید محتوا و آثار به منظور تمهید مقدمات برای برگزاری جشن بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی است. موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی متناسب با نامگذاری روزهای دهه فجر (با تاکید بر برجسته شدن نگاه امام مهربانی‌ها نسبت به کودکان، حدیث عاشقی کودکان با مولای متقیان امام علی(ع)، بیان دستاوردهای بی‌نظیر انقلاب برای کودکان، نقش بنیادین کودکان در گام دوم انقلاب و...) به‌عنوان مبنای فعالیت‌های اجتماعی، هنری، ورزشی، برنامه درسی مدرسه و دانش‌آموزان قرار گیرد. آموزگاران محترم، مدیران و معاونان مدارس در این مدت با نگاه حمایت همه‌جانبه این فرایند را پیگیری و مدیریت کنند. خروجی تمامی فعالیت‌های دهه اول بهمن کودکان که با مشارکت فعال اولیای دانش‌آموزان و مدرسه فراهم‌شده است در دهه فجر در مدرسه و محله به نمایش گذاشته شود.

3- مجموعه برنامه‌های معرفتی، گفتمان و پرسمان، برنامه‌های فرهنگی و هنری، مسابقات جذاب با موضوعات مرتبط با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با همکاری اولیای محترم برای دانش‌آموزان برگزار شود.

4- مدیران و اولیای مدرسه و خانه برنامه‌ای مشخص و شوق‌برانگیز برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به شرکت در راهپیمایی به همراه والدینشان داشته باشند.

5- تلاش شود برنامه‌های دهه فجر با برپایی ایستگاه‌های جشن و شادی توسط اولیای خانه و مدرسه و با محوریت دانش‌آموزان و با طراحی خدمات‌دهی فرهنگی به محله صورت پذیرد، زیرا یکی از ویژگی‌های مدرسه تراز سند تحول بنیادین، مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله است.

6- یکی از روزهای دهه مبارک فجر در کلیه مدارس ابتدایی، جشن بزرگ نونهالان گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شود. اولیای دانش ‌آموزان مدرسه برای شرکت در جشن دعوت به عمل آید. دانش‌آموزان در یک فضای شاد و بانشاط آثار برتر خود را ارائه کنند و از صاحبان آثار برتر تقدیر شود. حتی‌المقدور به همه دانش‌آموزان هدیه‌ای داده شود.

7- کارت دعوت مسئولین مدرسه، شهر و استان در جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف این ایام توسط دانش‌آموزان و با خط خود آنان تهیه و ارسال شود. این کار تأثیر بسزایی در رشد اجتماعی کودکان، صرفه‌جویی اقتصادی و انگیزه مسئول مخاطب برای شرکت وی در این برنامه ایفا می‌کند. نمونه متن‌های کودکان، تزیین و زیباسازی کارت به همراه ابتکارات آنان در نمایشگاه ارائه شود.

8- پس از اتمام کار مدرسه‌ای در یکی از روزهای دهه فجر، جشن بزرگ نونهالان انقلاب اسلامی در سطح منطقه با حضور دانش‌آموزان برتر معرفی‌شده از مدارس، برگزار شود. پیش‌بینی یک فضای بزرگ برای ارائه آثار دانش‌آموزان برگزیده و پیش‌بینی برنامه برای بازدید سایر مدارس از این آثار، مورد تأکید است. توصیه می‌شود برنامه این جشن توسط خود دانش‌آموزان و در یک فضای بانشاط اجرا شود. محور اجرای همه فعالیت‌های سطح مدرسه، منطقه و استان دانش‌آموزان و عوامل مدرسه‌ای آنان باشد.

9- جشن مشابه در سطح استان با حضور دانش‌آموزان منتخب و آثار برگزیده مورد تأکید است و از صاحبان آثار برتر به شکل مطلوب تجلیل شود. نمایشگاه آثار برتر در یک مکان مناسب دایر شود. خود دانش‌آموزان آثار خود را تشریح و تبیین کنند.

10- خروجی همه برنامه‌های انجام‌شده و ارائه‌شده در طول 20 روز اول بهمن‌ماه سال جاری باید به شکل برجسته در راهپیمایی 22 بهمن 1401 ارائه شده و نمود پیدا کند. همکاران عزیز به گونه‌ای مدیریت کنند که دانش‌آموزان در مراسم 22 بهمن امسال در تمام سطوح مدرسه، منطقه و استان با آثار تولیدی خود شرکت کنند.

11- برگزاری ایستگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و مکان‌های ارائه محصولات و خدمات فرهنگی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن هر روستا، شهر و مرکز استان توسط مدارس ابتدایی به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و دقیق مورد تأکید است.

12- پیش‌بینی برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های استانی برای حضور دانش‌آموزان ابتدایی و قرائت پیام و برداشت کودکان گام دوم از امام و انقلاب بسیار مورد تأکید است.

13- همه قالب‌های ادبی و هنری برای ارائه آثار دانش‌آموزان ابتدایی مدنظر قرار گیرد. حداکثر تا 25 بهمن‌ماه سال جاری نیز از هر استان 6 اثر شاخص و برگزیده در راهپیمایی 22بهمن ماه سال جاری به همراه مشخصات دقیق صاحبان اثر به معاونت آموزش ابتدایی ارسال شود.

14- به‌منظور سهولت در فرآیند اجرایی این برنامه در هفته آینده گروه «جشن نونهالان گام دوم انقلاب اسلامی» در شبکه شاد راه‌اندازی خواهد شد و طرح‌ها، برنامه‌ها و ایده‌های پیشنهادی جذابی برای هرچه باشکوه‌تر برگزارکردن جشن بزرگ دهه فجر ارائه می‌شود.

15- سایر موارد به ابتکار استان، منطقه و مدرسه قابل عملیاتی شدن است و در تمامی مراحل برنامه و در تمامی آثار درج عنوان برنامه «جشن بزرگ نونهالان گام دوم انقلاب اسلامی» الزامی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار