بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران در صحن شورا
تهران (پانا) - لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورا مورد بررسی اعضا قرار گرفت و شهردار تهران توضیحاتی را در این باره ارائه داد.
لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورا مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت. میثم مظفر عضو شورا، در ابتدای این بررسی گفت: رفت و برگشت های بسیاری در خصوص متن لایحه میان کمیسیون ها و کمیته های تخصصی و شهرداری انجام شد که حتی تا روز گذشته نیز این اصلاحات ادامه داشت.
مظفر افزود: در برنامه دوم و سوم لایحه تعداد احکام بسیار بود و حتی وظایف روتین شهرداری نیز در آن گنجانده شده بود لذا در برنامه چهارم تلاش کردیم این احکام محدود شود که در نهایت برنامه چهارم در ۸ فصل و ۲۱ بخش و ۱۴۶ حکم تدوین شد که بیشترین احکام مربوط به حمل و نقل و ترافیک می شود.
مهدی چمران، ریاست شورا در ادامه روند بررسی این لایحه با تاکید بر این نکته که نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی درست نیست و باید به حمل و نقل روان تغییر یابد، اظهار داشت: حمل و نقل محور اصلی ما نیست که تغییرات را بر اساس آن انجام دهیم محور توسعه شهر فراتر از این است.
در ادامه برگزاری یکصد و بیست و یکمین صحن شورای اسلامی شهر تهران و بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران ناصر امانی عضو شورای شهر در ارائه تذکری در خصوص این موضوع اظهار کرد: در بخشی از این متن مقوله نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی عنوان شده است که با توجه به ابعاد بررسی های انجام شده این بحث خلاف طرح جامع ترافیک شهر تهران است چرا که مبحث نوسازی باید مبتنی بر طرح جامع شهر باشد که حمل و نقل عمومی یکی از مسائل ذیل آن است.
وی تاکید کرد: ما اگر صرفا مقوله نوسازی را محدود به حمل و نقل عمومی کنیم قطعا سایر مسائل شهر دچار مغفولیت واقع خواهد شد و این صراحتا یک نقض غرض است.
مهدی چمران رییس شورا در توضیح و پاسخ به سخنان امانی عنوان کرد: نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی دارای ایرادهایی است چرا که قطعا مبنای نوسازی حمل و نقل عمومی نیست بلکه مبتنی بر مدارهای دیگری است.
وی در تاکید بر صحبت های شهردار تهران مبنی بر تامین مالی از مبانی شهر برای نوسازی تهران اظهار کرد: یکی از منابعی که می توان در نظر داشت مناطق اطراف ایستگاه های مترو است تا با بارگذاری افزون بر آنچه که در طرح جامع ذکر شده انجامشود تا از آن مسیر بتوان منابع مالی برای نوسازی شهر تامین شود.
وی تاکید کرد: هنوز عملیاتی کردن این طرح و ایده دارای قاعده درستی نیست و نهایی شدن آن نیاز به چکش کاری ها و بررسی های کارشناسانه دارد.
در ادامه بررسی برنامه چهارم شهرداری تهران پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران در تاکید مواضع این برنامه موضوع حمل و نقل عمومی را از اولویت های اصلی برشمرد و گفت: می توان با عمل کردن و الگو قراردادن طرح جامع شهری در خصوص حمل و نقل به دلیل همسویی مقوله های رفع آلودگی هوا و ترافیک چالش های مرتبط با این موضوع حل و فصل گردد.
با استماع نظرات و پیشنهادات اعضای شورای شهر در خصوص لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در توضیحاتی در این خصوص اظهار کرد: بحث نوشهرگرایی مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی بعنوان ایده شهرسازی نوین در جهان تلقی می شود که این مهم الزام شورای عالی معماری و شهرسازی که شهرداری تهران را الزام کرده تا طرح تفصیلی را مبتنی بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی(TOD) بازنگری کند.
وی ادامه داد: متاسفانه در اجرای بسیاری از اقدامات از قبیل زوج و فرد کردن خودروها، احداث اتوبان ها و بزرگراه های دو طبقه، احداث تونل های متعدد شهری، وارد کردن اتوبوس های دوکابین به بدنه حمل و نقل عمومی و ... مشکل حمل و نقل حل نشد از این رو ایده جهانی مضمون به این اصل است تا برای برابر کردن نظام عدالت شهروندی، شمول اجتماعی مردم بتوانند آسانتر به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند.
صارمی افزود: اطمینان می دهیم که دو نگرانی که برخی نمایندگان مردم شهر در خصوص عدم انطباق متون با طرح جامع شهر و ماجرای تراکم فروشی بوجود آمده وجود ندارد و متون اساسا مبتنی بر طرح جامع است و ما در این مقوله جابجایی تراکم خواهیم داشت نه فروش تراکم.
چمران در ادامه با بیان اینکه ما تراکم نمی فروشیم بلکه عوارض ساختمان دریافت می کنیم، تصریح کرد: زمانی که فرد مجوز ساخت ساختمانی بیش از ۵ طبقه را ندارد، اما ۷ طبقه می سازد، مبلغی که برای ۵ طبقه می پردازد، عوارض و مبلغ مازاد برای دو طبقه دیگر تراکم محسوب می شود؛ بنابراین نه در اینجا و نه در کمیسیون ماده ۵ تراکم فروشی نداریم.
سید جعفر هاشمی تشکری، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در جریان بررسی این لایحه با تاکید بر این نکته که ما باید برای توسعه برنامه بلند مدت خود در شهر، اصولی را در نظر بگیریم که هم مورد پذیرش جامعه تخصصی بودن و هم در حوزه اجتماعی پذیرفته شود، اظهار داشت: مهم ترین شاخصی که می توان برای شهر در نظر گرفت زیست پذیری آن است به این معنا که شهر تا چه اندازه کشش جمعیت، آب، فاضلاب و حرکت خودرو دارد.
وی افزود: ما نمی توانیم این ظرفیت را به بهانه های مختلف توسعه داده و تحت هر عنوانی فشار و تراکم را در شهر از استانداردهای خود بالا ببریم، اگر با پدیدههایی مانند آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستیم، اگر مردم با مشکلاتی در زندگی شهری خود روبه رو هستند، برای این است که ظرفیت های زیست پذیری شهر را احصا نکرده ایم که اگر مورد توجه قرار نگیرد تبدیل به نقطه آسیب پذیری ما خواهد شد.
تشکری هاشمی در ادامه با بیان اینکه روانی ترافیک را نمی توان به عنوان یک اصل مطرح شده در نظر گرفت، تاکید کرد: دنیا به این نتیجه رسیده است که هر اندازه که عرضه بیشتر شود، تقاضا نیز چند برابر بیشتر خواهد شد؛ لذا نمی توانیم تصور کنیم با افزایش امکانات فراوان از طریق مصرف رقم های بالا به این مهم دست یابیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در ادامه متذکر شد: امروز به این نتیجه رسیده ایم که کاری کنیم مردم سفرهای حداقلی داشته باشند و آن سفرها را با حمل و نقل عمومی انجام دهند، بنابراین بهتر است از اصطلاح «روانی ترافیک» استفاده نشود چرا که هرگز چنین چیزی فراهم نخواهد شد.
وی در ادامه با بیان این نکته که تعبیر اشتباه از TOD باعث ایجاد نگرانی برای مردم شده است، اظهار داشت: TOD به معنای دسترسی آسان مردم به خدمات مورد نیاز در فضای پیمایش حداقلی است، حمل و نقل امروز یکی از تهدیدات جامعه شهری است.
تشکری در پایان یادآور شد: عدالت هدف نیست بلکه ارزش است؛ وظیفه ما در اینجا این است که کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهیم.
زاکانی در ادامه توضیح داد: ما به دنبال یک شهر انسان محور هستیم، تمام اقدامات انجام شده در خصوص زیست پذیری مبتنی بر طرح جامع بوده است و این طرح ماحصل کار ماست، موضوعیت ما رفاه و آسایش مردم است و در این راستا با طرح ۸ موضوع به دنبال کاهش تردد و رفع نیاز مردم هستیم.
ارسال دیدگاه