رئیس خانه احزاب ایران در پاسخ به پانا:

تعامل دولت سیزدهم با احزاب، مثبت و رو به جلو است

نمایندگان خانه احزاب از هر سه گرایش سیاسی در برنامه جدید وزارت کشور تحت عنوان «گفت‌وگو» حضور پیدا خواهند کرد/ نشست عمومی خانه احزاب برای بررسی مسائل ‌اخیر کشور برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه تعامل دولت سیزدهم با خانه احزاب یک تعامل مثبت بر مبنای بر اعتماد و رو به جلو است، گسترش مناسبات بیشتر بین دولت و مجلس و دیدار و گفت‌وگو با روسای قوای سه‌گانه را خواستار شد و گفت باید نمایندگان احزاب در کمیسیون‌های مجلس که مباحث سیاست داخلی و انتخابات را بررسی می‌کنند حضور داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۲۷۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تعامل دولت سیزدهم با احزاب، مثبت و رو به جلو است

منوچهر متکی صبح امروز در اولین نشست خبری خود به‌عنوان رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه در آستانه ۲۲ سالگی خانه احزاب هستیم، گفت: خانه احزاب خانه‌ای است که اهل این خانه با سلیقه‌های مختلف سیاسی کنار هم جمع شده‌اند و در یک ساختار مردم‌سالارانه یا احزاب سالارانه توانسته‌اند اقداماتی را انجام دهند. ساختاری که توانسته نگرش‌های مبتنی بر اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و استقلال‌گرایانه را کنار هم جمع کند. همه مسئولیت‌های خانه احزاب هم به‌صورت گردشی بین سه گرایش تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶ حزب در شورای مرکزی خانه احزاب حضور دارند، گفت: خانه احزاب با هدف همراهی با مردم در تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته و از سوی دیگر رسالت این ساختار رصد کشورداری است. پس همراهی با مردم، کمک به حکمرانی و حکمرانان و رصد وضعیت کشورداری دو رسالت و وظیفه اصلی خانه احزاب ایران است.

متکی با بیان اینکه خانه احزاب علی‌رغم تلاش روسای پیشین در جامعه ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، گفت: احزاب قدیمی که در این کشور وجود داشتند یا دیگران‌ساخته بودند یا شاه‌ساخته و به همین خاطر مردم با آن‌ها همراهی نمی‌کردند. اما بعد از انقلاب در هر استان و در سطح ملی احزاب مختلفی به وجود آمدند. تا همین سال‌ها، تعداد احزاب و تشکل‌های سیاسی به ۲۵۰ می‌رسید که در سال‌های اخیر این تعداد به ۱۳۰ حزب تقلیل پیدا کرد.

رئیس خانه احزاب ایران ادامه داد: قبلا دولت‌ها توجه لازم را به احزاب نداشتند، ساختار سیاسی کشور ما ساختاری حزب‌محور نیست و این مزید بر علت است که احزاب جایگاه خود را پیدا نکنند. مردم هم احزاب را به‌عنوان حرکتی که می‌تواند مبتنی بر چارچوب‌های ملی باشد نمی‌بینند، اما در دوره جدید خانه احزاب تلاش می‌کنیم بگوییم کارکرد حزبی در منافات با نظام حکمرانی نیست.

وی تصریح کرد: بخش دیگری از فعالیت احزاب نشان دادن حساسیت و دیدگاه‌های خود نسبت به مسائل اجتماعی است. خانه احزاب به عنوان یک سازمان و مجموعه صنفی و مردم‌نهاد قاعدتاً باید تعاملی با حکمرانی و دولت و نظام داشته باشد. جایی هم که نقد هست باید نقد کند. لذا مسائل اخیر کشور را در جلسات خانه احزاب مورد نقد و گفت‌وگو قرار دادیم و قصد داریم در آینده نزدیک یک نشست عمومی را هم با حضور همه دبیران کل احزاب برای بررسی مسائل و اغتشاشات اخیر کشور برگزار کنیم.

وی درباره دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه گفت: اولین دعوت آقای وزیر خارجه بود از وزرای سابق امور خارجه و فرصت گفت و شنودی بود. ما از گزارش‌های وزیر درباره موضوعات مختلف سیاست خارجی از جمله تعاملات خارجی، تحولات اوکراین، مسأله پهپادها و برخی موضوعات دیگر در حوزه خارجی و روابط با برخی از کشورها که در دست پیگیری هست مطلع شدیم و صحبت‌های ایشان را شنیدیم.

متکی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت برخی از احزاب صوری و با تعداد کم گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور تشکیل شده است که ‌‌مجوز فعالیت هر حزبی را بر‌اساس دستورالعمل‌هایی صادر می‌کنند. این تشکل‌ها اگر در سطح ملی هستند باید مجمع عمومی خود را با حضور حداقل ۳۰۰ نفر تشکیل دهند. اخیرا این کمیسیون فعال شده و کارکرد احزاب را هم مدنظر قرار می‌دهد و رعایت نکات فنی را در فعالیت احزاب مد نظر قرار می‌دهد، برای اینکه احزاب باید خود را جدی بگیرند. هفته قبل خانه احزاب با معاون سیاسی وزارت کشور جلسه داشت‌ و آن‌جا بیان شد که دولت و مردم احزاب را تحویل نمی‌گیرند، من همان‌جا بیان کردم که متاسفانه احزاب هم خود را جدی نمی‌گیرند.

رئیس خانه احزاب درباره بودجه احزاب هم گفت: از سال ۹۶ به بعد احزاب بودجه‌هایی را از دولت دریافت می‌کردند و از سال ۹۷ پرداخت این یارانه‌ها به خانه احزاب سپرده شد. امسال وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مصوب کرده اعتبار بیشتری را در اختیار خانه احزاب قرار دهد. احزاب معمولا براساس عملکردشان درباره موضوعات مختلف و در واکنش به اتفاقات و تحولات و رخدادهای مهم در طول سال نشست‌هایی را برگزار می‌کنند و بخش دیگر کمیته‌‌ها هستند که در حوزه بین‌الملل و زنان فعالیت می‌کنند و در طول سال نشست‌هایی را برگزار می‌کنند. ریاست کمیته‌ها بین سه جریان سیاسی در گردش است. نشست‌هایی که این دوره در حال طراحی هست با سازمان‌های دولتی و غیردولتی است. اخیرا نشستی هم بین خانه احزاب و رئیس شورای ‌سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

منوچهر متکی با بیان اینکه هرگونه برهم‌زدن امنیت اجتماعی و تخریب و ترور را محکوم می‌کنیم، گفت: بخش دیگر حرف ما مطالبه‌گری است. مردم مطالباتی دارند که ممکن است همه آن‌ها قابل برآورده شدن نباشد ولی همه آن شنیدنی است و باید شنیده شود.

وی درباره برنامه‌های بین‌المللی خانه احزاب هم گفت: مجموعه احزاب آسیایی را هم داریم که خانه احزاب در آن عضو است و ارتباطات بین‌المللی را داریم.

متکی در پاسخ به سوال پانا درباره نحوه تعاملات دولت سیزدهم با احزاب گفت: در حوزه وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب یک تعامل مثبت بر مبنای ‌اعتماد و رو به جلو وجود دارد و این را به فال نیک می‌گیریم. برای اولین بار در سال‌های اخیر معاون سیاسی وزیر کشور در شورای مرکزی خانه احزاب شرکت کرده است و این سابقه نداشته است. ما درخواست کردیم وزیر کشور را ببینیم و مباحث خود ‌را مطرح کنیم. جلوتر از این را در حال پیگیری هستیم و مایلیم خدمت رئیس‌‌جمهور برسیم، دیدگاه‌های خود را بیان کنیم و نظرات ایشان را بشنویم. یکی از مراکز سیاسی ما مجلس است و ما علاقه‌مندیم با نمایندگان این تعامل را داشته باشیم. مایلیم با کمیسیون‌هایی که در بحث انتخابات فعالیت می‌کنند یا در مباحث مربوط به سیاست داخلی قانون می‌نویسند نمایندگان ما حضور داشته باشند. مایلیم با رئیس مجلس و رئیس وقه قضاییه دیداری را داشته باشیم، اگر این‌ها محقق شود آن زمان می‌گوییم مناسبات ما با دولت سیزدهم رو به ‌پیشرفت بوده است.

متکی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم در وزارت کشور هم گفت: رئیس‌جمهور در اوایل این تحولات اخیر مطرح کردند که باید شنیدن صدای معترضان را تسهیل کنیم. وزارت کشور برنامه‌ای را تحت عنوان گفت‌وگو در حال بررسی دارد که به ما هم اعلام کرده‌اند که نیازمند‌ کمک خانه احزاب هستیم. قرار شد از خانه احزاب هم ۶ نفر با سه گرایش سیاسی از خانه احزاب در جلسات این گفت‌وگو شرکت کنند. ‌ما از تشکیل یک کمیته جهت بررسی آسیب‌های‌ اخیر و جبران خسارات حمایت می‌کنیم. در گام نخست باید صحبت‌های معترضان شنیده شود. فرق است بین اغتشاشگران و معترضانی که می‌خواهد حرف خود را به گوش مسئولان برسانند.

رئیس خانه احزاب ایران در ‌پایان تاکید کرد: اگر احزاب خود را جدی بگیرند و خود را معرفی کنند مردم نیز آن‌ها را جدی خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار