حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی

ضرورت تبیین مفهوم امید در کتاب‌های درسی

قم(پانا) - ضرورت دارد تعریف و تبیین انواع امید در کتب درسی و نیز در برنامه‌های فرهنگی تربیتی مسئولان جهادی ثبت شود.

کد مطلب: ۱۳۲۶۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تبیین مفهوم امید در کتاب‌های درسی

ضرورت دارد تعریف و تبیین انواع امید در کتب درسی و نیز در برنامه های فرهنگی تربیتی مسئولان جهادی ثبت شود.
اصولا چرا کلمه امید در خالق هستی معنی و مفهومی ندارد؟ بدلیل آنکه در خداوند متعال نقص و نیازی نیست تا برای رسیدن به آن در انتظار و التماس به غیر؛ امیدی برای او تعریف و تعیین گردد، خداوندی که کمال او مخلوقات را از نقص و ناتوانی می رهاند ضرورت دارد منبع و منشأ امید کمال طلبان گردد؛ تا تناقض محتاج به محتاج پدید نیآید و قانون اجبار اجتماع و ارتفاع بود و نبود به اختیار بدل نگردد.
برای تبیین این موضوع می تواینم از آیات قرآن کریم طلب استمداد بطلبیم{ وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ (تکویر29)} "از آیه شریفه استنباط و استفاده می شود که شما هیچ خواسته ای ندارید، الا اینکه خداوند رب العالمین خواسته باشد"
با توجه به سبقه و سیاق آیات قبل می آموزیم که قرآن تنها یادآوری کننده و موعظه ایست که برای تمام جماعات بشری می تواند پاسخگو و پناه باشد، اما در مقام فعلیت و فائده فقط کسانی از آن متذکر و منتفع می شوند که خودخواهشی از باطن داشته و بر صراط حق و حقیقت، و صفت مستقیم پایدار باشند و عبودیت حق تعالی و طاعت ایشان را متحمل و مایل باشند.
با دارا بودن شروط لازم و ویژگی مناسب در انسان است که می فرماید: شما هیچ اراده ای نمی کنید جز آنچه رب العالمین اراده کرده باشد، بنابراین انسانها در مشیت خود استقلال و اختیاری ندارند؛ البته این مهم در مکاتب مادی بشری قابل درک و دریافت نیست از همین رو در صفحات تاریخ بشر؛ جنگ و خون ریزی و دروغ و دغل بازی بازاری یافته است که مع الاسف جامعه امروز ما هم از آن بی بهره و نصیب نیست.
از همین رو باید گفت اراده انسان در طول اراده فعلی خداوند متعال قرار دارد. البته نباید فراموش کرد که اراده خداوند بر عدم مانند فسق و فجور و دروغ و دغل تعلق نمی گیرد و این انسان است که اراده وجودی او متوقف و منتظر براراده کمالی خداوندست، در نتیجه خدای تعالی احتیاجی به استقامتی که از انسانها در آیات قبلی خواسته ندارد و منفعت این استقامت؛ عاید خود انسان و رهایی بخش ایشان از مرحله نقص به کمال می شود.
آیه شریفه تبیین می کند که خواسته و خواهش اولیه انسان باید از سوی خداوند متعال ایجاد شود؛ تا انسان با جاذبه ایی که در باطن خویش با علم حضوری شهود می کند؛ امیدواری به آینده را طالب و جاذب باشد؛ در این مورد آیه شریفه قرآن کریم به کمک عقل آدمی آمده است و راهگشایی می کند "یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمیدُ(15فاطر)" شما انسانها مستغرق در انواع حوائج به خداوند متعال در وجود و بقا و رزق و غفران و حفظ و رضوان و تمام شئون حیات و ممات محتاج به او هستید، زیرا فقر ذاتى دارید یا اینکه بهتر بگوییم عین فقر هستید و از خود هیچ ندارید، و هستى شما از الطاف خاصه الهى است و باید آنا فآنا افاضه فیض از فیّاض على الاطلاق بشود تا بقا و دوام شما تأمین ثبات داشته باشد. وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُ‌: و این خداوند است؛ اوست بى‌نیاز و به غناى مطلق خود استوار.
از مقدمه فوق الذکر می توانیم به جمله حکیمانه رهبری انقلاب در دیدار با مردم اصفهان بپردازیم که فرمودند:" من فقط به یک نکته‌ی مهم می خواهم اشاره کنم و آن، امید است. امید مهم‌ترین ابزار پیشرفت است و دشمن روی این متمرکز شده؛ دشمن از همه‌ توان دارد استفاده می کند برای القای ناامیدی، برای القای بن‌بست. ‌یک جوانی هم که با مسائل دنیا آشنا نیست، گاهی می‌بینید تحت تأثیر قرار می گیرد، او هم مأیوس می شود؛ وقتی مأیوس شد، کار نمی کند. پیشرفت احتیاج دارد به امید. دشمن روی امید ملّت ایران متمرکز است."
فرمایش امام انقلاب اسلامی بر آمده از این سخن پیامبر مهربانی است که فرمودند: امید و آرزو رحمت است براى امت من و اگر آرزو نبود؛ مادر بچه‌‏اش را شیر نمى‏‌داد و باغبان نهالى نمى‏‌کاشت؛ الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً.» (أعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص. ۲۹۵)
با توجه به اهمیت آموزشی بودن فرآیند امیدسازی و نقشی کلیدی آن در سازه های سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری در بند پایانی بیانه گام دوم؛ به آن اشاره معنی دار داشتند و تشریح آن را به بعد واگذار کرده اند و هم چنین نیاز ضروری و اولیه کلاس های درس مدارس و نیز دانشگاههای کشور و نیز نوع القائات دشمنان براذهان جوانان؛ ضرورت مبرم دارد که تعریف و تبیین انواع امید در کتب درسی و نیز در برنامه های فرهنگی تربیتی با اولویت خودش در دستور کار مسئولین جهادی جاسازی گردد؛ بدین منظور به معرفی فهرستی پیرامون کلید واژه امید می پردازیم:
1- علت عدم امیدواری درخداوند
2- کلید واژه های قرآنی پیرامون کلمه امید
3-رابطه ناامیدی با سبک زندگی
4- کلید واژه امید در احادیث و روایات
5- ناامیدی و رابطه آن با حس گرایی
6- ناامیدی و ربط آن با بیمارتنی
7- آثار ادبیات خانواده بر امیدورزی اعضای آن
8- تفاوت امید در انسان کامل با انسانهای عادی
9- عوارض صفات خبیثه بر ساختار امیدواری انسان
10- آثار محرومیت های فرهنگی بر روی امیدورزی قلب انسان
11- توانمندی های درمانگری منابع اسلامی جهت یأس و ناامیدی
12- نحوه درمانگری یأس و ناامیدی در جهان غرب
13- شیطان و فرآیند یأس و امیدسوزی برای قلب آدمی
14- چگونگی امید در قلب بهشتیان( الیوم یوم العمل غدا یوم الحساب)
15- علل امیدهای منقطع در انسان
16- تفاوت امید در قلب انسان با حیوانات
17-رابطه امید با نیت های آدمی
18- عوامل وجودی تشکیل امید در انسان
19- نقش امید در کمال خواهی و پیشرفت انسانها
20- علائم رفتاری امید سوخته در میان انسانها(همجنس گرایی)
21- تفاوت های امید های اختیاری و انتخابی با امیدهای خیالی
22- رابطه خرد آدمی با عمق امیدواری ایشان
23- علائم رنج نا امیدی در بیماران روانی
24- تفاوت جنس امید در مردان و زنان
25- ارتباط محتویات قلب آدمی با نوع امیدواری آن
26- علائم و مراحل تشکیل امید های کاذب در انسان
27- آثار مواد غذایی بر روی قلب و امیدواری آن
28- نقش عوامل جغرافیایی در امیدواری انسان
معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار