مشاور دبیرستان نمونهدولتی شرافت در گفتوگو با پانا:
دانشآموزان از اضطرابشان آگاه هستند، از آن رنج میبرند و برای کنترل آن تلاش میکنند
کرج (پانا) - مشاوردبیرستان نمونه دولتی شرافت شهرستان ساوجبلاغ عنوان کرد اکثر دانشآموزان مضطرب از اضطراب خود کاملا اطلاع دارند و در مراحل زندگی خود بسیار رنج میبینند که اغلب آنها بهدنبال درمان و کنترل این مسئله هستند و برای آن تلاش میکنند.
زینت پایکاری، مشاور دبیرستان نمونه دولتی شرافت در شهرستان ساوجبلاغ درگفتوگو با پانا بیان کرد: «اضطراب مشکلات زیادی را برای یک دانش آموز به همراه خواهد داشت، برای مثال دانش آموزی که اضطراب دارد از هدف خود روز به روز دورتر می شود با دیگران حتی با پدر و مادر درست ارتباط برقرار نمی کند، همیشه سردرگم و خسته و نگران است و آرامش قابل توجهی ندارد بنابراین اعتماد به نفس بسیار پایینی دارد و همیشه خود را از دیگران کمتر می بیند و از استعدادها و توانایی های خود نمیتواند به نحو احسن استفاده کند.»
وی در ادامه عنوان کرد:«امروزه اضطراب در دانش آموزان بسیار شایع است و در پایه های مختلف به شکل ها و دلایل متفاوتی است برای مثال اضطراب در پایه ابتدایی بیشتر به صورت ترس از جدایی پدر و مادر و خانواده ها است ولی در متوسطه اول بیشتر جنبه انتخاب رشته ای دارد ولی در دوره متوسطه دوم که بسیار شایع تر و حائز اهمیت تر از پایه های دیگر است، در زمینه نحوه مطالعه و برنامه ریزی و موفقیت درسی و کنکور است.»
این مشاور اظهار کرد:«در دوره متوسطه دوم انتخاب رشته مورد نظر ،عدم اگاهی از روش صحیح مطالعه، نداشتن برنامه ریزی و انگیزه کافی، ترس از آینده باعث شده است دانش آموزان بیشتر دچار استرس شوند که این یک آسیب بسیار جدی در دوره دوم دبیرستان است.»
پایکاری در ادامه افزود: «بیشتر دانش آموزانی که مضطرب هستند، کاملا از احساس اضطرابشان آگاهند و از این مسئله بسیار رنج میبرند و البته خیلی از این دانش آموزان به دنبال درمان و کنترل آن هستند چون این مسئله آنها را بسیار آزار داده و مسائل مختلف زندگیشان را تحت تأثیر قرار میدهد. اضطراب با علائم مختلفی بروز می کند علائمی مانند تنگی نفس ،تعریق زیاد و بالا رفتن ضربان قلب و... بنابراین دانش آموزان با توجه به این علائم نسبت به استرس خود واقف بوده و به دنبال مهار و کنترل آن هستند، اما همچنان بیشتر دانش آموزان درصدد این هستند که اضطراب خود را کنترل کنند ولی اغلب در این قضیه ناموفق هستند که البته این مسئله نیز به اضطراب آنها شدت می دهد.»
این مشاور بیان کرد: «خود پذیرا بودن اولین راهکار برای کاهش اضطراب دانش آموزان است یعنی اول خود دانش آموز باید خودش را همانطور که هست، با هر استعداد و توانایی و امکاناتی که دارد بپذیرد و درصدد پیشرفت خود در تمام مراحل زندگی باشد یعنی باید از داشته های خود برای پیشرفت خود استفاده کند. دومین راهکار برای کنترل اضطراب دانش آموزان این است که برای رسیدن به هدف خود تلاش کنند، بدون اینکه از کسی یا از جایی توقع داشته باشند فقط به خدا و به استعداد هایی که خداوند به آن ها داده است و توانایی هایی که دارند تکیه کنند. سومین راهکار برای کاهش اضطراب این است که دانش آموز باید آگاه و صبور باشد و این را بداند که به هیچ وجه نمیتواند یک مرتبه بر استرس خود غلبه کند، بنابراین باید صبور باشد، حوصله به خرج دهد و دقت لازم را داشته باشد، تا پایان راه همراه باشد. پنجمین راهکار برای کاهش اضطراب، داشتن برنامه در زندگی و برنامه ریزی کردن است. یعنی برای خود هدف قرار دهند و از همه مهمتر باید پشتکار داشته باشند یعنی با یک شکست نا امید، مضطرب و خسته نشوند و تصمیم بگیرند که با اراده قوی این برنامه را انجام دهند.»
این مشاور عنوان کرد: «توصیه من به دانش آموزان این است که برای خودشان ارزش قائل باشند و خود را پیدا کنند و همواره برای انجام هر کاری در زندگی با اعتماد به نفس و توکل به خدا پیش بروند و اقدام کنند. همچنین برای گرفتن تصمیمات زندگی با پدر و مادر مشورت کنند و از راهنمایی های پدر و مادر در زندگی استفاده کنند تا به موفقیت برسند »
دانش آموز خبرنگار: فاطمه زهرا نصیری
ارسال دیدگاه