در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

جشنواره تجسمی فجر در هر دوره یک گام به جلو حرکت می‌کند

تهران (پانا) - داور بخش تصویرسازی پانزدهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر معتقد است که این رخداد هنری در هر دوره یک گام رو به جلو حرکت می‌کند و آثار متنوع‌تری را در مقایسه با دوره‌های پیشین به نمایش می‌گذارد.

کد مطلب: ۱۳۴۲۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره تجسمی فجر در هر دوره یک گام به جلو حرکت می‌کند

نیلوفر نصیریان/ مهدی نوری داور بخش تصویرسازی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با پانا درباره محاسن برگزاری این رویداد هنری بیان کرد: «جشنواره هنرهای تجسمی فجر مانند رخدادهای دیگری که در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود، به دلیل جایزه‌ای که برای آن تعیین شده، بستر و فضای حرفه‌ای و مناسبی در راستای مطرح شدن هنرمندانی است که در آغاز راه قرار دارند.»

وی گفت: «معمولا هنرمندانی که به سطحی حرفه‌ای در کار هنری می‌رسند، خودشان را کنار می‌کشند تا جوان‌ترها فرصت شرکت در جشنواره و دیده شدن را پیدا کنند. البته خوب است که بخشی مختص اساتید در ساختار جشنواره تدارک دیده شود که رقابتی هم نباشد.»

نوری در مورد ویژگی‌های اساسی یک هنرمند جهت خلق آثار منحصر به فرد گفت: «هر هنرمند، جهان‌بینی مختص خود را دارد. هنرمند اگر خود را در اثرش بیان کند و همان منش و روشی که دارد را با تکیه بر نگاه زیبایی‌شناسانه اش نشان بدهد، دیگر نیازی به کپی کردن و تقلید نیست و اثری قابل تامل خلق می‌شود.»

داور بخش تصویرسازی جشنواره پانزدهم درباره تجربیات خود طی سال‌ها و دوره‌های گذشته جشنواره اظهار کرد: «تجربه به من نشان می‌دهد هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود نسبت به جشنواره گذشته یک گام جلوتر است. از این‌رو در این دوره نیز آثار ارائه‌شده بسیار متنوع است و ما در مرحله داوری برخی از آثار را چندین بار مشاهده کردیم تا به این نتیجه برسیم که کدام یکی از آثار موفق‌تر است. ضمن اینکه هنرمندان به دلیل وجود فضای مجازی بسیار به‌ روزتر هستند؛ به همین دلیل شاهد آثار قوی و قابل تاملی در این دوره از جشنواره بودیم.»

این هنرمند تصویرساز در مورد تفاوت و وجه تمایز جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دیگر رویدادهای هنری توضیح داد: «شاید تفاوت جشنواره ما با دیگر نمایشگا‌ه‌ها و رویدادهای تجسمی در سایر نقاط دنیا این است که براساس فرهنگ بومی و اعتقادی‌مان موضوعاتی تعیین می‌شود و بر همین اساس پارامترهای مشخصی در تولید اثر وجود دارد که مورد توجه قرار می‌گیرد تا ببینیم اثر خلق‌شده در مسیر مورد نظر حرکت کرده است یا خیر. این یکی از مواردی است که در امر داوری مورد توجه ما قرار دارد.»

وی با اشاره به اینکه هنرمندان ایرانی با دیگر هنرمندان در سطح جهانی فاصله‌ای ندارند، بیان کرد: «هنرمندان ما از لحاظ ایده پیشرو هستند و همواره جزئیات را مدنظر دارند. البته سال‌های سال است که هنرمندان ایرانی به خصوص در زمینه تصویرسازی شاخص هستند و به دلیل وجود هویت ملی که در آنها وجود دارد و البته محدویت‌هایی که پیش‌رو است، همواره توانسته‌اند خود را در سطح جهانی و عرصه‌های مهم مطرح سازند.»

داور رشته تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهادی را برای برگزاری دوره‌های آینده جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح کرد و گفت: «اگر بخشی مجزا به نام «آثار اساتید» در جشنواره باشد تا شرکت‌کنندگان شاهد کارهای هنری پیشکسوتان و اساتید هنرهای تجسمی هم باشند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. هم‌چنین جوایز را می‌‌توان تغییر داد؛ برای مثال، می‌شود تور مسافرتی فرهنگی را برای مدت معینی جایگزین جایزه نقدی کرد تا هنرمندان با اقوام، فرهنگ و جغرافیای متنوع ایران بیش‌تر آشنا شوند.»

نوری در پایان بیان کرد: «برگزاری‌ کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته و مختص برگزیدگان جشنواره هم می‌تواند ایده‌ خوبی باشد. بدون‌شک با سرمایه‌گذاری روی برگزیدگان هر بخش، شاهد ارتقای تخصصی آن رشته و هنرمندانش خواهیم بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار