سخنگوی قوه قضاییه:

۱۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر آزاد شدند

۵ نفر از متهمان پرونده شهید روح‌الله عجمیان به اعدام محکوم شدند

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از آزادی ۱۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر در پی دستور رئیس قوه قضاییه پس از برد تیم ملی فوتبال ایران در برابر ولز خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
۱۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر آزاد شدند

مسعود ستایشی در چهاردهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا نه تنها الگوی تمام مسلمانان بلکه الگوی تمام بشریت است. درس‌هایی که از زندگی کوتاه این بانوی بزرگ اسلام برای امروز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد فراوان است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به گرامیداشت روز دانشجو تصریح کرد: روز دانشجو روز مبارکی است. روزی است برای یادآوری استکبارستیزی. روزی است برای یادآوری مقاومت دانشجویان در برابر سلطه‌جویی آمریکا. آمریکا امروز مظهر دسیسه چینی علیه ملت‌های آزاده از جمله ملت ایران است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین درس دانشجویان ایرانی به رژیم ایالت متحده، مقابله علمی و عملی با دسیسه‌ها علیه ایران است. دانشحویان ما به عنوان رزمندگان صف اول و خط مقدم علمی در مبارزه با آمریکا برای تبدیل دانشگاه به پاتوق سیاسی هستند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: پس از پیروزی تیم ورزشی ما در مسابقات جهانی و شادی و سرور ملت ایران دستوراتی از سوی رئیس قوه قضاییه مقرون و ابلاغ شد که این در راستای رافت اسلامی است.‌

وی تصریح کرد: در راستای سیاست قطعی قوه قضاییه مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی پس از آن برد شیرین، دستور بررسی آزادی برخی بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر صادر شد. البته آنهایی که لیدر اغتشاشات بودند از این دسته مستثنی هستند. با دستور رئیس قوه قضاییه ۱۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اخیر آزاد شدند.

ستایشی گفت: افراد نسبت به نکات و ادعاهایی که دارند باید سند ارائه کنند. دروغ پردازی و شایعه سازی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. هر فردی که ادعایی را در فضای عمومی مطرح می‌کند باید اسناد آن را هم ارائه دهد. دستگاه قضایی با آنهایی که با روان مردم بازی می‌کنند برخورد خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به جان باختن ۲۰۰ نفر از شهروندان کشور طبق گزارش شورای امنیت کشور گفت: قوه قضاییه به ۲۰۰ نفر از شهروندان که به دلیل دروغ‌پردازی و تحرکات عوامل بیگانه از بین رفتند به شدت حساس بوده است و خون هایی که ریخته شده است بنا به گزارش شورای امنیت وزارت کشور کسانی که در این موضوع صدمه دیدند قوه قضاییه مورد به مورد از این مساله نمی‌گذرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فرق معترض و اغتشاشگر گفت: معترض با آشوبگر و آشوب‌طلب فرق می‌کند و در چندین مرحله مشخص کردیم. آنچه که مشخص است نظام جمهوری اسلامی به موجب قانون اساسی احترام قائل است و معترض با آشوبگر متفاوت است. در رابطه با کسانی که معترض هستند ما فردی را بازداشت نکرده‌ایم اما فقط با اغتشاشگرانی که به مال، ناموس و اموال عمومی تعرض کردند، برخورد خواهیم کردیم که تعدادی از اینها در بازداشت هستند و نگاه ما این است که با سرعت و دقت به پرونده‌های آنها رسیدگی شود.

تشکیل کمیته ویژه برای اتباع بازداشت شده

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعداد اتباع بازداشت‌شده در اغتشاشات اخیر تصریح کرد: در حوزه معاونت بین‌الملل و ستاد حقوق بشر کمیته ویژه‌ای با مشارکت دادستانی تهران و ضابطان خاص ماموریت پیدا کردند که تحقیقات جامعی انجام دهند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. تعدادی از اتباع در اغتشاشات اخیر بازداشت شدند که اتهامشان اجتماع و تبانی علیه نظام است که پرونده برخی از اینها در کمیته مذکور بررسی و آزاد شدند. پرونده برخی هم در جریان است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره نتایج دادگاه جمعی از اغتشاشگران کرج که اقدام به شهادت شهید روح الله عجمیان کرده بودند، اظهار کرد: به استناد مدارکی که موجود است اهتمام بر این بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن متعاقب موازین قانونی و با دقت لازم رسیدگی به پرونده اغتشاشگران انجام شود. روال رسیدگی به پرونده مشهد که دو نفر در آن به فیض شهادت نائل آمدند، پرونده اصفهان و کرج هم بر همین منوال است.

وی گفت: در روز ۱۲ آبان افعال بسیار زشتی نسبت به مردم صورت پذیرفت. تعدادی اغتشاشگر در آرامستان بهشت سکینه به بهانه چهلم درگذشت یکی از متوفیان اغتشاشات اخیر اقدام به بستن آزاد راه و ریختن نخاله‌های ساختمانی کردند. این افراد عبور و مرور افراد را مختل کرده بودند و در این حادثه اغتشاشگران مأموران را هم مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و در نهایت شهید سید روح الله عجمیان را مورد تعرض و ضرب و شتم قرار داده و مظلومانه این شهید را به شهادت رساندند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: پس از این حادثه، پرونده‌ای در دادسرای جنایی در کرج تشکیل و بازپرس ویژه تعیین شد. در فیلم‌ها و مستندات این حادثه که منتشر شد، دیدیم که چند متهم داشت. دستوراتی بر این اساس برای شناسایی متهمان صادر شد و بنا بر پیگیری‌هایی که شخص رئیس قوه قضاییه داشت، فرایند شناسایی و دستگیری عوامل دخیل در جنایت با استفاده از ظرفیت ضابطین صورت گرفت و تحقیقات لازم انجام شد. در پی دستور رئیس قوه قضاییه، متهمان به ویژه متهمانی که با ضربات متعدد چاقو موجبات شهادت را ایجاد کردند و با استفاده از تمسک به پوشش‌های مختلف و با هدف اینکه شناسایی نشوند، متواری بودند به تدریج شناسایی و بازداشت شدند.

به گفته وی، پس از بازداشت متهمان اصلی در ۲۱ آبان ماه کیفرخواست پرونده صادر شد.

ستایشی اضافه کرد: در این پرونده در مجموع برای ۱۶ متهم قرار جلب دادرسی صادر و در ۹ آذر و کمتر از یک ماه پس از شهادت، جلسات دادگاه صالحه برای رسیدگی به اتهامات ۱۳ نفر و همزمان جلسات دادگاه کیفری یک استان البرز ویژه جرایم اطفال، با حضور متهمان و وکلایشان رسیدگی شد چرا که سه متهم ۱۷ سال سن داشتند. پس از بررسی‌ها و در تاریخ ۱۴ اذر ماه و پس از یک ماه از جنایت احکام صادر شده است.

وی گفت: بر اساس احکام صادره، برای ۵ متهم که اقدامات مؤثر از قبیل ایراد جرح به شهید با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و کشاندن با بدن برهنه روی اسفالت منتهی به شهادت این شهید شدند، به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و شهادت مدافع امنیت شدند به اعدام و ۱۱ متهم از جمله سه جوان زیر ۱۷ سال با توجه به نقش آفرینی و میزان تأثیراتی که داشتند، به حبس‌های طولانی محکوم شدند که البته احکام صادره غیر قطعی است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید فخری‌زاده نیز گفت: این پرونده ۱۵ متهم دارد که ۹ نفر از آنها به اتهام مشارکت در افساد فی الارض از طریق ترور دانشمند هسته‌ای کشور و مشارکت در جاسوسی متهم هستند.

ستایشی در ادامه درباره پرونده حبیب الله چعب گفت: اتهام این فرد هم افساد فی الارض است و این پرونده به‌زودی تعیین تکلیف شده و حکم صادر می‌شود.

تعیین تکلیف پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر؛ به‌زودی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال پانا درباره آخرین وضعیت پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر(جمشید شارمهد) توضیح داد: اتهام این فرد افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی است از جمله بمب‌گذاری در حسینه شیراز در فروردین سال ۸۷ است که ۱۴ تفر شهید و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. پرونده متهم در شرف اتمام است و تعیین تکلیف خواهد شد و به زودی حکم این پرونده هم صادر می‌شود.

ستایشی درباره فرجام‌خواهی احکام بدوی دادگاه‌های اغتشاشات اخیر گفت: در حکم محاربه و افساد فی‌الارض ۷ نفر در حکم محاربه و افساد فی‌الارض بوده است که محکومیت بدوی دریافت کردند و اگر اعتراضی به رای داشته باشند در این خصوص قابلیت فرجام‌خواهی دارد و برخی‌ها فرجام‌خواهی شده است و برخی‌ها در شرف تصمیم‌‌گیری است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال گذشته نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به خسارت ناشی از شهادت سردار سلیمانی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران برگزار شد اما تاکنون در این رابطه رای صادر نشده است و اینکه چه زمانی رای این دادگاه صادر خواهد شد؛ گفت: شهادت این شهید عزیز در دو محور حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار گرفت. در رابطه با جنبه کیفری، با توجه به اینکه شرایط آن حوزه ارتباطات بین المللی نیز است، در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور بین الملل رسیدگی می‌شود، پرونده مورد رسیدگی واقع شده است و قرار نهایی برای این پرونده در شرف صدور است.

ستایشی ادامه داد: نسبت به اینکه وزارت خارجه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است باید از ظرفیت‌های کنوانسیون ۱۹۷۳ برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برخوردار شویم و وزارت امور خارجه نیز نهایت تلاششان را برای بهره مندی از این ظرفیت داشتند و با حافظ منافع ایران در سوئیس مکاتباتی را انجام دارند که این اقدامات در جهت نهایی شدن موضوع و رسیدن به هدف موثر است. در رابطه با شعبه ۵۵ اقدامات درحال رسیدگی است و با توجه به حساسیت‌های موجود این اقدام با دقت و سرعت و نظارت رئیس کل دادگستری استان تهران در حال انجام است و به محض وصول نتیجه، موارد به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

سخنگوی دستگاه قضا درباره موضوع حجاب گفت: بحث حجاب بحث یک قوه نیست و فراقوه ای است و در موضوع حجاب باید سه قوه بحث کنند و کارشناسانه تصمیم گیرند. اینگونه نیست که یک قوه بخواهد در مورد حجاب اظهار نظری بکند. در سه قوه جلسات برقرار است و کارشناسان قوه قضاییه هم در این کارگروه‌ها هستند و در حال بررسی حجاب و عفاف هستند و راهکارهایی از دادستان کل هم به مبادی ذیربط داده شده است. موضوع حجاب فرهنگی است. بحث حجاب دارای پیشینه است و ما معتقدیم همه باید از ارزش‌های خود صیانت کنیم و نسبت به این ارزش‌ها حساسیت به خرج دهیم. ما به دنبال بررسی راهکارهای عفاف و حجاب هستیم.

واکنش به بولتن‌های منتشر شده در خبرگزاری فارس

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره بولتن های منتشر شده از سوی یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفت: ما متاسفیم که این اتفاق برای خبرگزاری فارس رخ داد. تاکنون چیزی در ارتباط دادن بولتن‌های منتشر شده به خبرگزاری فارس دریافت نشده است. یکی از افراد شاخص این خبرگزاری اخبار را بدون صحت سنجی جمع‌آوری کرده‌ و همین موارد مورد تعرض واقع شده است. فردی در این زمینه مرتکب این اقدام و عمل شده و به موجب قرار صادره در بازداشت است. تحقیقات از این فرد ادامه دارد و بولتن‌ها به مجموعه سپاه پاسداران ارتباطی ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار