دبیر جغرافیا آموزشگاه شهید همت ملارد:

امتحانات شبه‌نهایی، عرصه‌ای شبیه‌سازی شده با هدف ارتقا عملکرد در امتحانات نهایی است

ملارد (پانا) - دبیر جغرافیا آموزشگاه شهید همت ملارد ضمن اشاره به اهمیت برگزاری امتحانات شبه‌نهایی گفت امتحانات شبه نهایی، عرصه‌ای شبیه‌سازی شده با هدف ارتقاء عملکرد در امتحانات نهایی است.

کد مطلب: ۱۳۲۹۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
امتحانات شبه‌نهایی، عرصه‌ای شبیه‌سازی شده با هدف ارتقا عملکرد در امتحانات نهایی است

مریم لطفی، دبیر جغرافیا و جامعه‌شناسی دبیرستان شهید همت در مورد فواید برگزاری امتحانات شبه‌نهایی برای دانش‌آموزان دوازدهم گفت: «امتحانات شبه‌نهایی می‌تواند یک تمرین جهت آماده‌سازی دانش‌آموزان باشد، طوری که شرایط برگزاری امتحانات و نوع سوالات حالت یک تکرار و تمرین باشد، در واقع امتحانات شبه‌نهایی، عرصه‌ای شبیه‌سازی شده با هدف ارتقاء عملکرد در امتحانات نهایی است.»

دبیر دبیرستان دخترانه شهید همت ادامه داد: «در واقع هدف از برگزاری امتحانات شبه‌نهایی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم ترغیب آنان به خواندن دروس و آمادگی آنها برای امتحانات نهایی است.»

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: «برخی از دانش‌آموزان به هیچ عنوان ضرورت امتحانات شبه‌نهایی را درک نکرده‌اند و متاسفانه طبق بررسی‌های من آمار قبولی برخی دانش‌آموزان زیر ۵۰ درصد است، کسانی که امتحانات را جدی نگرفتند و دروس را مطالعه نمی‌کنند، برایشان فرقی نمی‌کند که این امتحانات نهایی است یا شبه‌نهایی.»

لطفی، خطاب به دانش‌‌‌آموزان افزود: «لازم است تا امتحانات شبه ‌‌نهایی را جدی بگیرید و این فرصت را از دست ندهید؛ چرا که امتحانات شبه نهایی فرصت مطالعه بیشتری را برای کسانی که طی سال تحصیلی اتلاف وقت کردند و فرصت خواندن نداشتند را فراهم می‌سازد، ولی مهم‌ترین اصل برای موفقیت در این امتحانات این است که روحیه دانش‌آموزان را بالا ببریم، در غیر این صورت متاسفانه دانش‌آموزان از این امتحانات نتیجه دلخواه و خوبی نخواهند گرفت.»

اما نظر دانش‌‌‌آموزان در مورد امتحانات شبه‌نهایی هم به سهم خود جالب و شنیدنی است؛ محدثه داستان، از دانش‌آموزان دبیرستان شهید همت در مورد امتحانات شبه‌نهایی برای پایه دوازدهم گفت: «به نظر من برگزاری این امتحانات شبه نهایی هم جنبه مثبت داشت، هم جنبه منفی، جنبه مثبت آن این بود که نحوه سوالات برای آنها در امتحانات نهایی شبیه‌سازی می‌شود و این موضوع برای دانش‌آموزان بسیار مفید و کارآمد است و کمک می‌کند بتوانند نتیجه بهتری در کنکور بدست آورند.»

وی ادامه داد: «اگر از جنبه منفی بخواهیم به این رویداد بنگریم خواهیم دید که به دلیل عدم ارائه این شکل از سوالات از سوی دبیران، باعث به وجود آمدن یک فضای سخت و استرس‌آور برای ما دانش‌آموزان شده بود، چرا که ما دائما استرس کنکور را داریم و برگزاری این امتحانات شبه‌نهایی استرس ما را تشدید کرده است.»

دانش‌آموز پایه دوازدهم دبیرستان شهید همت، افزود: «از آنجایی که دانش‌آموزان از نحوه و سختی سوالات شبه‌نهایی اطلاع کافی نداشته‌اند، به نظر نمی‌آید که موفقیت زیادی بتوانند کسب کنند.»

محبوبه آسترکی، یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم دبیرستان شهید همت در مورد برگزاری امتحانات شبه‌نهایی گفت: «من از برگزاری امتحانات به این شیوه رضایت دارم، به دلیل اینکه باعث شد ما با نحوه سوالات نهایی آشنا شده و بهتر بتوانیم به آنها پاسخ بدهیم، در واقع امتحانات شبه‌نهایی، زمینه را برای آشنایی ما با سوالات نهایی به خوبی فراهم کرد.»

وی افزود: «اکثر دانش‌آموزان به دلیل اینکه برای اولین بار این امتحانات را تجربه می‌کردند، دچار سردرگمی شدند، چون ۲ سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، تمامی مدارس تعطیل شدند، آموزش به صورت مجازی برگزار می‌شد و متاسفانه شاهد این هستیم که اکثریت دانش‌‌‌آموزان از نتایج امتحانات ناراضی هستند، همچنین به خاطر دشواری امتحانات و نحوه طراحی آنها دانش‌آموزان دچار مشکل و استرس شدند و این مسئله به نحوه امتحان دادن آنها دامن زده است و به نظر من، لازم است طراحان سوال، تا اندازه‌ای در طرح سوالات تجدیدنظر کرده تا ما بتوانیم به طور نسبی شاهد نتایج مطلوب در امتحانات باشیم.»

آسترکی در پایان گفت: «هدف از برگزاری امتحانات شبه‌نهایی این بود که دانش‌آموزان با شیوه سوالات در کنکور و امتحانات نهایی آشنا شوند تا هنگام امتحانات نهایی و کنکور دچار دستپاچگی نشوند و آشنایی نسبی با شکل سوالات داشته باشند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نیلوفر شاه آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار