کیان حسین‌زاده*

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سمت تدبیر و عقلانیت ایستاده است

این روزها که دشمن سعی در بهم ریختن فضای کشور دارد، عده ای تلاش دارند با ایجاد ناآرامی ها خصوصا چهره های شناخته شده در داخل کشور را به سمت تشویق مردم برای تنش زایی ببرند، برخی از اصناف نیز در این میان دچار واکنش هایی گاهی هیجانی شده اند و بدون اشاره به شرایطی که پمپاژهای دروغ سازان و تجزیه طلبان در کشور ایجاد کرده است با تهدید به اعتصاب ، به نظر می رسد بیشتر مسیر عقلانیت برای حل بحران پیش آمده برای معدودی هنرمند و روزنامه نگار را می بندند.

کد مطلب: ۱۳۳۱۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سمت تدبیر و عقلانیت ایستاده است

گرچه مطالبه گری حق اصناف است اما آنچه بیشتر از هر چیز اهمیت دارد مطالبه ای است که به نتیجه مطلوب ختم شود و گرهی بر گره ها افزوده نشود. در این بیانیه اتهامات به احضار شدگان را غیرواقعی دانسته و گفته اند آنها گویی تاوان مدیران کارنابلد را می دهند. این در حالی است که خیلی پیشتر از بیانیه های یکسویه بارها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه های خود اعلام کرده بود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار مشاغل فرهنگی ایستاده است تا این مشاغل ضعیف نشوند. گرچه او بارها از ابتدا اعلام کرده بود که برنامه هایش سمت و سوی مشخصی در این وزارتخانه دارد و ترویج سبک زندگی اسلامی، شهادت، نظام آرمانی ولایت فقیه و تمدن نوین اسلامی است اما در جریانات اخیر نیز بارها از هنرمندان این خواسته را داشت که : " نباید چیزی بگوییم یا بنویسیم که مردم را گمراه کند. نقد و گفت‌وگو پذیرفته است اما اینکه التهاب ایجاد شود و امنیت شهروندان خدشه‌دار شود، این حتما خط قرمز است.

او به خوبی می داند که" از سویی شبکه های تروریستی این روزها با هزینه های نجومی به دنبال مبارزه با تمامی دلخوشی های جامعه ایرانی هستند تا به هدف شوم خود در ایجاد فضای ناامیدی ملت ایران دست پیدا کنند که همواره با بصیرت و هوشیاری مردم این دسیسه های دشمن نقش برآب خواهد شد، البته در این شرایط حساس جنگ رسانه ای، راحت طلبی و پشت میز نشینی از سوی مدیران انقلابی و جهادی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست."

در عین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها این موضوع را اعلام کرده است که: "این همه آدم در فضای هنر فعالیت می‌کنند در این میان ممکن است ۴ نفر کارهایی انجام دهند که در هر صنفی باعث شوند مشکلاتی به وجود آید، باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود."

محمد مهدی اسماعیلی در یکی از گفتگوهایش با اهالی رسانه گفت: "ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش پدر را باید بازی کنیم. گاهی یک جایی اشکالی وجود دارد، اما ما تلاشمان را می‌کنیم. در همین آیین‌نامه‌ها که مورد اشاره است، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختیارات داده شده در اتفاقاتی که می‌افتد، بتواند با رعایت اقتضائات و با تدبیر مسائل را حل کند."

در واقع "تدبیر" کلیدواژه مهمی در سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، چیزی که به نظر می رسد نیاز ضروری کشور و خصوصا قشر هنرمندان است که پیش از این نیز در بسیاری از برهه هایی که کشور در خطر تهدید دشمنان بود نقش خود را ایفا کردند که نمونه اش ساخت بسیاری از آثار شاخص در سینمای دفاع مقدس است. از سوی دیگر همانطور که دولت سیزدهم از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده است زبان نقد همیشه گوش شنوا دارد و باز سینماگران در برهه های بسیاری با زبان نقد آثار درخشانی خلق کرده اند؛ شاید در این روزها خانه سینما یکی از وظایفش یادآوری همین نقش برای هنرمندان است.

بدون شک تهدید و اینچنین بیانیه هایی از جنس "تدبیر" نیست حال آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشخص کردن مرزهای حمایت های وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان و آثار دغدغه مند اما در همین زمان نیز برای حل مشکلات برخی چهره های سینمایی که احضار شده اند نیز رایزنی هایی انجام داده است و بارها از جنس همین تدبیر در سخنانش هنرمندان را متوجه نیت دشمن در برهم زدن آرامش مردم و نقش آنها در این میان برای آرامش جامعه کرده است. این نقش امروز بسیار مورد نیاز جامعه است تا از سمت سینماگران ایفا شود. به نظر می رسد ایستادن برخی از هنرمندان در سمت ندیدن بخش و سهم خود برای ایجاد آرامش در جامعه خود یکی از نقطه های مغفول است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مقام پیشگیری و هم در مقام پیگیری سخنان قابل تاملی را در همین دو ماه اخیر گفته است، نشانه این است که اگر بر همین روند ادامه دهد نتواند در این میان نقشی برای بهبود شرایط ایفا کند و بهتر است اجازه بدهد با همان تدبیر جامعه هنری از این خطراتی که پیش رو هست بیرون بیاید. پذیرفتن اینکه این روزها در یک شناختی قرار داریم نیز بارها از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده است. جنگی که نیاز به افراد هوشیار دارد و سینماگران به عنوان اقشاری که برای خلق هر اثر دست به تفکر می زنند و همه جانبه به مسائل می نگرند نباید از این غافله دور باشند.

روزنامه نگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار