مدرس نویسندگی خلاق در گفت‌وگو با پانا:

نویسندگی خلاق یک مهارت است؛ نه یک علم

تهران(پانا) - سید سپهر جمعه‌زاده از نویسندگان و مدرسین نویسندگی خلاق با اشاره به اینکه به علوم انسانی کمتر از علوم نظری توجه شده است، با تاکید بر اینکه نویسندگی علم نیست، نویسندگی خلاق را یک مهارت مبرم برای نویسندگان دانست.

کد مطلب: ۱۳۳۷۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
نویسندگی خلاق یک مهارت است؛ نه یک علم

جمعه زاده درباره آغاز فعالیت‌های خود به پانا گفت: «بنده نزدیک به سه سال است که مشغول تدریس نویسندگی خلاق هستم. نویسندگی خلاق مهارتی است که به واسطه آن نویسنده یک متن جذاب تر و با خلاقیت بیشتری می نویسد. البته نویسندگی انواع متفاوتی دارند، مانند فیلمنامه، گزارش، یادداشت و ... ولی برای جذاب تر کردن اینها نویسنده باید خلاقیت بالایی داشته باشد.»

جمعه زاده در ادامه گفت: «بنده از کودکی و از وقتی که به مدرسه می رفتم، علاقه زیادی به تدریس داشتم که همین علاقه باعث شد، تاکنون نزدیک به سه سال در مدرسه و در کارگاه های آموزشی در عرصه تدریس فعالیت کنم و نویسندگی خلاق را تدریس کنم و به نوجوانان و جوانان آموزش بدهم.»

جمعه زاده درباره اهمیت علوم انسانی و علوم های مهارتی گفت: «من اعتقاد دارم که به علوم انسانی و علم هایی که پر کاربرد هستند برای آینده دانش آموزان، کمتر پرداخته شده، مانند نویسندگی خلاق، سبک زندگی، سواد رسانه ای و ... ولی بالعکس به دروسی که به کنکور ختم شوند، اهمیت بالایی داده شده و این درست نیست.»

جمعه زاده درباره مشوق او برای معلم شدن گفت: «مشوق و محرک من برای ادامه کار و تدریس در این زمینه، معلم های دوره دبیرستانم بودند که من را به حوزه تدریس علاقه مند کرده و راه را برای من هموارتر کردند. البته یکی از معلمان من در پایه هفتم که بسیار در کار خود جدی و پیگیر بود، این انگیزه فعالیت و ورود به جزوه تدریس را در من ایجاد کرد که به حوزه نویسندگی علاقه مند شده و راه را ادامه دهم.»

وی افزود: من به عنوان مدرس نویسنده خلاق باید کاری کنم که شاگردهایم دست به قلم ببرند و سعی کنند بنویسند و درگیر و پیگیر کار شوند. زیرا نویسندگی خلاق یک مهارت است و علمی که بتوان آن را حفظ کرد نیست و باید دست به قلم شد تا در این کار حرفه ای تر شویم.»

جمعه زاده خاطرنشان کرد: «توصیه می کنم، کسانی که قصد شروع نویسندگی و البته قوی تر شدن در آن را دارند، در ابتدا سعی کنند خاطرات روزانه خود و سفرنامه‌های زندگی خود را بنویسند و می توانند در ادامه زندگینامه خود را نیز بر روی کاغذ بیاورند و با مرور و تمرین، خود را در این مهارت قدرتمند تر و قوی تر کنند. رسیدن به موفقیت های بیشتر در این زمینه به شروع کردن و رفتن داخل این مسیر نیاز دارد و باید این مسیر را از یک جایی شروع کنند.»

دانش آموز خبرنگار: رادوین مقیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار