یک کارشناس اقتصادی در گفتوگو با پانا:
مسیر اثرگذاری اقتصادی دانشآموزان باید از دوران مدرسه مشخص شود
محتوای آموزشی بر موفقیت دانشآموزان در بازار کار تاثیرگذار است
تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هنرستانیها و کار و دانشیها باید تجربه حضور طولانیمدت در کارگاهها و مراکز صنعتی را داشته باشند، عنوان کرد که دانشآموز از همان دوران تحصیل در مدرسه باید بداند که قرار است چه نقشی در اقتصاد کشور ایفا کند.
لطفعلی بخشی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با پانا محتوای آموزشی مدارس را در میزان موفقیت دانشآموزان در بازار کار مؤثر دانست و گفت: «بسیاری از مباحثی که دانشآموز در دوران تحصیل یاد میگیرد، بعد از فارغالتحصیلی و دورشدن از فضای مدرسه فراموش میکند و این یعنی محتوا، عملی و کاربردی نبوده که بهراحتی فراموش میشود.»
این کارشناس اقتصادی گفت: «دانشآموز در مدرسه باید سبک زندگی را بیاموزد و یک فن یا هنر عملی یاد بگیرد تا بلافاصله وقتی از مدرسه فارغالتحصیل شد، بتواند با آن مهارت کاری بکند و درآمدی کسب کند.»
اهمیت تجربه حضور در کارخانه و صنایع برای هنرستانیها
بخشی اهمیت آموزش مهارت عملی را برای کار و دانشیها و هنرستانیها چندین برابر عنوان کرد و اظهار کرد: «دانشآموزانی که کار و دانشی یا هنرستانی هستند، یک ضرورت مهم باید برایشان تعریف شود. آن ضرورت این است که این دانشآموزان باید یک مدت طولانی تجربه کار در کارگاهها یا کارخانهها یا صنایع را داشته باشند. این تجریه فقط یک یا دو ترم تجربه نشود بلکه باید تئوری و عمل با همآمیخته باشد، ولی متأسفانه نهتنها دانشآموز ما بلکه دانشجوی ما هم از کار عملی دور است و همین موضوع باعث شده تا بعد از فارغالتحصیلی سرگردان و دائم در جستجوی کار باشد.»
با مباحث تئوری دانشآموز را در مدرسه سرگرم نکنیم
وی افزود: «نباید صرفاً با آموزش تئوری دانشآموزان را در مدرسه سرگرم کنیم و تازه بعد از فارغالتحصیلی به این فکر کند که چه شغلی داشته باشند بلکه دوران مدرسه بهترین فرصتی است که دانشآموز بهعنوان نیروی کار آینده آگاه شود که قرار است نقش اثرگذار در کدام بخش از اقتصاد ایران داشته باشد.»
کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اگر معلمها در شغلشان موفق باشند قطعاً میتوانند این موفقیت را به دانشآموزانشان هم منتقل کنند، افزود: «در همه کشورها بهترین افراد را برای معلمی گزینش میکنند اما در جامعه ما سطح حقوق و درآمد این قشر کمتر مورد توجه قرارگرفته است. چنین معلمی با این حجم دغدغه نمیتواند برای فرزندان این مرزوبوم کار تأثیرگذاری انجام دهد. موضوع اینجاست که وقتی معلم خودش خلاق و کارآفرین باشد، قاعدتاً دانشآموز هم همان روش زندگی را میآموزد.»
ارسال دیدگاه