اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

تداوم آلودگی هوا در «هفته هوای پاک»

تهران (پانا) - شاخص کیفیت هوا در کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور در هفته‌ای که سپری شد در وضعیت ناسالم و بسیار ناسالم قرار گرفت و موجب تعطیلی فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها شد، این در حالی است که هفته مذکور به‌نام هفته ملی هوای پاک نام داشت.

کد مطلب: ۱۳۴۰۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تداوم آلودگی هوا در «هفته هوای پاک»

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

تداوم روزهای «صفر» کرونایی در کشور

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۹۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۷۲۸ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون ۳۳۶ هزار و ۸۸۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. تاکنون ۵۴ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۴۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۸۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۱۰۰ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۹۴ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۱۷۵ دُز رسید.

نقشه کرونایی کشور

طبق آخرین نقشه کرونایی در کشور، هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونا نیست، ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۹۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

تداوم آلودگی هوا در 9 کلانشهر کشور

در هفته‌ای که سپری شد که مصادف شده بود با هفته ملی هوای پاک، با پایداری شرایط جوی، شاخص کیفیت هوا در 9 کلانشهر در حد بسیار ناسالم قرار گرفت و موجب تعطیلی فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها شد. در این میان فعالیت مدارس در شهر تهران نیز به‌صورت غیرحضوری ادامه داشت. این در حالی است فعالیت ادارات در شهر تهران برای اولین بار به دلیل صرفه‌جویی در مصرف گاز روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل بود.

زلزله در خوی‌

در هفته‌ای که گذشت، زلزله‌ای به بزرگی 5.4 حوالی خوی در آذربایجان غربی را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین رخ داد و در پی این حادثه ۳ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند‌ و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند. بر اساس گزارش هلال احمر، از ۵ روستایی که ارزیابی شده به ۴ روستا خسارت جدی وارد نشد و در یک روستا تقریباً به ۲۰۰ خانه آسیب جدی وارد شد و خسارت جانی، گزارش نشد و بر اساس اعلام اورژانس 120 نفر مصدوم شدند که این مصدومیت‌ها ناشی از فرار بوده است.

آخرین وضعیت پرونده قضایی مهدی تاج

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت آخرین وضعیت پرونده قضایی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال را تشریح کرد و گفت: آنچه که در اختیار داریم دو پرونده بر اساس گزارش سازمان بازرسی کشور است که در دادسرای ناحیه ۲۸ دادگاه انقلاب قرار دارد و اتهام آقای تاج، تضییع وجوه بیت‌المال و تصرف غیرمجاز در منابل ملی با صدور جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست به دادگاه صالح یعنی دادگاه کیفری دو مستقر در دادگاه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت ارجاع شده است. پرونده در این شعبه وارد بررسی شده و روز ۷ آذرماه در ۱۰ بند نقص تحقیقات قرار گرفته است‌ و پرونده برای رفع نقص به دادستانی برای رفع نقص ارجاع شده است که پس از قطعیت، نتیجه اعلام خواهد شد.

حکم تبعه بلژیک صادر شد

هفدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. اقدامات دستگاه قضا درباره آزادی زندانیان، آخرین وضعیت پرونده شهید سردار سلیمانی، آخرین وضعیت استرداد تبعه بلژیکی، آزادی ۳۹۴ نفر در زاهدان، آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران بازداشتی، توضیح درباره زنده‌بودن خدمه سانچی، آزادی ۹۸ و نیم درصد بازداشتی‌های اخیر، آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی، آخرین وضعیت پرونده رئیس سابق هلال احمر بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

بازداشت یکی از لیدرهای اغتشاشات اخیر

در هفته‌ای که گذشت، قوه قضاییه اعلام کرد که یکی از لیدرهای ایجاد اغتشاشات اخیر در کشور در عملیات پیچیده‌ با دستور قضایی و از سوی فراجا شناسایی و بازداشت شد. این فرد از سرپل‌های برنامه ریزی و هماهنگی اغتشاشات در سراسر کشور بوده است. علی صالحی، دادستان تهران با اشاره به اینکه متهم از لیدرهای اغتشاشات و از نزدیکان یکی سرکردگان ضد انقلاب خارج نشین بوده است گفت: از ابتدای بروز اغتشاشات در کشور گروهی با پوشش و عنوان جعلی جوانان محلات ایران با اعلام فراخوان و برنامه‌ریزی برای ایجاد آشوب در سراسر کشور پا به عرصه گذاشت. این گروه که بر اساس رصدهای دقیق و ردزنی‌های فنی سایبری فراجا ارتباط بدون واسطه‌اش با سرویس‌های جاسوسی آشکار شده و زیر چتر اطلاعاتی نیروهای امنیتی قرار گرفت. گروه مورد اشاره راهبرد خود را بهره‌برداری از ظرفیت اراذل و اوباش و وارد مدار کردن اراذل به اغتشاشات قرار داد. این گزارش حاکی است متهم بازداشت شده داماد یکی از سرکردگان ضد انقلاب خارج نشین است و با بازداشت وی شبکه معاند اینترنشنال یکی از مهم‌ترین رابطان خود در داخل کشور را از دست داده است.

صدور دستور جلب ملی‌پوش سابق والیبال

فرهاد ظریف ملی پوش سابق والیبال با انتشار یک استوری در صفحه مجازی خود به مقدسات توهین کرده و همین امر باعث شد علی صالحی دادستان تهران علیه وی دستور تعقیب قضایی صادر و حکم جلب وی را برای ضابط ارسال کند. با توجه به اقامت ظریف در خارج از ایران دستور جلب وی به مراجع ذیربط ارسال شده است. علی صالحی در همین رابطه گفت: نظر به توهین فرهاد ظریف علیه مقدسات، بلافاصله موضوع در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفت و ضمن صدور دستور تعقیب قضایی علیه وی حکم جلب وی نیز صادر شد.

اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری

حکم علیرضا اکبری به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس به اجرا درآمد. حکم علیرضا اکبری فرزند علی دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی که به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ ۱.۸۰۵.۰۰۰ یورو، ۲۶۵.۰۰۰ پوند انگلیس و ۵۰.۰۰۰ دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود، اجرا شد. بر اساس دادنامه صادره، اقدامات محکوم در سال‌های گذشته علیه امنیت ملی کشور، جاسوسی به نفع کشور انگلیس، ارتباطات با سرویس جاسوسی MI6 و تعداد ملاقات‌های وسیع با افسران اطلاعاتی دشمن در کشورهای مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است، به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور در حد وسیع شده است.

فیش جنجالی حقوق دختر عضو شورای شهر تهران

در هفته‌ای که گذشت، انتشار فیش حقوقی دختر یکی از اعضای شورای شهر تهران به مبلغ 33 میلیون تومان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال داشت که با واکنش‌های زیادی هم روبه‌رو شد. وزیر کشور در دستوری به معاون عمرانی وزارت کشور تاکید کرد مسایل مطرح شده درباره فیش حقوقی یکی از اعضای دفتر عضو شورای شهر تهران را به دقت و براساس مرّ قانون بررسی و نتیجه را در اسرع وقت گزارش کند. در پی این موضوع، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران از استعفای دختر عضو شورای شهر تهران با توجه به حواشی فیش حقوقی‌اش خبر داد و گفت: قانون فصل‌الخطاب است و به همین دلیل استعفای دختر این عضو شورای شهر پذیرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار