اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز موج هشتم کرونا در کشور

تهران (پانا) - با شناسایی اولین مبتلایان به سویه‌های جدید اُمیکرون در کشور، موج هشتم کرونا رسما آغاز شد و طبق گفته مسئولان نظام سلامت در هفته‌های آتی تعداد مبتلایان به این بیماری روندی صعودی خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۳۳۶۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
آغاز موج هشتم کرونا در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون ۷ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۵۴۱ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۴۴ هزار و ۶۹۶ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون ۷ میلیون ۳۳۶ هزار و ۲۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که همچنان ۱۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۷۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۰۹ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۲۰۲ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۵۸۸ دُز رسید.

آخرین نقشه رنگ‌بندی شهرهای کرونایی

اکنون ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۶۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۸۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آغاز موج هشتم کرونا

دو سویه جدید ویروس کووید19 که زیرسویه اُمیکرون هستند وارد کشور شده است هر چند به گفته بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت هنوز پیک کرونا شروع نشده است اما تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حالت آماده‌باش هستند و 50 میلیون ذخیره واکسن کرونا در کشور وجود دارد و همه مردم که 6 ماه از آخرین تزریق کرونای آنها گذشته حتما دُز یادآور را تزریق کنند. وزیر بهداشت همچنین تاکید کرده است که محدود کردن سفرها و قرنطینه مردم دنبال نمی‌شود و از سیستم قرنطینه هوشمند استفاده خواهد شد.

صدور کیفرخواست دو فرانسوی به اتهام جاسوسی

شانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. آخرین وضعیت پرونده شهید سلیمانی، توضیح درباره آزار و تجاوز جنسی به زندانیان زن، اقدامات قوه قضاییه درخصوص اقدامات شبکه فارسی زبان در اغتشاشات، آخرین وضعیت پرونده‌‌های کثیرالشاکی، صدور کیفرخواست دو فرانسوی به اتهام جاسوسی، توضیح درباره بازداشت متهم بلژیکی، توضیح درباره بازداشت۴۰ نفر اتباع دیگر در اغتشاشات اخیر، بازداشت متهم حادثه فوت یک دختر ۱۲ ساله در بستک و آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

حکم «حمید قره حسنلو» نقض شد

در هفته‌ای که گذشت، امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور نتیجه فرجام خواهی برخی از ۱۶ متهم پرونده شهید عجمیان در دیوان عالی کشور را تشریح کرد. به گفته او، فرجام خواهی محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری ابرام(تایید) شد و حکم صادره حمید قره حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به جهت نقص در تحقیقات نقض شد.

پذیرش فرجام‌خواهی سهند نورمحمدزاده

فرجام‌خواهی سهند نور محمدزاده یکی از متهمان اغتشاشات اخیر در دیوان عالی کشور پذیرفته و پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب ارجاع شد. فرجام خواهی نامبرده نسبت به رأی صادره دادگاه انقلاب اسلامی تهران در دیوان عالی کشور، صائب تشخیص داده شد و رأی فرجام خواسته به تجویز شق 4 بند ب ماده 469 قانون آئین دادرسی نقض و پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب ارجاع شد.

ترانه علیدوستی آزاد شد

۲۶ آذرماه سال جاری قوه قضاییه اعلام کرد: در پی برخی اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر، همچنین انتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی قبلی از سوی برخی چهره‌ها و تعدادی از سلبریتی‌ها در هفته‌های گذشته، برخی از این افراد جهت پاسخگویی به مقام قضایی به دادستانی تهران احضار و برخی نیز با دستور قضایی بازداشت شده‌اند. در همین راستا، ترانه علیدوستی که در مورد برخی ادعاهای مطرح‌شده‌اش مستند و سندی را ارائه نکرد، به دستور مقام قضایی بازداشت شد. ترانه علیدوستی در هفته‌ای که سپری شد با قید وثیقه آزاد شد.

حج دو نرخی شد

ثبت‌نام زائران حج تمتع از ۳۰ دی ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد. سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به نوسانات نرخ ارز و احتمال تغییر در هزینه سفر حج تمتع سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: قطعاً امسال حج دو نرخی خواهد بود؛ زیرا کسانی که سال ۹۹ در نوبت اعزام بودند با ارز ۹ هزار تومانی ثبت‌نام خود را تکمیل کردند، طبیعتاً آن افراد هزینه کمتری باید نسبت به کسانی که امسال ثبت‌نام می‌کنند، بپردازند. با این حال، به دلیل این‌که معلوم نیست دولت چه نرخی را برای ارز زائران حج ۱۴۰۲ در نظر خواهد گرفت و از سوی دیگر نرخ سفر از سوی عربستان قطعی نشده است، نمی‌توان با قطعیت درباره هزینه سفر به حج تمتع نظر داد.

قطع اینترنت در روزهای 29 و 30 دی!

در هفته‌ای که گذشت، حسن مروتی معاون آزمون‌های سازمان سنجش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که اینترنت در روزهای 29 و 30 دی ماه که مرحله اول کنکور سراسری 1402 برگزار می‌شود قطع خواهد شد. این خبر با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم نیز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره قطع اینترنت در محل‌های برگزاری آزمون سراسری 1402 توضیح داد و گفت: قطع اینترنت نیاز به مصوبه شورای امنیت کشور دارد و در حوزه‌هایی که کنکور برگزار می‌شود، طبق سال گذشته اینترنت فقط برای محل‌هایی که کنکور برگزار می‌شود قرار است قطع شود تا فرزندان ما با خیال راحت به رقابت در کنکور بپردازند.

هشدار برای کم‌آبی در فصل تابستان

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که بارش کشور ۳۰ درصد کمتر از نرمال است و حدود ۹۰ درصد از مساحت کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است. احد وظیفه اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال آبی جدید یعنی از یک مهر تا 10 دی ماه سال 1401 متوسط کشور است، بارش‌ها 30 درصد کمتر از نرمال است. به‌طوری که در این مدت باید حدود 65 میلی‌متر دریافت می‌کردیم که حدود 43 میلی‌متر بارش متوسط کشور بوده است و 30 درصد کمتر از نرمال هستیم این در حالی است که در برخی مناطق مثل استان تهران بارندگی حدود 62 درصد زیر نرمال است یا در همدان 71 میلی متر بارندگی کمتر از نرمال است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: میزان بارندگی در استان‌هایی که در دامنه جنوبی استان البرز و مرکز کشور واقع شده‌اند مثل اصفهان، قم، تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی طی امسال حتی از سال قبل هم به مراتب کمتر است. سال قبل هم سال خشکی بود و پاییز کم بارشی را داشتیم و امسال شرایط مشابه پارسال است و در برخی مناطق مثل شمال غرب و دامنه‌های جنوب البرز وضعیت از پارسال هم بدتر است و کم بارش‌تر هستیم. جای نگرانی وجود دارد که تا پایان سال آبی با توجه به کم بارشی‌هایی که داشتیم، این کم بارشی‌ها جبران نشود و تابستان آینده در مناطق شمالی مثل تهران و دامنه جنوبی البرز که جمعیت متراکمی دارند با کم‌آبی مواجه شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار