مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی:

شناخت مسائل حوزه نوجوان نیاز به داشبورد مدیریتی با تجمیع داده‌ها دارد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت نوجوانی، ابتدای ورود به جاده جوانی است و شناخت و تشخیص مسائل و مشکلات این حوزه نیاز به داشبورد مدیریتی دارد که داده‌ها را در کنار هم جمع کند.

کد مطلب: ۱۳۳۹۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
شناخت مسائل حوزه نوجوان نیاز به داشبورد مدیریتی با تجمیع داده‌ها دارد

محمدصالح مذنبی در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های بیستمین دوره جشنواره کتاب رشد اظهار کرد: خاستگاه این نشست در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر سیاستگذاری برای نسل نوجوان است.

وی با بیان اینکه اساساً پرداختن به حوزه نوجوان و نوجوانی، نیازمند تعریف درستی از این برهه از زندگی انسان است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که در موضوع کتاب به موفقیت نمی‌رسیم این است که نوجوان و ذائقه او را نمی‌شناسیم.

مذنبی با بیان اینکه دوره زندگی افراد را در ۲ دوره تقسیم می‌کنند، بیان کرد: این دوره‌ها شامل کودکی و جوانی است که انسان‌ها در دوره رشد خود این ۲ دوره را طی می‌کنند اما نوجوانی، تعریف روشنی در این دسته‌بندی ندارد.

وی با بیان اینکه نوجوانی در نگرش دیگری به عنوان دوره مستقل تعریف می‌شود، افزود: این در حالی است که نوجوانی، خودش تعریف را می‌رساند و نوجوانی یعنی ابتدای جاده جوانی است.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: همیشه قرار گرفتن در اول جاده، متفاوت از تمام مسیر است پس شایستگی‌ها و آشنایی‌ها باید درباره نوجوانی به‌گونه‌ای باید باشد که اکنون ابتدای جوانی را تجربه می‌کند.

وی ابراز کرد: اگر از منظر سیاستگذاری بخواهیم ورود درستی به عرصه نوجوانی داشته باشیم باید بدانیم انسان در نوجوانی وارد مرحله‌ای شده که بخشی از نگرش‌ها شکل گرفته و متناسب با اقتضائات جامعه، فهمی دارد که اگر موضوعی با عنوان کتاب را انتخاب کنیم باید بدانیم جریان سیاستگذار و حاکمیت نیاز به داشبورد مدیریتی دارد که داده‌ها را در کنار هم تجمیع کرده و می‌تواند مشکل و مساله را خوب تشخیص دهد.

مذنبی با بیان اینکه معیار و منطق انتخاب عناوین کتاب‌های حوزه نوجوان باید مشخص شود، اظهار کرد: با تعداد زیادی از اثر مواجه هستیم که همسو با ارزش و نگاه‌های نوجوان تولید نشده است.

وی تاکید کرد: داشبوردی از تمام مسائل و مشکلات نوجوان باید داشته باشیم تا بدانیم در کجا به کدام هدف خواهیم زد.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: حوزه نوجوان، حوزه خیلی مهمی است اما هیچ داده‌ای به‌صورت تخصصی به سنین نوجوانی نپرداخته و تا وقتی پژوهش و مطالعات دقیقی در این موضوع صورت نپذیرد قطعا انحراف در این زمینه زیاد خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه به کلیشه‌ها و وضع موجودی تَن می‌دهیم که نوجوانان با آن همراه نمی‌شوند و آن را پس می‌زنند.

مذنبی با بیان اینکه کنکور، کور کننده نظام تعلیم و تربیت است، گفت: کارهایی به اسم فوق برنامه، صَرف کنکور می‌شود در حالی که این‌ها خود برنامه هستند نه فوق برنامه؛ و هر آنچه در مطالعه و کتابخوانی به دنبال آن هستیم در این مسلخ ذبح می‌شود.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری با اشاره به پژوهش ملی صورت‌گرفته در حوزه نوجوانان در سال گذشته گفت: ۶۰ درصد نوجوانان در این پژوهش گفتند که علی‌رغم همه فناوری‌های دیجیتالی موجود باز هم راغب هستند که از کتاب‌های چاپی استفاده کنند و ۴۵ درصد درخواست داشتند که فونت کتاب‌ها درشت باشد چرا که فونت‌های ریز سبب ضعیف بینایی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار