در گفت‌وگو با پانا؛

روایت دانش‌آموز برتر مسابقات فردا از یادگیری مهارت‌های کارآمد

تهران (پانا) - مهرنوش مهبد مقدم؛ دانش‌آموز خبرنگار منطقه ۱۳ که در سال تحصیلی گذشته موفق به کسب سه رتبه کشوری در زمینه‌های مختلف فرهنگی- اجتماعی شده است او این فعالیت‌ها را سبب کسب تجارب و مهارت‌های کارآمد می‌داند.

کد مطلب: ۱۳۳۳۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
روایت دانش‌آموز برتر مسابقات فردا  از  یادگیری مهارت‌های کارآمد

مهبد مقدم؛ تشویق و حمایت خانواده از او را سبب علاقمندی خود به فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی دانست و به پانا گفت: «از کودکی با تشویق بسیار زیاد مادرم علاقه‌ بسیاری به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی پیدا کردم. از همان سال های ابتدایی دبستان سعی می کردم تا حضور فعالی در زمینه های مختلف داشته باشم از جمله شرکت در مسابقات، اجرای مراسم های صبحگاهی یا مناسبت های مختلف، سرگروه گروه های متفاوت درسی، انتخاب شدن به عنوان انتظامات، انجام کنفرانس و... در سال پنجم و ششم ابتدایی توانستم رتبه دوم داستان نویسی منطقه ۱۳ را کسب کنم. همیشه تمام نمراتم خیلی خوب بود.تشویق، حمایت و راهنمایی بسیار زیاد مادر و پدرم و در کنار آن تشویق معلمان موجب شد که من در ادامه دادن این راه مصمم تر شوم.»

وی ادامه داد: «تمامی این فعالیت ها در دوران متوسطه اول بیشتر و هدفمندتر شد. به طوری که هر سه سال عضو شورای دانش آموزی دبیرستان بودم و سال هفتم و هشتم معاون شهردار مدرسه بودم و هر سه سال را با معدل ۲۰ به پایان رساندم.»

این دانش‌آموز موفق بیان کرد: «در سال نهم توانستم رتبه اول منطقه را برای ساخت پاورپوینت حجاب کسب کنم و همچنین در مسابقه شریف استار(تدریس یکی از دروس توسط دانش آموزان) شرکت کردم و تدریس من جزو ۵۰۰ تدریس برتر از بین ۹۰۰۰ تدریس از سراسر کشور شد و از دانشگاه صنعتی شریف لوح تقدیر دریافت کردم. حضور در فعالیت های اجتماعی و کسب چندین موفقیت موجب ایجاد انگیزه بیشتر در من و پی بردن به مفید بودن این فعالیت ها برای من در آینده شد و با راهنمایی های مادرم سعی به فعالیت و بالابردن مهارت های خودم در رشته های دیگر کردم. در دوره دوم متوسطه نیز تا کنون توانستم رتبه اول کشوری مسابقه درس هایی از قرآن با نمره ۱۰۰، رتبه اول کشوری برنامه نویسی و رتبه سوم کشوری جشنواره دانایی و توانایی در مسابقه فردا و رتبه برتر منطقه در مسابقه مشاعره را کسب کنم.»

رتبه اول مسابقات فردا در سطح کشوری در حوزه برنامه نویسی با موبایل، درباره این مسابقه بیان کرد: «با توجه به اینکه علاقمند به کارهای کامپیوتری بودم و در زمینه ساخت پوستر، پاورپوینت و ساخت کلیپ فعالیت می کردم و یادگیری برنامه نویسی را از تیر ماه ۱۴۰۰ به همراه خواهر و برادرم آغاز کرده بودم و چند برنامه را ساخته بودم، مسابقه فردا را فرصت مناسبی برای ارائه مهم ترین پروژه ای که در برنامه نویسی ساخته بودیم، خداروشکر توانستم موفق عمل کنم و پس از طی مراحل منطقه ای و استانی رتبه اول کشوری را کسب کنم.»

رتبه سوم مسابقات دانایی و توانایی اینگونه مسابقات را عاملی مهم در صدد ارتقا سطح مطالعه دانش آموزان دانست و افزود: «میزان مطالعه در میان دانش آموزان بسیار کم است و شاید مهم ترین علت این مشکل، عدم فرهنگسازی در زمینه کتاب و کتابخوانی است که باید از همان کودکی صورت بگیرد. می توان با معرفی بیشتر کتاب های جذاب به گروه های مختلف سنی در تلویزیون، مدرسه، سرای محله ها، بنرهای موجود در اتوبان ها و..‌. کتاب و کتابخوانی را ترویج داد. در حوزه مدارس هم می توان با قرار دادن یک زنگ در مدرسه فقط جهت مطالعه می توان به فرهنگسازی کتابخوانی کمک بسیاری کند.»

مهبد مقدم که سابقه بسیار زیادی در انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی دارد، هر فعالیت را فرصتی برای کسب مهارت های خاص خطاب کرد و گفت: «برای من هر کدام از حوزه هایی که در آن فعالیت می کنم جذابیت خاص خود را دارد و با شرکت در هر مسابقه توانستم تجربه های متفاوتی کسب کنم.»

وی افزود: «به نظر من مسابقاتی که توانایی های متفاوت دانش آموزان را به چالش بکشد می تواند بسیار مفید واقع شود از جمله مسابقات استعدادیابی که بسیار مفید برای شناسایی استعداد های دانش آموزان و هدایت آنها هم برای ساخت آینده‌ای بهتر برای خودشان و هم استفاده از آن در جهت پیشرفت آینده‌ی کشور است. در حوزه خبرنگاری هم همین موضوع برای من صدق می کند؛ اصلی ترین هدف من برای ورود به حوزه خبرنگاری بدست آوردن تجارب جدید بود و استفاده از این فرصت که برای کسب یک مهارت دیگر در زندگی من پیش آمده بود.»

وی مشکلات اجتماعی در میان دانش آموزان را جدی دانست و اذعان کرد: «متاسفانه امروزه تعداد کمی از دانش آموزان حضور فعالی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی دارند و این از تنبلی و شاید بخشی از بی انگیزه بودن آنها نشات می گیرد. این موضوع را در بین هم سن و سالان و همکلاسی ها و دوستان و ... به وضوح می توان تشخیص داد که ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را چه در دوران مدارس و چه در تابستان به جای یادگیری و پرداختن به یک مهارت جدید فقط صرف فضای مجازی و یا فیلم دیدن و... کنند و این موضوع در ابتدا مشکلی بزرگ برای آینده شغلی خودشان و در کنار آن مشکلی برای اصلاح و پیشرفت جامعه است.»

دانش آموز دبیرستان شهیده معصومه قزوینی در رشته ریاضی فیزیک هدف خود را تحصیل در دانشگاه های معتبر ایران دانست و تصریح کرد: «من قصد دارم از رشته های مربوط به رشته خودم در یکی از دانشگاه های خوب تا مقاطع عالی ادامه تحصیل دهم و بسیار علاقمند به تدریس در زمینه های مختلف (علمی، ورزشی، زبان و...) و تدریس در مقاطع عالی هستم. من علاوه بر فعالیت در حوزه‌ی آی‌تی (IT) (همچون ساخت پوستر، برنامه نویسی، ساخت پاورپوینت و ساخت کلیپ، موشن گرافی و اینفوگرافی و رباتیک) در زمینه‌ قرآنی، حافظ ۴ جز قرآن کریم، در زمینه ادبی دکلمه خوانی و حفظ شعر هم فعالم و در ورزش هم رشته های رزمی را دنبال می کنم.»

مهبد مقدم در مورد احساسات خود در فعالیت های گوناگون که تا به این لحظه انجام داده است، عنوان کرد: «هیچوقت ناامید نشدم؛ ولی بعضی از اوقات نتیجه‌ مطلوب را کسب نمی کردم و گاهی به اصطلاح به نوعی شکست می خوردم و عملکرد مدنظر خودم را نداشتم و از این موضوع بسیار ناراحت می شدم، اما سعی می کردم که به هیچ عنوان دست از تلاش برندارم و با تلاش بیشتر نقص ها و نقاط ضعف را برطرف کنم تا به نتیجه مطلوب برسم. حتی برخی از اوقات تطبیق شرایط زمانی بسیار سخت بود، ولی سعی می کردم با تنظیم و مدیریت زمان این مشکل را حل کنم.»

وی در پایان گفت: «در پایان باید عرض کنم موفقیت های من در ابتدا لطف خدا و همچنین حمایت، راهنمایی، دوراندیشی و زحمات بسیار مادر و پدرم بوده است. از مسئولین محترم دبیرستان شهیده معصومه قزوینی که حامی، همراه و مشوق من بودند تشکر می‌کنم.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار