مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛

نقش ورزش در پیشگیری از بیماری‌ها، ایجاد نشاط و تقویت روحیه تعاون در دانش آموزان

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، نقش ورزش را در پیشگیری از بیماری‌ها، ایجاد نشاط و شادابی، ‌ارتباط با دیگران، تقویت روحیه گروهی، نظم، رعایت حقوق دیگران، تقویت روحیه تعاون، بردباری و خودیاری موثر دانست.

کد مطلب: ۱۳۳۹۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نقش ورزش در پیشگیری از بیماری‌ها، ایجاد نشاط و تقویت روحیه تعاون در دانش آموزان

محمد جعفری با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی ویژه معلمان تربیت بدنی، کارشناسان و کارشناس مسئولان تربیت بدنی مناطق ۱۸ گانه آموزش و پرورش استان بوشهر که با حضور اساتید مجرب کشوری برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره آموزشی، اساتید کارگاه های مختلفی را برای معلمان برگزار کردند و معلمان زیادی از این مناطق آموزشی در کارگاه های آموزشی شرکت داشتند. همچنین در این دوره یک کارگاه آموزشی برای تبیین برنامه های دفتر تربیت بدنی و سلامت برگزار شد تا نیم رخ وضعیت سلامت کشور و اهم فعالیت دفتر از منظر اسناد بالادستی و مدل برنامه در راستای سیاست های معاونت تربیت بدنی و سلامت بررسی شود.

وی ادامه داد: این کارگاه ها در راستای محرومیت زادیی، ارتقای عدالت تربیتی، افزایش کیفیت آموزشی و مشارکت طلبی برگزار شد که در افتتاحیه این دوره از ۱۸ معلم تربیت بدنی فعال و اثرگذار در اجرای درس تربیت بدنی تجلیل شد.

جعفری افزود: معلمان تربیت بدنی در تحقق اهداف اجتماعی نظام تعلیم و تربیت نقش مهمی را ایفا می کنند و طلایه دار این فرایند بسیار مهم هستند. اهمیت فعالیت بدنی و ورزش نیز برای سلامت کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مساله ای است که مورد پژوهش قرار گرفته و مستندات علمی زیادی در این باره ارائه شده است.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی گفت: بر اساس این موضوع می توان گفت که دانش آموزان به تربیت بدنی و انواع فرصت ها برای فعالیت بدنی و ورزش برای ارتقای نشاط، شادابی و سرزندگی نیاز دارند. دانش آموزان در سن کودکی و نوجوانی در حال شکل دادن الگوهای رفتاری و اجتماعی خود هستند لذا این فعالیت ها در ساعت تربیت بدنی و خارج از آن به صورت فوق برنامه یک موقعیت سازنده ای را برای بروز رفتارهای کودکان فراهم می کند.

جعفری بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند در مقایسه با دانش آموزان کم تحرک، از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند. ادغام و تلفیق ورزش و آموزش به کاهش استرس و افسردگی آنان کمک می کند.

وی افزود: بحث تربیت بدنی در موفقیت تحصیلی و فرهنگی دانش آموزان موثر است فعالیت های حرکتی با جریان فکری پویا و متعادل در ارتباط است و یادگیری اولیه کودک از یادگیری حرکتی شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم در تحقق عوامل تربیتی فعالیت هایی است که یکنواخت اجرا نمی شوند تاکید کرد تربیت بدنی میدان وسیعی است که کودکان از روی میل، رغبت و تفریح به آن می پردازند.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی اظهار کرد: تربیت بدنی و ورزش بحث مهمی از برنامه نظام تعلیم و تربیت است که سلامت جسم، پرورش شخصیت، استعداد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را در پی دارد.

جعفری نقش ورزش را در پیشگیری از بیماری ها، ایجاد نشاط و شادابی، ‌ارتباط با دیگران، تقویت روحیه گروهی، نظم، رعایت حقوق دیگران، تقویت روحیه تعاون، بردباری و خودیاری موثر دانست.

به گفته وی، کارکرد ورزش اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، پیشگیری از آسیب ها، افزایش نشاط و شادابی است که در نظام تعلیم و تربیت منابع انسانی با کیفیت بزرگترین نقش را ایفا می کند و منابع انسانی تربیت بدنی نیز نقش مهمی را در این راستا دارد.

وی افزود: معلم تربیت بدنی نفش مهم و الگویی را در تربیت اجتماعی و ورزشی ایفا می کند و از مهم ترین عوامل موثر در اجرای برنامه های آموزشی است. تربیت بدنی در مدارس در تحقق اهداف تربیتی نقش مهمی دارد لذا معلمان نیز طلایه دار این فرایند هستند.

جعفری گفت با توجه به برنامه ها و فعالیت ها در راستای اسناد بالادستی یکی از استراتژی های دفتر، آموزش و توانمندسازی منابع انسانی است برگزاری این دوره ها با رویکرد حقوق ورزشی، تبدیل معلم تربیت بدنی به استعدادیاب و نقش آنان در فعال کردن دانش آموز و اصلاح ناهنجاری های قامتی و اسکلتی مهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار