در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

استعدادیابی و توانمندسازی هنرمندان تجسمی بوشهر گامی ضروری است

تهران (پانا) - عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر توضیحاتی درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این استان ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۸۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
استعدادیابی و توانمندسازی هنرمندان تجسمی بوشهر گامی ضروری است

عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در مورد زیرساخت‌های تجسمی استان بوشهر به خبرنگار تجسمی پانا گفت: «آنچه نقطه قوت حوزه تجسمی در استان بوشهر است وجود هنرمندان و استعدادهای هنری فوق‌العاده در این حوزه است. در نقطه به نقطه استان از وجود هنرمندان خوبی برخورداریم. ما باید فرایند شناسایی و تبلور این استعدادها را در سطح جامعه هنری بهبود ببخشیم. نخستین مساله جدی در حوزه هنر، وجود برنامه‌ای است که شامل استعدادیابی و توانمندسازی هنرمندان ازطریق آموزش‌های تخصصی است.»

وی بیان کرد: «توانمندسازی هنرمندان نیازمند برخی الزامات است که یک از آنها وجود مراکز و مجتمع‌های آموزشی مجهز به ابزار و اقلام تخصصی در هر رشته است تا بتوانیم آن‌ها را در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهیم. در وهله بعدی نیازمند نگارخانه‌هایی هستیم که هنرمندان بتوانند آثار خودشان را در آنها عرضه کنند.»

افروغ همچنین توضیح داد: «با توجه به کشیدگی استان (قریب به 700 کیلومتر از شمال تا جنوب) و پراکندگی شهرها در جای‌جای آن، امکان برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت دائمی در مرکز استان وجود ندارد و نیاز به تاسیس نگارخانه‌های متعدد در سطح استان کاملا محسوس است. برای مثال در دشتستان که استعدادهای تجسمی ویژه‌ای وجود دارد، این خلاء وجود دارد. ما هم‌اکنون در گناوه در حال ساخت نگارخانه هستیم. در شهرستان دیلم نیز امکان ساخت نگارخانه وجود دارد. همچنین در شهرستان‌های تنگستان و چهار شهرستان جنوبی احداث نگارخانه امری ضروری است.»

وی ضمن تبیین رویکرد و سیاستگذاری‌های استان بوشهر را در پانزدهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، گفت: «یکی از جدی‌ترین رویکردها و سیاست‌های ما در این دوره، فراهم ساختن عرصه‌ای گسترده برای حضور عموم هنرمندان فعال در رشته‌های گوناگون هنری است.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر شیوه همراهی و استقبال هنرمندان از جشنواره پانزدهم را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «هنرمندان استقبال بسیار خوبی از این دوره از جشنواره داشتند و کاملا همراه بودند اما به دلیل فضای محدود نمایشگاه، ناگزیر به چیدمان شمار محدودی از آثار هنرمندان بودیم.»

افروغ در پایان به ارائه راهکار و پیشنهادهایی برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره هنرهای تجسمی فجر پرداخت و گفت: «برای برگزاری بهتر جشنواره باید مسیری را تعریف کنیم. یکی از بهترین مسیرها، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و در ادامه آن، برپایی رویدادهایی است که منجر به ایجاد یک فضای رقابتی میان هنرمندان اقصی نقاط کشور شود. این سیاست هم رشد هنرمندان را در پی خواهد داشت و هم موجب هم‌افزایی و تبادل سلایق و اطلاعات در این حوزه می‌شود.»

جشنواره امسال در دو بخش اصلی (طوبای زرین) و ویژه (قله‌ها) برگزار می‌شود که بخش طوبای زرین رقابتی بوده و شامل آثار ارسالی هنرمندان رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی، نگارگری و حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان) است. بخش قله‌ها نیز تلاش می‌کند به ترسیم قله‌های افتخار ایران و ایرانی بپردازد.

به موازات برگزاری ۲ بخش اصلی و ویژه، بخش تجسم هنر نیز به نمایش آثار هنرمندان مقیم استان‌ها در استان‌های مربوطه اختصاص دارد.

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیری سیدعباس میرهاشمی، بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در تهران و سایر استان‌های کشور برپا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار