واکنش زاکانی به نامه وزارت کشور؛ ایجاد سازمان فن‌آوری‌های نوین مشکلی ندارد

تهران (پانا) - شهردار تهران معتقد است نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری درخصوص ایجاد سازمان فناوری‌های نوین ونوآوری‌های شهری مشکلی برای ایجاد این سازمان جدید به وجود نخواهد آورد.

کد مطلب: ۱۳۴۰۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
واکنش زاکانی به نامه وزارت کشور؛ ایجاد سازمان فن‌آوری‌های نوین مشکلی ندارد

دو هفته پیش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نامه‌ای به شورا و شهرداری ابهاماتی را درخصوص ایجاد سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری‌های شهری مطرح کرد . علیرضا زاکانی درگفت و گو با پانا با اشاره به این نامه گفت :این نامه مشکلی برای ایجاد این سازمان در شهرداری ایجاد نمی کند. چون در این سازمان موضوع فن آوری مطرح بود و شهرداری نیز سازمان فن آوری و اطلاعات دارد ابهاماتی مطرح شده که قرار براین است که جزییات این سازمان جدید را تشریح کنیم و این مشکل حل می شود.

پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران هم درخصوص نامه وزارت کشوربه شورا به پانا گفت :‌هنوز از جزییات مخالفت وزارت کشور با ایجاد سازمان جدید فناوری های نوین اطلاعی ندارم اما حتما شورای شهر تهران از مصوبه خود دفاع خواهد کرد و ابهامات وزارت کشور را رفع می‌کنیم.

وی تاکید کرد: کار در این حوزه زمین مانده و طولانی شدن اجرای این مصوبه شورا باعث لطمه خوردن فعالیت های این حوزه می شود.

بعد از ماه ها که اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین ونوآوری‌های شهری به تصویب شورای جدید رسیده وزارت کشور ابهاماتی در این رابطه مطرح کرده است. یکی از مواردی که مورد انتقاد سازمان شهرداری ها و دهیاری ها قرار گرفته ماده ۲ این مصوبه است که در آن اشاره شده این سازمان پیشنهادی غیرانتفاعی است و در ادامه بر استقلال مالی و حرکت در چارچوب اصول بازرگانی تاکید شده که هم با پیشینه سازمانهای وابسته و مقررات مورد عمل و هم نوع و استناد سازمان همخوانی ندارد.

در بند دیگر این نامه آمده است :پس از حدود دو سال نشست بررسی های مشترک و مکاتبات میان این سازمان و نمایندگان آن شورا پس از تدوین و ابلاغ الگوی اساسنامه سازمان های وابسته به شهرداری تهران در اواسط سال ۱۴۰۰ اساسنامه ۱۹ سازمان وابسته به شهرداری تهران پس از تصویب در شورای شهر توسط این سازمان ابلاغ شد،متن اساسنامه سازمان مذکور با الگوی ابلاغی و نیزمفاد۱۹ اساسنامه ابلاغی در سال گذشته مغایرت هایی دارد که بخش عمده آن نیازمند اصلاح است.

مواردی همچون حذف نماینده وزارت کشور از شورای سازمان که در راستای حفظ هماهنگی و انتقال دیدگاه های کلان و ... در ترکیب شورا دیده شده بود ،تعریف دبیر شورا و واگذاری آن به جایگاه های نامرتبط به لحاظ نوع تخصص ووظایف حوزه فعالیت های سازمان پیشنهادی ع،دم تعیین تکلیف نیروی انسانی سازمان پیشنهادی در صورت انحلال و برخی بندهای دیگر به لحاظ محتوا و نگارش نیازمند اصلاح است .برخی شبهات میان اهداف و موضوع فعالیت سازمان پیشنهادی با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری که اساسنامه آن در سال گذشته ابلاغ شده و اخیرا نیز با اصلاحاتی به این سازمان منعکس شده مشهود است.

در این نامه اشاره شده ایجاد سازمانی فوق منجر به توسعه ساختاری و تشکیلات شهرداری و افزایش حجم عظیم نیروی انسانی فعلی خواهد شد و طبعاً افزایش هزینه جاری را در پی خواهد داشت که با رویکرد نظام اداری کشور که ناظر بر ایجاد ساختارهای چابک کارا و منعطف و حرکت به سمت حذف و ادغام است تطبیق ندارد.

استفاده از فناوری های نوین در حوزه مدیریت شهری با توجه به نیازهای متنوع و روز افزون شهروندان اجتناب‌ناپذیر بوده و معطوف به حوزه های مختلف مختلف فعالیت های شهرداری است که با توجه به وجود سازمانها و شرکتهای مرتبط از جمله فاوا و موسسه فناوران شهر و نیز واحدهای ستادی مورد اشاره بازنگری در شهر وظایف و یا در صورت لزوم ادغام آن‌ها دستیابی به این مهم میسور خواهد بود.

پیش از این علی‌اصغر قائمی،عضو شورای شهر تهرا ن در این رابطه توضیح داده است: وزارت کشور نامه ای دو صفحه ای به شورای شهر تهران ارسال کرده که پنج بند دارد و در هر بندش به یک مساله اشاره کرده و در پایان پیشنهاد کرده جلسه سه جانبه ای بین شورا، شهرداری و وزارت کشور برگزار شود تا نقاط ابهام وزارت کشور برطرف شود . لذا هنوز حکم قطعی صادر نشده و منتظریم این جلسه تشکیل شود تا ببینیم چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد‌ اگر این اشکال وزارت کشور مجددا به صحن بیاید و بخواهند بر رئی کلیاتش بحث شود، کسانی که آن موقع رأی مخالف دادند از جمله بنده کماکان مخالفیم. علی رغم این که موافق نیستم ولی چون مصوبه شورا شده حداکثر کمک را می کنیم تا به بهترین شکل ممکن کار پیش برود؛ کمااین که همه کسانی که رأی مخالف دادند مشارکت گرم و فعالی در تصویب اساس نامه به خرج دادند؛ اما اگر کلیت این سازمان به صحن بیاید فرصتی است که دلایلمان برای عدم ضرورت تشکیل سازمان را اعلام کنیم؛ بستگی دارد به مسیر پیش رو که چه اتفاقی خواهد افتاد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار