احمد موسوی:
کانون فرهنگی تربیتی محلی برای آموزشهای هنری، زیبا شناختی و مشارکتجویی دانشآموزان است
تهران(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران کانون فرهنگی تربیتی را محلی برای آموزشهای هنری، زیبا شناختی و مشارکتجویی دانشآموزان دانست و این ارگان را یکی ازمهمترین ظرفیتهای نظام تعلیم و تربیت درکنار مدارس عنوان کرد.
احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در جریان نشست هماندیشی مدیران و کارشناسان کانونهای فرهنگی تربیتی، با اذعان به اینکه کانون های فرهنگی - تربیتی برای جوانان یکی از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای آن ها محسوب می شوند، گفت: «اوقات فراغت دانش آموزان نوجوان می تواند نقش به سزایی در پرورش و رشد ابعاد مختلف شخصیت آنان داشته باشد، به خصوص که نوجوان به علت شرایط و ویژگی های این دوران باید هم با تغییرات درونی، شناختی و بدنی خود سازگار شود و هم در همان زمان ناگزیر از سازگاری با مجموعه ای از نظام بخش ها ارزش ها و قانون ها و نظام های بیرونی و خارجی باشد و در راه مستقل شدن گام بردارد.»
وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی تربیتی یکی ازمهم ترین ظرفیت های نظام تعلیم و تربیت درکنار مدرسه به شمار می رود، خاطرنشان کرد: «کانون ها می توانند زمینه برقراری مهارت های ارتباطی و حرفه ای، فعالیت های گروهی و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان را مهیا کنند. کانون های فرهنگی تربیتی مرکز ثقل هویت بخشی به هویت ملی و دینی ما است که امروز در این جنگ نرمی که به وجود آمده و در فضای انتقام جویی رسانه ای با حاکمیت مطلق فضای مجازی، ارزش کانون های و تمام مربیان آن مشهود است.»
موسوی با تاکید بر اینکه کانون و مراکز فرهنگی هنری یکی از مهمترین عرصههای تحقق اهداف سند تحول بنیادین است، خاطر نشان کرد: «آنجا که در سند تحول بنیادین، تاکید ویژهای بر تربیت تمامساحتی شده است و مدرسه، دانشآموز و معلم از جمله محورهای مهم در تحقق اهداف این سند ارزشمند هستند، کانون میتواند بهترین و موثرترین نقش را در محقق شدن این دغدغهها و اهداف داشته باشد.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به دغدغهها و بیانات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) درباره اهمیت و جایگاه کانون، افزود: «مروری بر بیانات حضرت آقا، نشان از توجه و اهمیت معظمله نسبت به ضرورت حفظ و تقویت روحیه انقلابی در فعالیتهای کانون های فرهنگی تربیتی دارد و نگاه متعالی ایشان گویای این اهمیت است. بنابراین هرگونه حرکت، تصمیم و برنامهریزی باید در راستای حفظ، تقویت و ترمیم کانون باشد؛ آن هم در شرایطی که امروز مهمترین دغدغه وزارت آموزش و پرورش، اجرای دقیق سند تحول بنیادین است و محور و کانون این تحول در مجموعه همین وزارتخانه قرار دارد و خارج کردن کتابخانههای کانون یا خود کانون از این خانواده هماهنگ، یکپارچه و هدفمند کاملا اشتباه است.»
کانون های فرهنگی تربیتی اسباب تبدیل آموزههای فراگیران به رفتارهای مبتنی بر فرهنگی دینی و اسلامی و ایرانی است
در ادامه محمود عباس زاده؛ رئیس اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی در خصوص نحوه برگزاری فعالیت های کانون های فرهنگی تربیتی در جهت علاقمند کردن دانش آموزان به فعالیت های هنری گفت: «فعالیتهای کانونهای فرهنگی - تربیتی میتواند مجموعهای از تجارب و فرصتها را خارج از حیطه درس و مدرسه با عنایت به استعدادها و نیازها و علایق متفاوت دانشآموزان دنبال نماید، تا ضمن کمک به افزایش تواناییهای فردی و اجتماعی، زمینههای نهادینهسازی تربیت رسمی کسب شده در مدارس مطابق با اخلاق، فرهنگ و هنر اسلامی، فراهم آید و اسباب تبدیل آموزههای فراگیران به رفتارهای مبتنی بر فرهنگی دینی و اسلامی و ایرانی حاصل شود.»
وی ضمن اشاره بر اینکه اوقات فراغت دانش آموزان نوجوان می تواند نقش به سزایی در پرورش و رشد ابعاد مختلف شخصیت آنان داشته باشد، تصریح کرد: «کانون های فرهنگی - تربیتی ضمن تقویت هویت فرهنگی، دینی و ملی و آشنا ساختن دانش آموزان با ارزش های فرهنگی، زمینه ارتباط صمیمی و معاشرت سازنده اجتماعی دانش آموزان عضو را فراهم می سازند تا وجدان جمعی، خود اتکایی و قدرت تصمیم گیری آنان را تقویت کنند و برای زندگی اجتماعی و ایفای نقش موثر در تلاش همسو برای رسیدن به اهداف مشترک، مهارت لازم را به دست آورند.»
عباس زاده ادامه داد: «ماموریت های فرهنگی - تربیتی این کانون ها صرفا آموزشی و فرهنگی است چون این مراکز نه تنها به تقویت بنیان دینی و ملی دانش آموزان می پردازد، بلکه فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس را به منظور تحقق اهداف آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را هدفمند می کند.»
رئیس اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی در پایان با بیان اینکه کانون های فرهنگی - تربیتی با هدف پر کردن و بارورکردن اوقات فراغت دانش آموزان مدارس با برنامه های گوناگون به منظور رشد و تعالی ابعاد مختلف شخصیت آنان فعالیت می کنند، تصریح کرد: «امروزه وجود کانون های فرهنگی - تربیتی برای کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای مختلف این اقشار جامعه و تقویت بنیان دینی و عقیدتی و همچنین مکملی برای فعالیت های آموزشی می باشد که فعالیت این کانون ها در چهار گوشه ایران اسلامی با تلاش مناسب و قابل تحسین در جریان است.»
*خبرنگار دانش آموز پانا: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه