حجتالاسلام و المسلمین حسین درودی*
بسیج؛ سازنده فرهنگ همدلی و گفتمان توحیدی
بهتربن و برترین کلید واژه ای که در سال ۱۴۰۱ برای شجره طیبه بسیج میتوانیم در اختیار اذهان بیدار و بصیر قرار بدهیم کلمه امید است که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) بر آن تاکید خاص دارند.
رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی از امید به عنوان ابزار و اسباب پیشرفت کشور در مقابل ستمگریهای بیرحمانه دشمنان با تدبیر کامل برای مردم غیور علیالخصوص جوانان کشور در دیدار با مردم حماسهآفرین اصفهان تبیین کردند؛ در نتیجه بسیج را میتوانیم چنین تعریف کنیم: مردمان سازنده امید، صادق و فعالان با امید مومنانه که با سلاح گفتمان امیدورزی و ایجاد خط مقاومت در صحنههای سخت و نرم اجتماعی و موقعیتهای بینالمللی همیشه حضور الگوساز و نشاطآفرین داشته و دارند که در این پیچ انقلاب ایران سرافراز و تحول الگوی تمدنی در جهان، شهدای مظلوم اما با اقتدار از قشرهای مختلف تقدیم ملت ایران کردند.
بر همین اساس باید با دیدگان بصیرتی دریابیم این مردان از جنس ملکوت چنان درسی را در میدان عمل به معاندان و غافلان دادند که بر تارک تاریخ باقی خواهد ماند که اثر غیرقابل انکار آن افشای بیهویتی دشمنان در این روزها بوده است که از روی خودباختگی و شهوت و جنون سیاسی به هر جنایتی التماس میکنند تا شاید از رنج غیرقابل وصف انسانی برهند و راه چارهای بر آنان گشوده گردد.
آیا از اظهار نظرات دشمنان داخلی و خارجی پیرامون پیروزی ایران سرفراز بر کشور ولز در جام جهانی قطر نمیتوان استباط کرد که دشمنان انقلاب اسلامی دشمن تفکر و تعقل و امید صادق هستند؛ چرا که بازیکنان تیم ملی جهادی و انقلابی با پشتوانهای از میوه شیرین درخت تعقل و تفکر که همان امید مومنانه باشد بر حریف خود غلبه کردند؛ به دلیل آنکه گلآفرینی این غیور مردان از پیشران ایمانی برخوردار بود؛ زیرا در بدرقه دعای مادر شهیدان، آنان از قدرت روحی برخوردار شدند که در نوع خود باید گفت بینظیر بوده است و دشمنان آنها از آن غافل و ناکام هستند.
از همین رو چگونگی بازی آنها افرادی مانند مسئولین فیفا و بازیکنان تیم مقابل و آزادیخواهان جهان را از درونشان به تحسین واداشتند و این تحسین و تقدیر نبود مگر به همت اندیشهورزی و اندیشهخوانی بازیکنان ایران زمین توسط مسئولین جهادی و هادیان این تیم شادیآفرین؛ از همین رو پیرامون واژه امید و ساختارهای گفتمان سازی آن مباحثی در ادامه می آید.
* اولین جام جهانی با رائحه خوش قرآن و اذان ملکوتی
آیا میتوان اراده خداوند حی هستی را از خواستههای مسئولین غیور قطری در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ تفکیک کرد؟ آیا انتظار تقریب حکومت عدل مهدوی از نوع برگزاری جام جهانی قطر با برنامه ویژه بینظیر مانند انتشار آیات دلنواز وحی و آوای ملکوتی اذان و نیز منع شرابخواری و ممانعت از پوشش نامناسب و همچنین حلوگیری از حضور چندشآور همجنسگرایان و نیز ممنوعیت بخش خبری مسابقات ورزشی ایران اسلامی توسط هتاکان بیهویت رسانههای معاند ایران انقلابی؛ در حضور نمایندگان و نخبگان جهان گزاف و بیهوده است؟
آیا فرمایش امام جامعه اسلامی که فرمودند نظم نوین جهانی با توجه به حوادث جهان و اخیر در کشور ما در حال شکلگیری است، نمیتواند قابل مطالعه و امیدسازی باشد ولکن از کثرت "درچشم زدنهای بستههای دروغین نداشتهها و القای "نتوانستن و نشدن" در میان مسلمانان و همچنین کمرنگ ساختن دستاوردهای انقلاب اسلامی در میان جوانان ما توسط دشمنان جسور و جازده، چنان حس کرختی در ما پدید آوردهاند که برخی از ما، از خود بیخود شدهایم و از داشتههای ملموس و محسوس خویش بیخبر و بدوناطلاع هستیم.
چرا نباید برنامههایی به هنگام در صدا و سیمای نظام اسلامی رسالت جهادی خود را به نمایش بگذارد و یا در خبررسانیها و اظهارات مسئولین مربوط و نیز خواص مدیون، برای مردم فداکار پای کار انقلاب اسلامی، بستههای فرهنگی متناسب در راستای منویات امام انقلاب اسلامی در دستور عمل آنان نباشد؟ اثر و عملی که جهت ترمیم قلوب و تکمیل نردبان امیدورزی از نوع دشمن شکن که مورد تحسین و تقدیر شهدا است چرا مشهود نیست؟ آیا با قحطی محتویات خبرهای اثر آفرین و فقر فعالیت های فرهنگی مواجه گشته ایم؟ در حالی که بیکران خبر خوش داشته و داریم لکن این متاع بدون جهاد تبیین میسور و مطلوب نمیگردد.
* خواسته های مخلوق در راستای خواستههای خالق
چرا کلمه امید در خالق هستی معنی و مفهومی ندارد؟ بدلیل آنکه در خداوند متعال نقص و نیازی نیست تا برای رسیدن به آن در انتظار و التماس به غیر، امیدی برای او تعریف و تعیین گردد. خداوندی که کمال او مخلوقات را از نقص و ناتوانی میرهاند ضرورت دارد منبع و منشأ امید کمال طلبان گردد تا تناقض محتاج به محتاج پدید نیاید و قانون اجبار اجتماع و ارتفاع بود و نبود به اختیار بدل نگردد.
برای تبیین این موضوع میتوانیم از آیات قرآن کریم طلب استمداد داشته باشیم؛ { وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ (تکویر۲۹)} "از آیه شریفه استنباط و استفاده میشود که شما هیچ خواستهای ندارید، الا اینکه خداوند رب العالمین خواسته باشد"؛ با توجه به سبقه و سیاق آیات قبل می آموزیم که قرآن تنها یادآوری کننده و موعظه ای است که برای تمام جماعات بشری میتواند پاسخگو و پناه باشد، اما در مقام فعلیت و فائده فقط کسانی از آن متذکر و منتفع می شوند که خودخواهشی از باطن داشته و بر صراط حق و حقیقت، و صفت مستقیم پایدار باشند و عبودیت حق تعالی و طاعت ایشان را متحمل و مایل باشند، با دارا بودن شروط لازم و ویژگی مناسب در انسان است که می فرماید: شما هیچ ارادهای نمیکنید جز آنچه رب العالمین اراده کرده باشد.
بنابراین انسانها در مشیت خود استقلال و اختیاری ندارند؛ البته این مهم در مکاتب مادی بشری قابل درک و دریافت نیست از همین رو در صفحات تاریخ بشر؛ جنگ و خونریزی و دروغ و دغلبازی بازاری یافته است که معالاسف جامعه امروز ما هم از آن بیبهره نیست؛ از همین رو باید گفت اراده انسان در طول اراده فعلی خداوند متعال قرار دارد و البته نباید فراموش کرد که اراده خداوند بر عدم مانند فسق و فجور و دروغ و دغل تعلق نمی گیرد و این انسان است که اراده وجودی او متوقف و منتظر براراده کمالی خداوند است.
در نتیجه خدای تعالی احتیاجی به استقامتی که از انسانها در آیات قبلی خواسته ندارد ومنفعت این استقامت؛ عاید خود انسان و رهایی بخش ایشان از مرحله نقص به کمال می شود. آیه شریفه تبیین می کند که خواسته و خواهش اولیه انسان باید از سوی خداوند متعال ایجاد شود تا انسان با جاذبه ای که در باطن خویش با علم حضوری شهود میکند امیدواری به آینده را طالب و جاذب باشد.
در این مورد آیه شریفه قرآن کریم به کمک عقل آدمی آمده است و راهگشایی میکند: "یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمیدُ(۱۵فاطر)" شما انسانها مستغرق در انواع حوائج به خداوند متعال در وجود و بقا و رزق و غفران و حفظ و رضوان و تمام شئون حیات و ممات محتاج به او هستید، زیرا فقر ذاتى دارید یا اینکه بهتر بگوییم عین فقر هستید و از خود هیچ ندارید، و هستى شما از الطاف خاصه الهى است و باید آنا فآنا افاضه فیض از فیّاض على الاطلاق بشود تا بقا و دوام شما تأمین ثبات داشته باشد. وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُ: و این خداوند است؛ اوست بىنیاز و به غناى مطلق خود استوار، از مقدمه فوق الذکر می توانیم به جمله حکیمانه رهبری عزیز انقلاب در دیدار با مردم اصفهان بپردازیم که فرمودند:" من فقط به یک نکتهی مهم میخواهم اشاره کنم و آن، امید است. امید مهمترین ابزار پیشرفت است و دشمن روی این متمرکز شده؛ دشمن از همهی توان دارد استفاده می کند برای القای ناامیدی، برای القای بنبست. یک جوانی هم که با مسائل دنیا آشنا نیست، گاهی میبینید تحت تأثیر قرار می گیرد، او هم مأیوس می شود؛ وقتی مأیوس شد، کار نمی کند. پیشرفت احتیاج دارد به امید. دشمن روی امید ملّت ایران متمرکز است."
فرمایش امام انقلاب اسلامی بر آمده از این سخن پیامبر مهربانی است که فرمودند: امید و آرزو رحمت است براى امت من و اگر آرزو نبود؛ مادر بچهاش را شیر نمىداد و باغبان نهالى نمىکاشت؛ الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً.» (أعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص. ۲۹۵)
* امید الهی عامل پیشرفت انسانی
با توجه به اهمیت آموزشی بودن فرآیند امیدسازی و نقشی کلیدی آن در سازههای سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری در بند پایانی بیانه گام دوم به آن اشاره معنیدار داشتند و تشریح آن را به بعد واگذار کردهاند و همچنین نیاز ضروری و اولیه کلاس های درس مدارس و نیز دانشگاههای کشور و نیز نوع القائات دشمنان براذهان جوانان؛ ضرورت مبرم دارد که تعریف و تبیین انواع امید در کتب درسی و نیز در برنامه های فرهنگی تربیتی با اولویت خودش در دستور کار مسئولین جهادی جاسازی گردد.
بدین منظور به معرفی فهرستی پیرامون کلید واژه امید میپردازیم. ۱- علت عدم امیدواری در خداوند ۲- کلید واژه های قرآنی پیرامون کلمه امید ۳-رابطه ناامیدی با سبک زندگی ۴- کلید واژه امید در احادیث و روایات ۵- ناامیدی و رابطه آن با حس گرایی ۶- ناامیدی و ربط آن با بیمارتنی۷- آثار ادبیات خانواده بر امیدورزی اعضای آن ۸- تفاوت امید در انسان کامل با انسانهای عادی ۹- عوارض صفات خبیثه بر ساختار امیدواری انسان ۱۰- آثار محرومیتهای فرهنگی بر روی امیدورزی قلب انسان ۱۱- توانمندی های درمانگری منابع اسلامی جهت یأس و ناامیدی ۱۲- نحوه درمانگری یأس و ناامیدی در جهان غرب ۱۳- شیطان و فرآیند یأس و امیدسوزی برای قلب آدمی ۱۴- چگونگی امید در قلب بهشتیان( الیوم یوم العمل غدا یوم الحساب) ۱۵- علل امیدهای منقطع در انسان ۱۶- تفاوت امید در قلب انسان با حیوانات ۱۷-رابطه امید با نیت های آدمی ۱۸- عوامل وجودی تشکیل امید در انسان ۱۹- نقش امید در کمال خواهی و پیشرفت انسانها ۲۰- علائم رفتاری امید سوخته در میان انسانها(همجنس گرایی) ۲۱- تفاوتهای امیدهای اختیاری و انتخابی با امیدهای خیالی ۲۲- رابطه خرد آدمی با عمق امیدواری ایشان ۲۳- علائم رنج نا امیدی در بیماران روانی ۲۴- تفاوت جنس امید در مردان و زنان ۲۵- ارتباط محتویات قلب آدمی با نوع امیدواری آن ۲۶- علائم و مراحل تشکیل امید های کاذب در انسان ۲۷- آثار مواد غذایی بر روی قلب و امیدواری آن ۲۸- نقش عوامل جغرافیایی در امیدواری انسان.
* معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش
ارسال دیدگاه