در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

مدارس در کنار مهارت‌های فنی باید مهارت‌های زندگی را هم به دانش‌آموزان آموزش دهند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون داخلی شورای مجلس بابیان اینکه نظام آموزشی باید کمک کند تا دانش‌آموزان در کنار یادگیری یک مهارت فنی جهان‌بینی داشته باشند، عنوان کرد که اگر نرخ خروجی سواد پایین باشد نیروی کار ضعیف تربیت می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۹۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
مدارس در کنار مهارت‌های فنی باید مهارت‌های  زندگی را هم به دانش‌آموزان آموزش دهند

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون داخلی شورای مجلس در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه مهم‌ترین نقش آموزش‌وپرورش، آماده‌سازی نسل حاضر برای یک زندگی باکیفیت است، عنوان کرد: «نظام آموزشی باید به دانش‌آموزان کمک کند که ماهیت انسان و ارزش‌های زندگی را درک کنند و زندگی را تبدیل به یک فرصت از دست رفته نکند و به قول خودشان نگویند ما نسل سوخته‌ایم.»

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در کنار آموزش مهارت‌های فنی باید موضوع مهارت‌های زندگی را هم جدی بگیرد، اظهار کرد: «در دانشگاه‌های فنی دنیا میزان مهارت هنری، عملکرد ورزشی و سابقه کار و مشارکت اجتماعی امتیاز بالایی را به فرد می‌دهد.»

نرخ خروجی سواد پایین باشد نیروی کار ضعیف می‌شود

آصفری اظهار کرد: «این نظام باید به دانش‌آموزان کمک کند، جهان‌بینی داشته باشند و بتوانند فلسفه و معنایی در زندگی خودشان تعریف کنند. باید به آن‌ها یاد دهد که چگونه استعدادهای بالقوه خودشان را شکوفا کنند و این منشأ اصلی رضایت عمیق از بودن است. آرمان داشته باشند چراکه اگر آرمان نداشته باشند، هدف نیز نخواهند داشت و هدف که نداشته باشند، هیچ‌چیز ندارند. متأسفانه بچه‌ها را تک ساحتی و مبتنی بر دغدغه نمره، کنکور و موفقیت بار می‌آوریم. آیا زندگی فقط همین است؟ شأن انسان چنین زندگی را می‌تواند بپذیرد؟ همه ابعاد وجودی باید کمک کند تا فرد پرورش پیدا کند.»

وی با اشاره به اینکه 10 سال دیگر که فارغ‌التحصیلان از این سیستم خارج شوند دیگر تغییر آن‌ها بسیار سخت است، اظهار کرد: «وقتی نرخ خروجی سواد، فهم، مهارت، هویت ملی و مذهبی پایین باشد یک نیروی کاری را تحویل می‌دهد که بسیار پایه عمومی آن ضعیف است. همین مساله روی جامعه اثر می‌گذارد.»

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: «باید این موضوع را هشدار داد. آموزش و پرورش موضوعی است که آدم حس نمی‌کند در آنچه اتفاقی می‌افتد چون تدریجی است و قابل حس نیست و ناگهان بیدار می‌شوید و می‌بینید جامعه پر شده از آدم‌هایی که کاری نمی‌توانند انجام دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار