با حضور معاونین مدیرکل آموزش و پرورش استان انجام شد؛

آیین افتتاح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان برگزار شد

مشهد (پانا) - آیین افتتاح برنامه تحولی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان در مشهد برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۴۱۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
آیین افتتاح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان برگزار شد

برنامه تحولی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان یک و دو با رویکرد جدید با حضور صفدر سلطانی معاون تربیت بدنی و سلامت، آذر رشیدی معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی و جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان‌رضوی افتتاح شد.

جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان‌رضوی گفت: برنامه تحولی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان یک و دو با رویکرد جدید به صورت دائمی در طول سال اجرا می شود و نوآموزان می توانند در طول سال مورد غربالگری قرار بگیرند.

وی به تشریح رویکرد جدید طرح سنجش پرداخت و گفت: پوشش پیش دبستانی ۱ و ۲ در طرح سنجش، دائمی شدن پایگاه های سنجش در مراکز مشکلات ویژه یادگیری، بررسی شایستگی های حرکتی، تجمیع تمام سامانه ها در سایت دولت، نوبت گیری توسط خانواده، پرداخت هزینه توسط خانواده ها از طریق درگاه اینترنتی بانک را از رویکردهای جدید طرح سنجش دانست.

وی افزود: هزینه سنجش ۶۰ هزار تومان است و هزینه نوبت گیری مجدد در صورت عدم مراجعه به موقع ۳۰ هزار تومان است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: هم‌اکنون ۳۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به عنوان پایگاه سنجش از ۸ بهمن ماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند که از این تعداد ۶ پایگاه در مشهد و ۲۶ پایگاه در شهرستان ها دایر است.

وی به تشریح فرایند نوبت گیری سنجش پرداخت و افزود: ثبت نام از طریق سیستم درگاه خانواده یا مراجعه نوآموز به پیش دبستانی محل ثبت نام و انجام فرایند نوبت گیری سنجش، مراجعه به پایگاه سنجش و انجام ارزیابی غربالگری، ثبت نتایج ارزیابی در سامانه توسط مدیر مرکز و مسئول پایگاه، مراجعه مراکز خدمات جامع سلامت جهت بررسی غربالگری اولیه و کارت واکسیناسیون و معاینات پزشکی، مراجعه به دبستان یا پیش دبستانی و یا اداره آموزش و پرورش استثنایی جهت ثبت نام از مراحل فرایند اجرای سنجش است و در صورتی که نوآموز به پایگاه تخصصی ارجاع شود، پس از سنجش بینایی، شنوایی، جسمی، حرکتی و هوش در پایگاه تخصصی به پایگاه سنجش جهت ثبت ارزیابی تخصصی در سامانه سنجش ارجاع داده می شود و پس از آن به مراکز خدمات جامع سلامت جهت بررسی غربالگری اولیه و کارت واکسیناسیون و معاینات پزشکی و در نهایت به دبستان یا پیش دبستانی و یا اداره استثنایی جهت ثبت نام معرفی می شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه گفت: بیش از ٩٠ درصد رشد و تکامل کودک تا سن ٨ سالگی صورت می گیرد، بنابراین توجه به سلامت جسمی و ذهنی کودکان در این مرحله از رشد متضمن سیر طبیعی مراحل رشد کودکان است و عدم شناسایی و‌ توجه به مشکلات جسمی و ذهنی می تواند سلامت کودکان را به مخاطره بیندازد.

وی گفت: در طرح سنجش با ساختار جدید نوآموز از سن ۴ سالگی مورد ارزیابی قرار می گیرد و این دو سال فرصت طلایی برای خانواده ها است که در صورت ارزیابی و تشخیص مشکل جسمی، شنوایی، هوشی، بینایی و هیجانی، ... در نوآموز بتوانند در این دو سال مداخلات به‌هنگام توانبخشی و آموزشی را دریافت کنند و هنگام بدو ورود به دبستان نوآموز با کمترین مشکل و خاطر آسوده به دبستان مراجعه کند.

روحانی شناسایی و تشخیص به موقع کودکان در معرض خطر و پیشگیری از بروز یا تشدید معلولیت در آنها و ایجاد زمینه و فرصت های مناسب یادگیری را از اهداف اجرای طرح عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار