مشاور فرماندهی کل قوا :

نسلی برای توسعه، تعالی، عزت و استقلال یک ملت در یک پهنه جهانی تربیت کنید

تهران (پانا) - مشاور فرماندهی معظم کل قوا خطاب به دانشجومعلمان گفت نسلی برای توسعه، تعالی، عزت و استقلال یک ملت در یک پهنه جهانی تربیت کنید.

کد مطلب: ۱۳۳۵۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
نسلی برای توسعه، تعالی، عزت و استقلال یک ملت در یک پهنه جهانی تربیت کنید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان؛ سردار حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا در آیین پایانی دوره توانمندسازی و جشنواره نشریات دانشجویی و کانون‌های مکتب تربیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و سومین پویش سفیران حسینی و همینطور آغاز اردوی راهیان نور مقاومت ۱۴۰۱ گفت: نسلی تربیت کنید برای توسعه، تعالی، عزت و استقلال یک ملت در یک پهنه جهانی.

وی ضمن اشاره به روز نهم دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گفت: نهم دی ماه نقطه عطفی در مسیر تجدید حیات بنیادهای اساسی انقلاب و ارزش‌هایی که ملت ما به آن پایبند بود و برای آن حاضر شد، است. ما یک بار دیگر حضور باشعور و آگاهی ملت برای اثبات پایبندی به بنیان‌های ارزشی انقلاب و برای بیان تجدید میثاق با امام و رهبری در صحنه تجربه کردیم. به عبارتی یک نوع تزریق انگیزه و انرژی و یک نوع اثبات وجود و پایبندی به آن هویتی که در دوران انقلاب تا به آن روز ساخته شده بود و این یک عظمت و نقطه عطفی در حیات تاریخ انقلاب ما است.

وی به ایامی که در لحظات خطر و همینطور شرایط عادی در کنار شهید سلیمانی بود اشاره کرد و افزود: افتخار این را داشتم که برای شهید سلیمانی سربازی کنم. حاج قاسم فرمانده صحنه بودند و همه ما هنرمان این بود که بتوانیم در مقام سربازی و کمک به اجرای طراحی‌هایی که او می‌کرد، ایفای نقش درست و سازنده داشته باشیم.

سردار دهقان به علل و چرایی ترور شهید سلیمان در آن زمان و آن مکان پرداخته و گفت: هیچ وقت بعید نبود که شهید سلیمانی می‌تواند ترور شود چون ایشان حاضر نشد فصلی و مرزی بین خودش و دیگرانی که با وی در تماس بودند ایجاد کند؛ در حالی که همین درهم تنیدگی و با هم بودن بیشترین نقطه آسیب را می‌توانست ایجاد کند. دامنه حضور و تاثیر شهید سلیمانی آنقدر تاثیر گذار و عمیق بود که آن مکان و زمان را انتخاب کردند، به گونه‌ای که نظام سلطه با همه هیمنه خودش تصمیم به این ترور می‌گیرد.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه داد: حاج قاسم دارای هیمنه، قدرت، دامنه نفوذ، تاثیرکلام، توان طراحی، قدرت فرماندهی و مقابله در حدی بود که نظام سلطه باید در مقابل آن قرار بگیرد. همه نظام سلطه به این نتیجه رسیدند که یک جریانی شکل گرفته به نام محور مقاومت که نافی نظام سلطه با همه ابزارش است، هویت‌بخشی می‌کند به گونه‌ای که آن هویت زنده و موثر است و این هویت با هویتی که نظام سلطه در یک دوره طولانی ساخته است مقابله می‌کند. فکر می‌کردند با زدن رهبر مقاومت، جریان مقاومت را متلاشی خواهند کرد و قدرت خودشان را بازسازی می‌کنند اما در نقطه مقابل، تمام کشورها در همه جای دنیا حاج قاسم را به عنوان نماد یک عنصر جهادی که مدافع و حافظ صلح و امنیت است معرفی شد.

سردار دهقان ادامه داد: افق داشتن یعنی رمز زندگی و رمز پویایی، سعی کنیم افق خلق کنیم و در بلندمدت ببینیم و در فهم آینده جسورانه برخورد کنیم و هرآنچه مانع و بازدارنده در چارچوب محدودکننده ما که ذهن ما را از تپش و از جریان می‌اندازد کنار بزنیم. جامعه و فرد انسانی که نتواند با جریان حرکت کند و نتواند آن را قاعده‌مند کند، سرکوب خواهد شد و استثمار و استعمار خواهد شد.

مشاور فرماندهی کل قوا تصریح کرد: امروزه بنا نیست معلم فقط اطلاعات به فرد منتقل کند. امروز در مقامی هستیم که باید تعریف متفاوتی از دانش‌آموز و مدرسه و ارتباط معلم، دانش آموز و محیط انجام دهیم. آینده بسیار متفاوت از گذشته خواهد بود، امروز در دورانی به سر می‌برسیم که بشر، ترکیبی از تمامی تجارب آموخته خود را به صورت ترکیبی به عرصه می‌آورد و هنر ما در این شرایط این است که به نقطه‌ای از رشد و بلوغ برسیم که بتوانیم از هرآنچه که در اختیار ما است خلق جدید داشته باشیم.

وی ادامه داد: دانش‌آموز باید یک آدم پرسشگر باشد. باید قدرت مسئله‌یابی و توان ارتباط‌گیری با دیگران و قدرت تربیت شدن و تربیت کردن را بیاموزد. انسان سالم فردی است که بتواند از زیست خودش لذت ببرد و بهره‌برداری کند، به عبارتی قادر باشد شرایط را برای رفتن به سمت هدف در خدمت خودش بگیرد. سواد امروز خواندن و نوشتن و یا استفاده از ابزار رایانه و نرم افزار نیست. سواد امروز قدرت ارتباط‌گیری و انتقال پیام است، انتخاب و تشخیص درست از میان انبوهی از اطلاعات درست و نادرست است.

حاج قاسم، نمادِ معلمِ الخَیر، الگوی معلمِ آینده

رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این آیین گفت: درحالی که در تمام دنیا برای تربیت نسل آینده خود از طریق فیلم و ... الگوسازی می‌کنند، شهید سلیمانی الگویی بی‌نظیر برای نسل امروز ماست.

وی خطاب به دانشجومعلمان، گفت: در این لحظه اگر افتخاری دارم خدمت به تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجومعلمانی است که آینده این کشور را خواهند ساخت.

صحرایی تصریح کرد: معلم مطلوب، معلمی است که یک نفری کار یک لشکر را انجام دهد و شهید سلیمانی یک نمونه از این نوع معلم‌هاست. همه مردم دنیا برای کسی که جان خود را برای مردم فدا می‌کند دعا و افتخار می‌کنند و حاج قاسم، نمادِ معلمِ الخَیر و الگوی معلمِ آینده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه هر کسی که اخلاص پیدا کند خداوند ضامن کار او خواهد شد، تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی با خداوند معامله کرد و اخلاص پیدا کرد و به همین دلیل توانایی داشت با همه اقشار جامعه ارتباط برقرار کند.

صحرایی ادامه داد: معلم خودش را وقف دانایی و روشنایی و مبارزه با جهل می‌کند. اساس هر شرّی جهل است و معلم کسی است که با جهل می جنگد و آگاهی و بصیرت می‌دهد. هر کسی که با جهل می‌جنگد معلم است و شهید سلیمانی الگوی همه ما در مبارزه با جهل است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: عدم آگاهی نسبت به محیط، مخاطب، آینده، آفت و ضعف معلمی است و باعث فاصله بین معلم و دانش‌آموزان شده است. تغییرات امروزه از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بسیار چشمگیر بوده است و اگر نسبت به این تغییرات بی ‌تفاوت باشیم از ما عبور خواهند کرد.

وی ادامه داد: امروز در دنیا نقش معلم از کنترل‌کننده و آموزش‌دهنده به راه‌اندازنده، تغییر کرده و با وجود فضای مجازی، دانش‌آموزان بیشتر از آن که به علم نیاز داشته باشند به معرفت نیاز دارند. اگر امروز نقش راه‌اندازنده معلم تقویت نشود و به درستی اجرا نشود و ما نتوانیم خودمان را تغییر دهیم و به دانش‌آموزان معرفت‌آموزی نکنیم، از ما عبور خواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آمادگی برای تغییر، آمادگی برای معرفت دادن از وظایف مهم دانشجومعلمان است. الگوسازی از بزرگان از وظایف ماست و در ایران الگوهای مناسب بسیاری وجود دارد اما نمونه‌ای مانند حاج قاسم سلیمانی در تاریخ ایران کم‌نظیر است.

صحرایی گفت: معتقدم کسی که دانشجومعلم شده است باید این سخن شهید رجایی را سرلوحه کار خود قرار دهد که "معلمی شغل نیست هنر است". چون اگر به عنوان شغل به معلمی نگاه کنید مفهوم انتقال دانش خواهد بود، کاری که امروز فضای مجازی این کار را انجام می‌دهد اما اگر معلمی عشق باشد اثر تصاعدی و معرفتی خواهد داشت و غیرممکن‌ها را می‌توان با عشق معلمی ممکن کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار