معاون وزیر کار در گفت‌وگو با پانا:

با شناورسازی منابع حمایتی، اشتغال روستایی صرفاً در کشاورزی تعریف نمی‌شود

برای ۲۵ هزار روستا برنامه اشتغال آماده شده است

تهران (پانا) - معاون وزیر کار با بیان اینکه با طرح شناورسازی منابع حمایتی از اشتغال روستایی سعی می‌شود از باور و اصرار بر کشاورزمحور بودن اشتغال در روستاها جلوگیری می‌شود، عنوان کرد که با این طرح فرصت دیده‌شدن سایر ظرفیت‌های شغلی در روستاها فراهم می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۷۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
با شناورسازی منابع حمایتی، اشتغال روستایی صرفاً در کشاورزی تعریف نمی‌شود

چند روز قبل احمد وحیدی، وزیر کشور به موضوع غفلت از حکمرانی روستایی اشاره‌کرده بود و گفته بود این موضوع باعث می‌شود حکمرانی یکپارچه اتفاق نیافتد. وی گفته بود: «این موضوع منجر به این شده که حدود ۶۰ هزار منطقه مسکونی خالی از جمعیت در کشور داشته باشیم، یعنی مناطقی که بخشی از امکانات مانند آب، برق، گاز و سایر زیرساخت‌ها با هزینه‌های فراوان به آنجا منتقل شده اما متأسفانه به هر دلیلی خالی از سکنه شده که این خسارت بزرگی است.»

سرنوشت طرح اشتغال روستایی و برداشت از صندوق توسعه ملی

دولت سیزدهم در بدو حضور موضوع اشتغال روستایی را یکی از سیاست‌های اولویت‌دارش تعریف می‌کند و طرح اشتغال روستایی که از دی ماه 97 اجرایی شده بود را به جد پیگیری می‌کند. در این طرح به اذن رهبری یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود تا به طرح‌های اشتغال‌زایی اختصاص داده شود. در راستای همین طرح به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود که برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها 1 و نیم میلیارد دلار به‌صورت قرض‌الحسنه نزد صندوق توسعه کارآفرین، بانک کشاورزی، توسعه تعاون و پست‌بانک سپرده‌گذاری کند تا برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت مناطق عشایری و مرزی هزینه شود.

این طرح در روند اجرایی‌شدن قرار گرفته است و حالا معاون اشتغال وزارت کار از طرحی با عنوان شناورسازی منابع برای حمایت از اشتغال روستایی سخن می‌گوید. طرحی که قرار است اصرار بر کشاورزی محور بودن اشتغال روستایی نداشته باشد و کمک کند تا سایر ظرفیت‌های شغلی موجود در روستاها بارور شود.

برای 25 هزار روستا برنامه اشتغال آماده شده است

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه برای 25 هزار روستا برنامه اشتغال روستایی آماده شده، عنوان کرد: «این برنامه به‌نوعی آمایش سرزمین است و از دل مطالعاتی که برای این طرح انجام شده زنجیره‌های جدیدی بیرون آمده است.»

وی افزود: «امیدواریم طرح جدید درباره روستاهای مصوب شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، به‌زودی اجرایی شود و وزارت کار هم از این موضوع حمایت جدی دارد.»

اشتغال روستایی صرفاً در کشاورزی تعریف نمی‌شود

کریمی بیرانوند با اشاره به طرح شناورسازی منابع حمایتی از اشتغال روستایی اظهار کرد: «در این طرح جدید بر روی شناورسازی منابع حمایتی تأمل کرده‌ایم. اگر این شناورسازی صورت نگیرد فشار و اصرار بر این است که به سمت کشاورزی برویم اما در فضاهای دیگر روستایی پتانسیل شغلی بسیار زیادی وجود دارد که اگر تسهیلات لازم به آن‌ها برسد بارور می‌شوند و در این حالت اشتغال روستایی صرفاً در موضوع کشاورزی تعریف نمی‌شود.»

بیرانوند یکی از مسائل پیش‌آمده در مسیر تخصیص منابع به اشتغال روستایی را کندی روند پرداخت‌ها عنوان کرد و گفت: «حدود 21 هزار منابع را تجهیز کرده‌ایم و حدود 19 هزار میلیارد تا الان پرداخت شده است و 20 درصد بازمانده تسهیلات که پرداخت‌نشده به دلیل زمان طولانی که طی شده، جای تأمل دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار