در راستای توسعه تعاملات حرفه‌ای تربیت معلم انجام شد:

انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه فرهنگیان با معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش

تهران (پانا) - آیین انعقاد تفاهم‌نامه‌های دانشگاه فرهنگیان با معاونت‌های آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، پرورشی و فرهنگی و سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۴۱۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه فرهنگیان با معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در جلسه انعقاد تفاهمنامه‌های دانشگاه فرهنگیان با معاونت‌های آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، پرورشی و فرهنگی و سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت و اهمیت تعامل، تعارف و شناخت برای افزایش کارآیی و تحقق اهداف و برنامه‌ها اظهار کرد: برای رشد و ارتقاء باید ابزار و شرایط را در کنار یکدیگر در نظر داشت.

وی ارتقاء ارتباط و تعامل با وزارت آموزش و پرورش برای افزایش کارآمدی را لازم دانست و گفت: این دانشگاه متعلق و وابسته به نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است و وظیفه تامین نیاز این وزارتخانه را دارد و باید بیشترین تعامل را با آن داشته باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تاکید سند تحول بنیادین بر تعلیم و تربیت به عنوان فرآیند تصریح کرد: روح حاکم بر سند و بیانیه‌ها، نظم و نظام است و باید نظام تربیت معلم را مستقر کرد و استقرار این نظام بدون همکاری معاونت‌های تخصصی معنا ندارد.

وی با بیان اینکه با تعامل به توان خواهیم افزود، خاطر نشان کرد: بدون همکاری توفیقمان به اندازه تلاشمان نیست ولی با مشارکت دستاوردمان بسیار بیشتر است.

صحرایی در ادامه خاطر نشان کرد: انعقاد چنین تفاهمنامه‌هایی بیش از هر زمان دیگر نشانگر این است که دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آموزش و پرورش است و در خدمت آن و در راستای تربیت معلم نیکو و خِیر است.

وی تعامل در خصوص ورودی 1401 علوم تربیتی و مشاوره، اصلاح و به‌روزآوری برنامه‌های درسی متناسب با نیازمندی‌های آینده، ترویج و تقویت نماز و قرآن، جذب استاد و تربیتِ معلم شایسته، تاکید بر جشنواره الگوهای برتر تدریس در راستای گفتمان و الگوسازی، تحول در دوره‌های ضمن خدمت متناسب با نیاز، بهره‌مندی از فرصت بی‌نظیر اردوهای راهیان نور، برنامه کارورزی و مدارس وابسته، تربیت چندمهارتی معلمان را از جمله فعالیت‌ها و زمینه‌های تعامل و مشارکت فی مابین عنوان کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، آموزش معلم ابتدایی را از مهمترین رشته‌ها دانست و افزود: معلم ابتدایی است که شالوده تعلیم و تربیت را شکل می‌دهد و هر چه او می‌کارد، مستقیم و غیرمستقیم درو می‌کنیم.

وی به اختصاص 70 درصد ظرفیت دانشگاه به آموزش ابتدایی‌ها در سال گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: هویت ملی، زبان ملی و علوم پایه، ریشه در ابتدایی دارد.

صحرایی ضمن تاکید بر اهمیت بحث فرهنگ و امور تربیتی و لزوم توجه و پرداختن به آن گفت: معاونت فرهنگی، چتری است که بر کل معاونت‌ها سایه گسترده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تولید منابع آموزشی برای کتاب‌های درسی باید مثلث معلم، مولف و دانش‌آموز شکل بگیرد، افزود: در همین راستا باید فهم مشترک بین معلم و مولف اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، دروس pck را متمایزکننده برنامه درسی عنوان و بر برگزاری جشنواره‌های تدریس و همایش‌های pck با حضور معاونت‌های تخصصی تاکید کرد.

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در آیین انعقاد قرارداد با دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه بررسی‌های صلاحیت‌های عمومی در مدارس غیردولتی، یکی از اهداف مهم است، تصریح کرد: نگاه حکمرانی به مدارس دولتی، یک ضرورت است و با همکاری دانشگاه فرهنگیان می‌توان آموزش‌های تخصصی شایستگی‌های دانش تربیتی، عمل تربیتی و عمومی در مراکز غیردولتی را انجام داد.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه‌های پرورشی و فرهنگی مشترک مثل قرآن، عترت و هنری می‌توان با دانشگاه فرهنگیان همکاری کرد، تصریح کرد: طراحی رشته‌های مشترک با نگاه به آینده، تقویت همکاری‌های علمی، اختصاص برخی دروس کارورزی در حوزه معاونت پرورشی برای رشته‌های امور تربیتی، استفاده از تمام موقعیت‌های تربیتی اعم از اردوگاه‌ها، اردوها، کانون‌ها، دارالقرآن‌ها و مراکز مشاوره از جمله همکاری‌ها با دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان نیازمند بهره‌گیری از شیوه‌های نو در تدریس هستند، تصریح کرد: باید با همکاری دانشگاه فرهنگیان بر آموزش معلمان ابتدایی و خارج شدن از کلیشه‌های سنتی در تدریس تلاش کرد.

وی بر گفتمان‌سازی به‌روز و جریان‌ساز، تقویت مدارس وابسته دانشگاه فرهنگیان و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان ابتدایی تاکید کرد.

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تنوع و کثرت نیروی انسانی و برنامه‌های این معاونت، هویت‌بخشی به معلمان در دوره متوسطه اول و دوم و شناسایی استعداد و علایق دانش‌آموزان را از جمله برنامه‌ها و ماموریت‌های مهم معاونت متوسطه برشمرد و بر تربیت نیروی انسانی مطلوب متوسطه اول و دوم و نیز توانمندی در دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان در شناخت و ارتباط گرفتن با دانش‌آموزان تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار