مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی:
شناخت مسائل حوزه نوجوان نیاز به داشبورد مدیریتی با تجمیع دادهها دارد
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت نوجوانی، ابتدای ورود به جاده جوانی است و شناخت و تشخیص مسائل و مشکلات این حوزه نیاز به داشبورد مدیریتی دارد که دادهها را در کنار هم جمع کند.
![شناخت مسائل حوزه نوجوان نیاز به داشبورد مدیریتی با تجمیع دادهها دارد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTQ3MDQ0AhQL/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTH82XNZ8BdvpIsAIKXaKdntA,,/MTQ3MDQ0AhQL.jpg)
محمدصالح مذنبی در چهارمین نشست از سلسله نشستهای بیستمین دوره جشنواره کتاب رشد اظهار کرد: خاستگاه این نشست در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر سیاستگذاری برای نسل نوجوان است.
وی با بیان اینکه اساساً پرداختن به حوزه نوجوان و نوجوانی، نیازمند تعریف درستی از این برهه از زندگی انسان است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که در موضوع کتاب به موفقیت نمیرسیم این است که نوجوان و ذائقه او را نمیشناسیم.
مذنبی با بیان اینکه دوره زندگی افراد را در ۲ دوره تقسیم میکنند، بیان کرد: این دورهها شامل کودکی و جوانی است که انسانها در دوره رشد خود این ۲ دوره را طی میکنند اما نوجوانی، تعریف روشنی در این دستهبندی ندارد.
وی با بیان اینکه نوجوانی در نگرش دیگری به عنوان دوره مستقل تعریف میشود، افزود: این در حالی است که نوجوانی، خودش تعریف را میرساند و نوجوانی یعنی ابتدای جاده جوانی است.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: همیشه قرار گرفتن در اول جاده، متفاوت از تمام مسیر است پس شایستگیها و آشناییها باید درباره نوجوانی بهگونهای باید باشد که اکنون ابتدای جوانی را تجربه میکند.
وی ابراز کرد: اگر از منظر سیاستگذاری بخواهیم ورود درستی به عرصه نوجوانی داشته باشیم باید بدانیم انسان در نوجوانی وارد مرحلهای شده که بخشی از نگرشها شکل گرفته و متناسب با اقتضائات جامعه، فهمی دارد که اگر موضوعی با عنوان کتاب را انتخاب کنیم باید بدانیم جریان سیاستگذار و حاکمیت نیاز به داشبورد مدیریتی دارد که دادهها را در کنار هم تجمیع کرده و میتواند مشکل و مساله را خوب تشخیص دهد.
مذنبی با بیان اینکه معیار و منطق انتخاب عناوین کتابهای حوزه نوجوان باید مشخص شود، اظهار کرد: با تعداد زیادی از اثر مواجه هستیم که همسو با ارزش و نگاههای نوجوان تولید نشده است.
وی تاکید کرد: داشبوردی از تمام مسائل و مشکلات نوجوان باید داشته باشیم تا بدانیم در کجا به کدام هدف خواهیم زد.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: حوزه نوجوان، حوزه خیلی مهمی است اما هیچ دادهای بهصورت تخصصی به سنین نوجوانی نپرداخته و تا وقتی پژوهش و مطالعات دقیقی در این موضوع صورت نپذیرد قطعا انحراف در این زمینه زیاد خواهد بود.
وی افزود: متاسفانه به کلیشهها و وضع موجودی تَن میدهیم که نوجوانان با آن همراه نمیشوند و آن را پس میزنند.
مذنبی با بیان اینکه کنکور، کور کننده نظام تعلیم و تربیت است، گفت: کارهایی به اسم فوق برنامه، صَرف کنکور میشود در حالی که اینها خود برنامه هستند نه فوق برنامه؛ و هر آنچه در مطالعه و کتابخوانی به دنبال آن هستیم در این مسلخ ذبح میشود.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری با اشاره به پژوهش ملی صورتگرفته در حوزه نوجوانان در سال گذشته گفت: ۶۰ درصد نوجوانان در این پژوهش گفتند که علیرغم همه فناوریهای دیجیتالی موجود باز هم راغب هستند که از کتابهای چاپی استفاده کنند و ۴۵ درصد درخواست داشتند که فونت کتابها درشت باشد چرا که فونتهای ریز سبب ضعیف بینایی میشود.
ارسال دیدگاه