بررسی کیفیت آموزشهای فنیوحرفهای در ایران؛
بهبود سه پلهای رتبه آموزش فنیوحرفهای ایران از نظر شاخص جهانی دانش
تهران (پانا) - توسعه آموزشهای مهارتی یکی از سیاستهای کلی برنامه توسعه کشور بوده که در سه بخش هنرستانهای آموزش و پرورش، آموزش عالی (دانشگاه فنیوحرفهای و دانشگاه جامع علمی و کاربردی) و سازمان آموزش فنی وحرفهای ارائه شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در آذر ۱۴۰۱ طی گزارشی به بررسی کیفیت آموزشهای فنیوحرفهای در ایران پرداخته که آنچه در زیر میآید بخشهایی از این گزارش درباره آموزشهای مهارتی وزارت آموزش و پرورش است.
تعداد هنرستانها و رشتهها
آمــوزش فنیوحرفهای رســمی در وزارت آموزشوپــرورش در دوره متوسطه دوم در دو شاخه فنیوحرفهای و کاردانش ارائه میشود. طبق این گزارش، در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۲۵۶۷ هنرستان شامل ۴۲ رشته تحصیلی در شــاخه فنیوحرفهای و ۴۴۳۷ هنرستان شامل ۱۶۵ رشته تحصیلی در شاخه کاردانش دایر بوده است. رشتههای تحصیلی کاردانش مبتنی بر شغل طراحی شدهاند و هنرجویان با کسب مهارتهای مربوط به یک شغل مشخص، آمادگی ورود به آن را پیدا میکنند؛ در حالیکه رشتههای تحصیلی شاخه فنیوحرفهای مبتنی بر حرفه هستند و شایســتگیهای مربوط به چند شغل مشابه و مرتبط بههم را در بر میگیرند. از این رو تعداد رشـتههای تحصیلی کاردانش نسبت به فنیوحرفهای بیشتر است.
هنرجویان
آنطور که در این گزارش آمده در بازه زمانی مورد نظر، تعــداد هنرجویان کاردانش نزولی و تعداد هنرجویان فنیوحرفهای صعودی بوده اســت. نســبت مجموع هنرجویان به دانشآموزان دوره دوم متوســطه نیز در ســال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ برابر با ۵/۳۶ درصد بوده اســت. این نسبت در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ به رقم ۵/۴۱ درصد افزایش یافته؛ اما در سالهای بعد روند نزولی را طی کرده و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به عدد ۰/۳۵ درصد رسیده است. این در حالی است که براساس ماده (۶۶) قانون برنامه ششم توسعه مقرر شــده بود که این نسبت تا پایان برنامه در سال ۱۴۰۰ به عدد ۵۰ درصد افزایش یابد. بنابراین در حال حاضر آموزشهای فنیوحرفهای در ایران ۳۵ درصد دانشآموزان دوره دوم متوسطه و ۱۲ درصد دانشجویان آموزش عالی را شامل میشود که با اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه به ترتیب ۵۰ و ۳۰ درصد فاصله دارد.
اعتبارات فنیوحرفهای
ســهم اعتبارات آموزش فنی، حرفهای و مهارتی از کل اعتبارات فصول آموزشــی در ســال ۱۴۰۰ برابر با ۶/۸ درصد (کمتر از یک دهم اعتبارات آموزشی) بوده است. سهم اعتبارات آموزش فنیوحرفهای از بودجه عمومی دولت در پنج سال اخیر از ۴۱/۱ درصد به ۹۷/۰ درصد کاهش یافته است. اعتبارات فصل آموزش فنیوحرفهای و مهارتآموزی نسبت به تولید ناخالص داخلی ایران در ســال ۱۴۰۰ برابر با ۲/۰ درصد بوده است. این نسـبت برای اتحادیه اروپا برابر با ۵۳/۰ درصد (بیش از دوونیم برابر) است.
نسبت دانشآموزان فنیوحرفهای به بقیه دانشآموزان
نسبت دانشآموزان فنیوحرفهای و کاردانش به کل دانشآموزان دوره دوم متوسطه در حالیکه هدفگذاری قانون برنامه ششم توسعه برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹برابر با ۵۰ درصد بود، در نهایت در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ درصد رسیده است. نسبت هنرجویان هنرستانهای غیردولتی به کل هنرجویان در شاخه فنیوحرفهای برابر با ۴۸/۶ درصد و در شاخه کاردانش برابر با ۵۱/۴ درصد است. استاندارد مصوب شورای عالی آموزشوپرورش برای این شاخص در دوره دوم متوسطه ۱۸ درصد است.
درصد قبولی هنرجویان فنیوحرفهای
درصد قبولی هنرجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۵ درصد کمتر از دانشآموزان شاخه نظری در دوره دوم متوسطه بوده است. در ســال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ بیش از ۱۳ هزار نفر در شاخه فنیوحرفهای و ۲۸ هزار نفر در شاخه کاردانش ترک تحصیل کردهاند. براســاس آمار اعلامی وزارت آموزشوپرورش، نسبت هنرجو به هنرآموز در حال حاضر برابر با ۲۴ است. برای این شاخص استانداردی در سطح ملی تعریف نشده، اما مقدار آن در مورد کشورهای اتحادیه اروپا برابر با ۱۲ است. کمتر از ۱۰ درصد تربیت هنرآموزان از طریق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی صورت میگیرد. حدود ۹۷ درصد آموزشگران دانشــگاه فنیوحرفهای بهصورت حقالتدریســی فعالیت میکنند و وضعیت استخدامی آنها نامشخص است.
آموزش فنیوحرفهای غیررسمی
۴۸ درصد آموزشهای مهارتی غیررسمی توسط مراکز دولتی سازمان آموزش فنیوحرفهای و ۵۲ درصد نیز توسط مراکز غیردولتی ارائه میشود. دورههای مهارتی غیررسمی در حوزه صنعت، کشاورزی و فرهنگ و هنر که هزینهبر هستند توسط مراکز دولتی ارائه میشود در حالی که مراکز غیردولتی بر حوزه خدمات تمرکز کردهاند. تنها ۳۰ درصد از مهارتآموختگان پــس از گذراندن دورههای سازمان آموزش فنیوحرفهای به اشتغال رسیدهاند که از این مقدار ۸۰ درصد در مشاغل مرتبط و ۲۰ درصد نیز نامرتبط با دوره آموزشی بوده است.
جایگاه بینالمللی
ایران ۱۳ دوره در مسابقات جهانی مهارت شرکت کرده که در هیچیک موفق به کسب مقام نشده و بهترین رتبه کسب شده، چهارم جهان بوده است. از نظر شاخص جهانی دانش GKI رتبه آموزش و تربیت فنیوحرفهای ایران در سال ۲۰۲۱ در میان ۱۵۴ کشور برابر با ۵۴ بهدست آمده و نسبت به سال ۲۰۲۰، سه رتبه بهبود یافته است.
اعتبارات آموزش و تربیت فنیوحرفهای
در قوانین بودجه سالیانه تا سال ۱۳۹۴، در قوانین بودجه سنواتی اعتبارات آموزشهای فنیوحرفهای ذیل «فصل آموزش» آورده میشد؛ اما از سال ۱۳۹۵ به بعد فصل جداگانهای برای «آموزش فنی، حرفهای و مهارتآموزی» در نظر گرفته شده است. مقدار اسمی اعتبارات آموزشهای فنیوحرفهای در سالهای گذشته همواره رشد داشته است. اعتبارات آموزش فنیوحرفهای در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۲۱/۴ میلیارد تومان بوده که تا سال ۱۴۰۰ به عدد ۳۶۴/۱۳ میلیارد تومان افزایش یافته و ۸/۲ برابر شده است.
سهم اعتبارات آموزش فنی، حرفهای و مهارتــی از اعتبارات آموزش و پژوهش در بازه زمانی ۶ ساله اخیر از ۲۶/۹ درصد به ۰۶/۸ درصد کاهش یافته است. سهم اعتبارات آموزش فنی، حرفهای و مهارتی از کل اعتبارات فصول آموزشی (شــامل آموزشوپرورش عمومی، آموزش فنی، حرفــهای و مهارتی آموزش عالی) در سال ۱۴۰۰ نیز برابر با ۶/۸ درصد بوده است. از میان سه زیرنظام آموزشی کشــور، زیرنظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی کمترین میزان اعتبارات آموزش و تحقیقات (کمتر از یکدهم) را بهخود اختصاص داده است.
سهم اعتبارات آموزش فنیوحرفهای از بودجه عمومی دولتی نیز در کل روند نزولی داشته و به زیر یک درصد افت کرده است. در بازه سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۵ که منطبق بر دوره زمانی قانون برنامه ششم توسعه کشور است، با اینکه دولت موظف به افزایش سهم آموزشهای مهارتی بوده، سهم اعتبارات آموزش فنیوحرفهای از بودجه عمومی دولت از ۴۱/۱ درصد به ۹۷/۰ درصد کاهش یافته است.
ترک تحصیل هنرجویان
آخرین آمار منتشرشده از تعداد دانشآموزان ترک تحصیل کرده به تفکیک فنیوحرفهای و کاردانش مربوط به سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ است. شاخه کاردانش بیشترین نرخ ترک تحصیل دانشآموزی را در هر دو پایه دهم و یازدهم دارد. همچنین، کمترین نرخ ترک تحصیل مربوط به شاخه نظری است؛ بنابراین، نرخ ترک تحصیل در میان دانشآموزان هنرستانی بیشتر است. دلیل مهم آنهم هدایت سریع بهسوی بازار کار است.
نسبت هنرجو به هنرآموز
نســبت دانشآموز به معلم یا هنرجو بــه هنرآموز بهعنــوان یکی از شاخصهای مهم کیفیت فرایند آموزش شــناخته میشود. در وزارت آموزشوپرورش، شــاخههای فنیوحرفــهای و کاردانش تا حدی زیر ســایه شــاخه نظری قرار دارد و آمار تفکیکی هنرآموزان در سالهای اخیر منتشر نشده است. آخرین آمار موجود در این رابطه مربوط به سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ است. در ســال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ نســبت هنرجو به هنرآموز بهطور میانگین در کل کشور در شــاخه فنیوحرفهای برابر با۱۶ و در شاخه کاردانش برابر با ۱۸ بوده اســت. براساس اعلام وزارت آموزشوپرورش، مقدار فعلی این شاخص برای کل هنرستانهای کشور برابر با ۲۴ است که نشاندهنده بدتر شدن وضعیت این شاخص است.
در شاخه فنیوحرفهای، اســتانهای هرمزگان (۲۰)، تهران (۲۰)، سیستانوبلوچستان (۱۹) و شهرستانهای تهران (۱۹) بالاترین نسبت هنرجو به هنرآموز را دارند. در شاخه کاردانش، بدترین وضعیت مربوط به استانهای قم (۲۵)، بوشهر (۲۵)، هرمزگان (۲۴) و خوزستان (۲۴) بوده که به معنای تقسیم وقت محدود معلم در کلاس درس در میان تعداد بالایی دانشآموزان و کاهش کیفیت آموزش است.
سرانه دانشآموزی
در سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ سرانه دانشآموزی شاخه فنیوحرفهای از شاخه نظری کمتر بوده است (در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳ درصد) که این امر با ماهیت و میزان هزینهبری این آموزشها تناسب ندارد.
تراکم هنرجویان در کلاس
میانگین کشوری تراکم در کلاس درس شاخه فنیوحرفهای در دهــه اخیر بهجز ســال تحصیلــی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ همــواره فراتر از حداکثر مطلوب یعنی عدد ۱۸ بوده است. شاخص تراکم کلاسی برای برخی از مناطق کشــور نامساعدتر نیز اســت؛ بهعنوان نمونه، در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ این شــاخص برای تهران برابر با ۳/۲۳ و برای شهرستانهای تهران برابر با ۵/۲۴ بوده است. در شاخه کاردانش نیز با اینکه مقدار این شاخص در اغلب سالها از دامنه حداکثر تجاوز نکرده، با این حال به استاندارد تعیینشده یعنی عدد ۱۵ کاهش پیدا نکرده است.
رتبهبندیهای جهانی
مسابقه بینالمللی مهارت از سال ۱۹۷۱ تحت نظارت و برنامهریزی سازمان جهانی مهارت برگزار میشود. در حال حاضر تعداد ۸۳ کشور عضو این سازمان هستند. ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۵۴ شمسی (۱۹۷۵ میلادی) در مسابقات جهانی مهارت که در کشور اسپانیا برگزار شد در هشت رشته و با هشت رقابتکننده شرکت کرد. ایران توانست در این مسابقات در سال ۲۰۰۷ مدال برنز، سال ۲۰۰۹ مدال نقره، سال ۲۰۱۱ مدال برنز، سال ۲۰۱۳ مدال نقره و برنز، سال ۲۰۱۵ مدال طلا و برنز، سال ۲۰۱۷ مدال برنز، سال ۲۰۱۹ نقره و برنز را کسب کند. بهترین رتبه کسبشده ایران در مسابقات جهانی مهارت، رتبه چهارم جهان در سال ۲۰۱۳ بوده که با سه نشان نقره، یک نشان برنز و ۹ دیپلم افتخار بهدست آمده است. تفاوت رتبه ایران در سالهای ۱۹۷۸ و ۲۰۰۱ نشان میدهد که عدم مشارکت در رویدادهای مهارتی بینالمللی در بازه زمانی یادشده تأثیر منفی بر جایگاه مهارتآموزی کشور گذاشته؛ اما این عقبماندگی بهتدریج در سالهای بعد جبران شده است.
از نظر شاخص جهانی دانش، رتبه آموزش فنیوحرفهای ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۴ در میان ۱۵۴ کشور جهان بوده که نسبت به سال ۲۰۲۰ سه پله بهبود پیدا کرده است.
آسیبشناسی و راهکارهای پیشنهادی؛
پایین بودن منابع مالی آموزش فنی، حرفهای و مهارتی
کمبود نیروی انسانی آموزشی
نبود شــاخصهای مدون و دادههای کافــی برای ارزیابی آموزش و تربیت فنیوحرفهای
پایین بودن مشارکت بخش خصوصی در طراحی و ارائه آموزشهای فنیوحرفهای
پایین بودن نرخ اشتغال و ارتباط شغلی مهارتآموختگان
کمبود فضاهای آموزشــی و تجهیزات کارگاهی و بهروز نبودن آنها
غلبه قوانین و مقررات دانشگاههای غیرمهارتی بر فعالیت دانشگاه فنیوحرفهای
افزایــش منابــع مالی از محــل اعتبــارات دولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی
راهکارها
ارتقای جایگاه و منزلت آموزشهــای فنی، حرفهای و مهارتی
ساماندهی تربیت نیروی انسانی
ایجاد نظام تولید و انتشار آمار و اطلاعات آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی
افزایش مشــارکت بخش خصوصــی در طراحی و ارائه آموزشهای فنیوحرفهای
ایجاد واحدهای مشاوره شــغلی در دانشگاهها و مراکز آموزش فنیوحرفهای
ارتقا و روزآمدسازی فضاهای آموزشی و تجهیزات کارگاهی
ارزیابی و روزآمدسازی رشتهها و برنامههای درسی
تدوین آییننامه بهکارگیری و ارتقای ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه فنیوحرفهای
ارسال دیدگاه