وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

تعیین رتبه قطعی معلمان تا پایان سال

‌دستوری در کمیته اقتصادی دولت صادر شده که اگر تصویب شود تا ۷۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به بازسازی مدارس فرسوده اختصاص یابد

تهران (پانا) - ‌وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بررسی رتبه‌ قطعی معلمان به سال آینده نخواهد کشید، گفت موعد زمانی زودتری برای تعیین رتبه قطعی معلمان اعلام شده بود اما تا لکه‌گیری و کارهای این‌چنینی هم انجام شود، کار حداکثر تا پایان سال طول می‌کشد.

کد مطلب: ۱۳۳۶۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
تعیین رتبه قطعی معلمان تا پایان سال

یوسف نوری شب گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در‌خصوص غیرحضوری شدن آموزش در مدارس به علت آلودگی هوا و تاثیرگذاری این موضوع بر جریان کلی آموزش، اظهار کرد: بی‌تعارف باید گفت این مشکل، مشکل مزمنی شده و بنده نیز در هیات دولت به رئیس‌جمهور عرض کردم و ایشان هم دستور دادند که سریعاً کمیته‌ای با مسئولیت وزیر کشور تشکیل شود تا برای این معضل سریعا چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه این چاره‌اندیشی و زمان به‌کار بستن آن بستگی به طرح‌هایی دارد که ارائه و اجرا شود، گفت: قطعاً این طرح‌ها برای امروز و فردا نیست و باید هدفگذاری داشت. در ایام کرونا علی‌رغم اینکه مدارس جهان تعطیل نبود، ما تعطیل بودیم و خیلی ضرر کردیم. با غیرحضوری شدن مدارس دانش‌آموزان ما دچار تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی می‌شوند. از تمامی عزیزان خواهش می‌کنیم این موضوع را سریع‌تر حل کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما یک نارسایی هم پیرامون مدارس دونوبته داریم و همین موضوع باعث کوتاه شدن زمان آموزش در آن مدارس شده و آلودگی هوا بر آن دامن می‌زند، همچنین برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی مدارس را برهم می‌زند. ما در آموزش مجازی اگر با همین امکانات خوبی که در شبکه شاد داریم و جای قدردانی هم دارد، پیش برویم باز هم کارآمدی‌ لازم‌ را نخواهیم داشت و برآیند کار در قیاس با آموزش حضوری بیشتر از یک سوم نخواهد بود. متاسفانه برآیند آموزشی و پرورشی که انتظار داریم از طریق آموزش مجازی به‌طور کامل محقق نمی‌شود و شاد سامانه‌ای مکمل است. جریان اصلی برای آموزش و یادگیری در دوره عمومی مدارس است.

نوری با خاطرنشان کردن این موضوع که مشکل آلودگی هوا یک روزه و دو روزه حل نمی‌شود، بیان کرد: میزان آلودگی‌ها در تهران در این چند روز به حدی بوده که دانش‌آموزان نتوانستند به مدرسه بروند. کمیته اضطرار بر حسب شاخص‌هایی که وجود دارد تصمیم‌گیری می‌کنند و ما هم چون موظف به حفظ سلامتی دانش آموزان هستیم تبعیت می‌کنیم اما از کل جامعه چه صاحبان صنعت و چه مردم می‌خواهیم مراقب اقدامات و رفتارهای ترافیکی‌مان باشیم که حتی‌المقدور از آلودگی‌ها بکاهیم تا فرزندان‌مان بتوانند مدرسه بروند.

این عضو کابینه دولت در خصوص وجود برنامه‌ای مشخص برای کاهش مشکلات درسی دانش‌آموزان در روزهایی که آموزش به‌صورت مجازی است، عنوان کرد: اصل‌ترین برنامه استفاده از شبکه شاد است و قابل استفاده است و اکنون بچه‌ها در کلاس درس شبکه شاد حضور دارند. ممکن است در برخی از مناطق قطعی‌ها و اختلالات اینترنتی وجود داشته باشد که از سوی مصرف‌کننده است، اما به‌طور کلی خود شبکه شاد مشکلی برای سرویس‌دهی ندارد و بار ترافیکی این شبکه به اندازه دوران کرونا نیست و فقط برخی شهرها تعطیل هستند.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با آخرین جزئیات اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: حدود ۸۰۹ هزار نفر از همکاران فرهنگی از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و اکنون همکارانم در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستند که تعدادی صادر شده است. برای صدور هر یک رتبه‌ در دانشگاه‌ها ۱۰۰ نفر - ساعت نیاز است اما در آموزش و پرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار بر روی این موضوع هستند. هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای درنظر گرفته شده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این امر دیده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ برای آن‌ها محاسبه و مابه‌التفاوت‌ها پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که برخی افراد مانند کارمندان اداری مشمول بخشنامه ۲۳۰ سال ۵۸ نمی‌شوند و اداری صرف هستند، گفت: این افراد طبق قانون از رتبه‌بندی مستثنی شده‌اند. برای این افراد باید از روش‌هایی چون فوق‌العاده ویژه و سایر روش‌های جایگزین استفاده کنیم تا این نابرابری که احساس می‌شود رفع شود. رتبه‌بندی مختص گروه معلمان است و شامل گروه‌هایی چون خدمتگزاران مدارس هم نمی‌شود. درباره معلمان مهرآفرین نیز مشکلاتی از حیث قانونی به وجود آمده بود، با این حال ما چندماه قبل علی الحساب رتبه‌بندی را برای‌شان واریز کردیم. مجلس در آبان‌ماه مصوبه‌ای را برای مهرآفرینان از سر گذراند (مشمول شدن معلمان مهرآفرین در طرح رتبه‌بندی از مهر ۱۴۰۱) که ابهاماتی داشت و توقفی در آن ایجاد شده و اکنون مشغول مذاکره هستیم تا مشکلات مربوطه حل شود.

نوری با یادآورشدن این موضوع که طبق گزارش‌های ارسالی در ستاد وزارتخانه، کار تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام است، خاطرنشان کرد: این موضوع قطعاً به سال آینده نخواهد کشید. البته همکارانم، موعد زمانی زودتری را برای تعیین رتبه قطعی معلمان به من اعلام کرده بودند، اما تا لکه‌گیری و کارهای این چنینی هم انجام شود، کار حداکثر تا پایان سال طول می‌کشد.

نوری درخصوص ساماندهی نیروی انسانی و سازوکار استخدام در وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اصلی‌ترین کانال‌های ورودی نیرو به آموزش و پرورش هستند. در سنوات گذشته ناترازی‌هایی به علت برخی سیاست‌ها به وجود آمد اما اکنون تغییراتی ایجاد شده است و در طول این مدت بنا را بر احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع از فضاهایی که از دست رفته بود را بازگرداندیم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی افزود: اکنون هم می‌شود با روش‌های تلفیقی، ترکیبی بتوانیم ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم. مثلاً از دانشجویان دانشگاه‌های برتر استفاده کنیم به این صورت که آن‌ها را از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال دوره تربیت معلمی شبانه‌روزی ببینند و سپس وارد چرخه آموزش و پرورش شوند. در گذشته هم تربیت معلم همین‌‌گونه بود. در این صورت قطعاً می‌توانیم در یک دوره زمانی کوتاه مشکلات کمبود نیرو را برطرف کنیم. البته این برنامه‌ها نیازمند مصوبه هستند.

او تصریح کرد: اگر فضاهایی باز شود می‌توانیم معلمان بیشتری را جذب کنیم. ناترازی نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانش‌آموزان و برخی مهاجرت‌ها است. ما ۳۰۰ مدرسه تک دانش‌آموز‌ داریم و نمی‌توانیم حتی یک دانش‌آموز را پوشش ندهیم. ما ۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج دانش‌آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. بااین حال به علت افزایش مهاجرت‌ها کلاس‌های درس ۳۵ و حتی ۴۰ نفره هم در مناطق پرتراکم جمعیتی داریم که سعی کردیم کلاس‌های ۴۰ نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.

نوری با یادآور‌شدن این موضوع که سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال گذشته حدود ۹.۶ درصد بود، عنوان کرد: این بودجه امسال به ۱۳.۱ درصد رسیده است. البته افزایش حداقل حقوق از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موجب شد بودجه کیفیت بخشی کاهش یابد، اما سرانه‌ها قابل توجه بود. سرانه تجهیزات داشتیم، ۲۱۰۰ سالن ورزشی بهره‌برداری شد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات برای هنرستان‌ها انجام شد. ما ۸۰۰۰ مدرسه کانکسی در سطح کشور داشتیم و هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس جدید جایگزین شود. ۱۱۵ میلیون دلار برای بافت‌های فرسوده درنظر گرفته شد که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیش از ۳۴ هزار فضای فرسوده تخریبی داریم و در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهوری داشتیم دستوری در کمیته اقتصادی دولت دادند که اگر تصویب شود تا ۷۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به بازسازی مدارس فرسوده اختصاص یابد و بخشی از نارسایی را بکاهد.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با برنامه‌های وزرات آموزش و پرورش برای تحول در کتاب درسی و حذف محتوای غیرضروری، بیان داشت: کتاب‌های درسی در زمانی که نگارش می‌شوند خوب هستند، درحالی که باید هدفگذاری ما برای آینده باشد و واقعاً آینده‌نگری داشته باشیم. در این هدف‌گذاری، نیازهای دانش‌آموزان باید مدنظر باشد و آن‌ها را احصا کنیم و بدانند خواسته آن‌ها چیست. موضوع بعدی، محتواست. محتوا فقط کتاب درسی نیست، بلکه باید بسته یادگیری باشد. در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی می‌گیریم چون در آخر از کتاب آزمون می‌گیرند.

نوری افزود: مورد بعدی روش یادگیری است که معلم باید توانمند باشد و نهایتاً، ارزشیابی است که ارزشیابی ما به جای اینکه مرحله‌ای از یادگیری باشد گویی مرحله‌ مچ‌گیری شده است. همکارانم طرح‌واره‌ای دارند که اگر به این اهداف برسیم که همان‌جان تحول است. البته تعدادی از کتاب‌ها تغییر کردند، اما تغییرات اصلی مربوط به سال ۱۴۰۳ و بعد از آن است. این طرح‌واره ۸ وجه دارد و سپس به سمت سند تحول مدرسه‌ای می‌رویم.

ورود زبان‌های خارجی جدید به مدارس از سال ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴

وی در پایان درباره آموزش زبان‌های خارجی در مدارس گفت: امروزه دانش‌آموزان به دلیل کار کردن با وسایل نوین، انگلیسی را می‌دانند. البته در بسیاری از جاها همکاران با استفاده از روش‌های مهارت‌محوری، دانش‌آموزان را به میدان آوردند. همچنین در کانون پرورش فکری نیز زبان‌های مختلف را داریم. ولی در مدارس چند‌زبانه از زبان آلمانی تا زبان چینی را به عنوان اختیاری از سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳ اضافه می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار